فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

از توضیح سازمان اوج درباره همکاری با یغما گلرویی تا توزیع سریال انتخاباتی در آستانه انتخابات

مدیر روابط عمومی سازمان اوج گفت: ابتدا باید از دوستانی که از باب دلسوزی درباره این موضوع انتقاداتی کردند مراتب تشکر را به جا آوریم.

از توضیح سازمان اوج درباره همکاری با یغما گلرویی تا توزیع سریال انتخاباتی در آستانه انتخابات

به گزارش ۸دی، به نقل از فرهنگ و هنر کشور در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، از توضیحات سازمان اوج درباره همکاری با یغما گلرویی تا توزیع سریال انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری.

حسن روح‌الامین «آخرین وداع با حضرت زهرا(س)» را به تصویر کشید

به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) «حسن روح‌الامین» در یکی از آثار خود آخرین وداع مولای متقیان (ع) و فرزندان با حضرت زهرا (س) را به تصویر کشید.

تابلوی «بیت الاحزان» در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر و با تکنیک رنگ روغن طراحی شده است.

%image_alt%

بر اساس این گزارش، تابلوهایی از لحظات عاشورا از جمله عرش بر زمین افتاد، گودال قتلگاه، وداع، بدرقه حضرت علی اکبر (ع) به میدان جنگ و چندین تابلوی دیگر از آثار این هنرمند جوان است که او را به عنوان نقاش عاشورایی می‌شناسند.

سیف‌الله صمدیان رئیس هیأت‌مدیره انجمن عکاسان ایران شد

یکصد و نود و یکمین جلسه هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با موضوع “انتخاب رییس هیات مدیره دوره جدید” با حضور اعضای هیات مدیره برگزار شد و سیف الله صمدیان به عنوان رییس، فرزاد هاشمی به عنوان نایب رییس هیات مدیره و افشین شاهرودی به عنوان خزانده دار انجمن انتخاب شدند.

در این جلسه مسعود زنده روح کرمانی، افشین شاهرودی، سیف الله صمدیان، فرزاد هاشمی، ابراهیم صافی، حسن غفاری و محمدمهدی رحیمیان به عنوان اعضای اصلی و مجید ناگهی و سیدعباس میرهاشمی به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره و کمال‌الدین شاهرخ؛ بازرس اصلی و بابک برزویه؛ بازرس علی البدل برگزار شد.

چگونگی پیشبرد اهداف انجمن در آینده و مسئولیت های رو به افزایش هیات مدیره و رییس آن به تناسب توسعه انجمن و شکل گیری و راه اندازی کمیته‌ها با واکاوی افق آینده انجمن در کمیته های راهبردی، همایش‌ها و تشکل ها  در ماههای گذشته در این جلسه بررسی شد.

%image_alt%

در این جلسه از تلاش های مسعود زنده روح کرمانی در سه سال ریاست هیات مدیره انجمن عکاسان ایران برای انسجام در برنامه ریزی فعالیت های انجمن قدردانی شد.

سیف الله صمدیان، عکاس و فیلمسازی است که گردآوری و انتشار نخستین دوره کتاب های جنگ تحمیلی و برگزاری چهارده دوره تصویر سال از فعالیت های او به شمار می‌رود. فیلم»  ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی« از ساخته‌های صمدیان است که از تابستان امسال مورد توجه مجامع بین المللی و جشنواره های سینمایی قرار گرفته است و  در این دوره از تصویر سال در خانه هنرمندان ایران نمایش داده شد.

فرزاد هاشمی پیش از این یک دوره ریاست انجمن عکاسان ایران را بر عهده داشته و در سه سال ریاست مسعود زنده روح کرمانی در هیات مدیره انجمن، نایب رییس انجمن بود.

فروش سینما‌ها ۱۵۷ میلیاردی شد

علی سرتیپی رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران درباره فروش فیلم‌ها در ماه بهمن ماه توضیح داد: فروش فیلم ها در بهمن ماه امسال براساس فروش مکانیزه ۷ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان بود و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب به سالن‌های سینما آمدند.

وی فروش فیلم‌ها را نسبت به سال گذشته گفت: این رقم نسبت به سال گذشته در بهمن ماه تقریبا دو برابر شد. فروش سال ۹۴ در بهمن ماه ۴ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان بود و تعداد مخاطبین ۸۵۰ هزار نفر بودند. در سال ۹۳ در ماه بهمن فروش سینماها ۲ میلیارد و ۷۴۱ میلیون تومان بود.

%image_alt%

رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران درباره میزان فروش فیلم ‌ها در ۱۱ ماه سال ۹۵ گفت: تاکنون براساس سیستم مکانیزه فروش فیلم ها ۱۵۷ میلیارد تومان ظرف ۱۱ ماه سال بوده است که ۲۳ میلیون و ۹۰ هزار  نفر مخاطب از فیلم‌ها دیدن کردند.

وی درباره پیش بینی فروش فیلم در ماه اسفند گفت: به عقیده من فروش اسفندماه نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی مواجه خواهد شد . تا به امروز فروش اسفندماه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که به نظر می رسد این رقم به ۶ میلیارد تومان  در اسفندماه برسد. این در حالی است که در سال گذشته در ماه اسفند فروش سینما ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.

کارگردان «یتیم‌خانه ایران» از بیمارستان مرخص شد

بخشی از درمان ابوالقاسم طالبی توسط تیم پزشکان در بیمارستان انجام شد و خطر رفع شد . این کارگردان از بیمارستان مرخص شد تا بخش دیگری از معالجه را در سال آینده از سر گیرد. او هم اینک دوران نقاهت را سپری می‌کند تا در سال آینده مراحل درمان را پی بگیرد.

بنابراین گزارش، ابوالقاسم طالبی کارگردان متعهد و انقلابی سینمای ایران به دلیل گرفتگی عروق چندی پیش در بیمارستان بستری شد. او پیش از این نیز به دلیل ضایعه گرفتگی عروق عمل جراحی قلب باز انجام داد .

%image_alt%

«طالبی» بعد از انجام تحقیق و پژوهش بسیار توانست «یتیم‌خانه ایران» را جلوی دوربین ببرد که نمایش آن با اقبال از سوی جوانان و دانشجویان مواجه شد. او  قصد دارد مجموعه‌ای برای شبکه نمایش خانگی تولید کند.

«لم یزرع» جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور را هم برد

در آئین پایانی شانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی پور که با حضور چهره‌های ادبی و هنری و جمعی از خانواده‌ معظم شهدا برگزار شد، برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند که اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

در بخش کودک در این بخش اثری به عنوان برگزیده معرفی نشد اما «ل بازیگوش» نوشته محمدرضا شمس نشر افق شایسته تقدیر شد.

در بخش نوجوان: رمان «غریبه و دریا» جمال‌الدین اکرمی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اثر برگزیده انتخاب شد و رمان «گربه گور به قیر شده» اثر علیرضا متولی از نشر محراب قلم شایسته تقدیر شناخته شد.

%image_alt%

در بخش رمان انقلاب و دفاع مقدس کتاب «لم یزرع» اثر محمدرضا بایرامی از انتشارات کتاب نیستان به عنوان اثر برگزیده و «رمان برج قحطی» اثر هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش رمان آزاد کتاب «کافه خیابان گوته» اثر حمیدرضا شاه آبادی از نشر افق به عنوان کتاب برگزیده و رمان «برکت» اثر ابراهیم اکبری دیزگاه از انتشارات کتابستان معرفت به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

نوازنده‌ای که در کنسرت پنهان شد و ساز زد!/ حامی: مجبور شدیم نوازنده را قایم کنیم!

کنسرت حامی در حالی شب گذشته در تالار وحدت اجرا شد که عدم حضور نوزانده درامز در کنسرت و پنهان شدن او به جهت برخی مسایل حقوقی، حاشیه‌هایی را ایجاد کرد.

خواننده آلبوم «یک لحظه عاشق شو» در انتهای کنسرت شب گذشته خود در تالار وحدت گفت: «خیلی‌ها پس از اجرای شب گذشته به من گفتند که صدای ساز «درامز» در کل کنسرت بود ولی خود این ساز روی صحنه حضور نداشت و صدا پلی بک بود. ولی من باید در این باره توضیح بدهم که صدای درامز «پلی بک» نبود و ما مجبور شدیم نوازنده درامز گروه را این پشت قایم کنیم.»

حامی که دومین شب اجرای زنده خود را در تاریخ ۸ اسفند در تالار وحدت روی صحنه برده بود، افزود: «متاسفانه دلایل این اتفاق را نمی‌توانم بازگو کنم ولی از شما می‌خواهم که برای این نوازنده مهم و قدیمی پاپ که امشب و دیشب ما را همراهی کرد، کف بزنید.»

این نوازنده و موزیسین قدیمی پاپ پس از یک ماجرای حقوقی با یک خواننده سرشناس پاپ دیگر که قبلا با یکدیگر همکاری می‌کردند، دچار مشکلاتی شده است.

%image_alt%

ماجرا از این قرار است که قرادادی مبنی بر انحصار حضور روی صحنه از سوی آن خواننده درباره نوازنده درامز وجود داشته و خواننده پاپ چندی پیش با شکایتی رسمی، این نوازنده را به پرداخت جریمه‌ای سنگین محکوم کرده است و در صورت اجرای مجدد با هر خواننده دیگری روی سن، بار دیگر دعوای حقوقی دیگری برای او ارائه خواهد شد.

در اجرای شب گذشته حامی در تالار وحدت، احسان حق‌شناس، سجاد شهباززاده و… از جمله هنرمندانی بودند که در سالن اجرای برنامه حضور داشتند. این کنسرت به همت موسسه «کامیاب بهاران» و تهیه‌کنندگی علی حق‌شناس برگزار شد.

«عالیجناب» هفته اول اردیبهشت به شبکه نمایش خانگی می‌آید/ توزیع سریال انتخاباتی در آستانه انتخابات

مسعود ردایی گفت: مجوز نمایش تمامی قسمت‌های این سریال توسط سازمان سینمایی صادر شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا عرضه «عالیجناب» همزمان با رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌پذیرد؟، افزود: قصد اولیه ما عرضه سریال در بهمن ماه بود اما با مذاکراتی که با پخش کننده سریال داشتیم به این نتیجه رسیدم که با توجه به موضوعیت محوری سریال که رقابت انتخاباتی کاندیداها را در بر می‌گیرد و همچنین فضای آن روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری، بهترین زمان توزیع اثر در شبکه نمایش خانگی، بعد از عید نوروز ۹۶ و در هفته اول اردیبهشت است.

%image_alt%

در این سریال بازیگران به ترتیب حروف الفبا که ایفای نقش می‌کنند، عبارتند از:

سعید آقاخانی، امیر آقایی، لیلا اوتادی، حسین پاکدل، پرویز پورحسینی،بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی،امید روحانی،آزاده صمدی، احسان کرمی، نازنین کریمی، صالح میرزاآقایی، مهتاج نجومی، پریوش نظریه و حسین یاری.

سایر عوامل: سام قریبیان (نویسنده و کارگردان)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام دهقانی (تدوین)، ایمان امیدواری (طراح گریم)، ایرج شهزادی (مدیر صدابرداری)،شورا کریمی (موسیقی)، سیامک کاری نژاد (طراح صحنه)، مهناز غنی (طراح لباس)، میثم کائد (مدیرتولید)، عادل معصومیان (مدیر برنامه ریزی و دستیار کارگردان)، حبیب مجیدی (عکاس)، جمشید خندان (منشی صحنه) و مسعود ردائی (تهیه کننده)

خلاصه داستان:دکتر احمد ملک پس از انجام مناظرات انتخاباتی با رقیب خود مهندس صفاریان و برگزاری انتخابات به عنوان رییس جمهور منتخب ایران انتخاب می شود. تلاش او برای امضای معاهده‌ای مهم موافقان و مخالفان زیادی دارد. ۴۸ ساعت قبل از برگزاری اجلاس، تهدیدات علیه خانواده او، امنیت ملی را به خطر می اندازد. دکتر ملک باید بین حفظ امنیت خانواده و امضای معاهده یکی را انتخاب کند.

معرفی ۱۵ نامزد بخش ویژه افغانستان جشنواره شعر فجر

اسامی نامزدهای این بخش به امضای داوران این بخش شامل محمدکاظم کاظمی (دبیر جشنواره)،‌ جواد محقق (نماینده هیات علمی جشنواره) و محمد سعیدی، علی‌محمد مودب و غلام‌رضا طریقی رسیده است.

نامزدهای بخش ویژه افغانستان یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بدین شرح است:

پانویس، سروده‌ رامین عرب‌نژاد از انتشارات انجمن ادبی هرات

پل سرخ، سروده‌ مصطفا هَزاره از نشر واژه

پلنگ در پرانتز، سروده‌ زهرا حسین‌زاده از انتشارات سپیده‌باوران

چارباغِ خورشید، اثرِ سیدحسین موحّد بلخی از انتشارات عرفان

در خواب‌هام کودکِ غمگینی‌ست، اثرِ روح‌الامین امینی از انتشارات آرمان‌شهر

دوشنبه‌های کوهی، سروده‌ سیده تُکتَم حسینی از انتشارات سوره‌ مهر

دهانِ خون‌آلودِ آزادی، اثری از پرتو نادری از انتشارات عرفان

راهِ ابریشمِ آزادی، سروده‌ی قنبرعلیِ تابش از نشر عرفان

روایت تاریک غزل، اثری از حمید مبشِّر از انتشارات دُرِّ دَری

سیب‌های سرخ چیدنی، سروده‌ سیدحکیم بینش از انتشارات عرفان

صد غزل، سروده‌ عفیفِ باختری از انتشارات انجمن قلم افغانستان

%image_alt%

عقاب‌ها چه‌گونه می‌میرند، سروده ابوطالب مظفری از نشر تاک

گره‌ کور، سروده‌ مژگان فرامنش از انتشارات انجمن ادبی هرات

گنجشک تبعیدی، سروده‌ محمدحسین فیاض، از نشر عرفان

لاله‌ها لب‌های مجروح من‌اند، سروده‌ مهتاب ساحل از انتشارات انجمن قلم افغانستان.

هیئت داوران بخش ویژه افغانستان، این آثار را از میان کتاب‌های چاپ شده ۱۰ سال اخیر شاعران این کشور انتخاب کرده‌اند.

مراسم پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه ۱۸ اسفند در سالن همایش‌های نور مشهد مقدس برگزار می‌شود.

توضیحات سازمان اوج درباره همکاری با «یغما گلرویی»

محمد ذوقی مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج درباره کم و کیف این همکاری گفت: ابتدا باید از دوستانی که از باب دلسوزی و مشاوره درباره این موضوع انتقاداتی وارد کردند مراتب تشکر را به جا آوریم. چرا که اینگونه نقدها نشان از پویایی جریان انقلاب و دغدغه مندی دوستان ما دارند که البته تلاش ما بر این بوده که همواره در برابر این موضوعات با سعه صدر برخورد کرده و گوش شنوا باشیم. اما درباره این موضوع، مرکز مأوا و آقای پرویز پرستویی طی قراردادی برای تولید دو نماهنگ به توافق می رسند. دو قطعه موسیقی با موضوع سبک زندگی در تهران قدیم و مقام شهدا. آقای پرستویی هم شعر این دو نماهنگ را به یغما گلرویی پیشنهاد می کند و نسخه ابتدایی این دو قطعه مورد تأیید قرار می گیرد. البته برخی فضاسازی های رسانه ای خلاف این موضوع را انتشار داده بودند که آن مسائل چیزی به جز فضاسازی رسانه ای نبوده و بسیاری از آن مسائل بی اساس بوده است.

%image_alt%

مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج در پاسخ به این سئوال که چرا پیش از این ساخت این دو اثر هنری اطلاع رسانی نشده بود، بیان داشت: کسانی که با فضای هنری آشنا هستند می دانند که ممکن است تولید اثر پیش از انتشار بارها مورد تجدید نظر قرار گیرد. چه بسا فیلمنامه یک فیلم سینمایی به طور کامل نوشته شود ولی مورد تایید قرار نگیرد. یا ترانه ی یک قطعه موسیقی سروده شده و حتی بر اساس ملودی و توسط خواننده، خوانده هم بشود ولی مورد تأیید تهیه کننده اثر قرار نگیرد و تجدید نظر های اساسی درباره آن صورت گیرد. از این جهت طبیعی است که درباره یک موضوع ابتدایی که هنوز به قطعیت نرسیده و مورد تأیید قرار نگرفته، اطلاع رسانی صورت نگیرد و انتشار خبر رسمی منوط به نهایی شدن آثار شود.

ذوقی افزود: ما در طول یک سال در تعامل با بیش از ۲۰۰۰ هنرمند بالغ بر ۳۰۰۰ اثر در قالب های مختلف هنری تولید می کنیم. آیا این حجم تولید آثار هنری با همکاری هنرمندان عزیز لزوماً به معنای تأیید تمام آثار و اقدامات گذشته و آینده آنان است؟ آیا از طرفی، کسی می تواند نیت و هدف هنرمندی که برای شهدا اثری تولید کرده را مورد خدشه قرار دهد؟ و آیا اساسا عاقبت برخی هنرمندان انقلابی نما در طول ۳۷ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیش چشم ما نیست؟ به نظر می رسد در مورد سخن گفتن، نیت خوانی و قضاوت در مورد افراد و مجموعه ها باید مبتنی بر منش اسلام راستین و انصاف رفتار کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه