محقق اقتصادی در گفتگو با 8دی مطرح کرد؛

تعاونی ابزاری برای حذف واسطه از بازار / حجم بالایی از تعاونی های کشور راکد است

یک محقق معتقد است تعاونی های فعال از حواشی بازار و افزایش قیمت محصولات می کاهند و می توانند امنیت بازار شب عید را تامین کنند.

تعاونی ابزاری برای حذف واسطه از بازار / حجم بالایی از تعاونی های کشور راکد است

غلامرضا خانکشی پور در گفتگو با خبرنگار ۸دی به تشریح نقش تعاونی ها در تامین امنیت بازار شب عید اشاره کرد و اظهار داشت: تعاونی ها مهمترین اهرم های اقتصادی محسوب می شوند و از آنها بعنوان ابزاری برای حذف واسطه ها بهره می گیرند تا مستقیما تولیدات را به مصرف کنندگان برسانند و می توانند یکی از عوامل تامین کننده در بازار شب عید باشند.
وی وجود تعاونی های فعال را از عوامل کاهنده حاشیه بازار برشمرد و افزود: هرچقدر ما بتوانیم تولیدات را به مصرف کنندگان نزدیک تر کنیم در واقع از حواشی احتمالی در بازار کاسته ایم.
محقق و کارشناس اقتصادی پیامد کاهش حاشیه بازار را دلایل کاهش قیمت ها برشمرد و گفت: با کاهش حاشیه بازار قیمت تمام شده محصول در بازار برای مصرف کننده کاهش پیدا می کند.
استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه بدون تردید تعاونی ها به لحاظ ساختاری به نحوی هستند که می توانند تعادل در بازار را ایجاد کنند، اظهار کرد:  متاسفانه تعاونی ها در داخل کشور دچار مشکلات ساختاری است.
خانکشی پور در ادامه مطلب افزود: حجم بسیار بالایی از تعاونی های راکد در کشور وجود دارد که حکایت از این دارد که تعاونی ها بر اساس اصول مورد نیاز بازار تشکیل نمی شوند.
وی با خانوادگی خواندن تعاونی ها و از اینکه بیشترشان اهرم های مورد نیاز برای حضور در بازار و اقتصاد را ندارند، بیان کرد: اگر تعاونی ها صحیح تشکیل شوند و نقش خود را درست ایفا کنند مهم ترین و قویترین اهرم اقتصادی خواهند شد و حاشیه بازار و افزایش قیمت محصولات را کاهش میدهند.
این محقق اقتصادی تعاونی های فعال را از جمله ابزار هایدو سر سود برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان نام برد و گفت: تعاونی ها از جمله ابزار هایی هستند که هم به نفع تولید کننده و هم به نفع مصرف کننده عمل می کنند و سود تولید کننده و مصرف کننده را به طور همزمان تعاونی ها قادر هستند تامین کنند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه