روز شمار تاریخ گیلان / 13 اسفند؛

علمای گیلان خواستار برکناری حاکم نظامی لنگرود شدند / احتمال تغییر حاکم گیلان

در چنین روزی، علمای گیلان در پی تبعید تعدادی از علمای لنگرود به رشت خواستار عزل و محاکمه حاکم نظامی لنگرود شدند.

علمای گیلان خواستار برکناری حاکم نظامی لنگرود شدند / احتمال تغییر حاکم گیلان

به گزارش ۸دی، ۱۳ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس تیپ مستقل شمال درباره تبعید روحانیان لنگرود اعلام نظر کرد. رئیس تیپ مستقل شمال امروز نظر خود را درباره دستگیری و تبعید روحانیان لنگرود به وزارت جنگ چنین نوشت که حاکم لنگرود ابتدا از اجتماعات این روحانیان جلوگیری به عمل آورد و چون علما از اقدام به آن خودداری کردند، دستگیر و تبعید شدند. البته تا حدی رضایت خاطر تبعیدشدگان را در رشت به دست آورده ام اما علمای گیلان خواستار عزل و محاکمه حاکم نظامی لنگرود هستند. حاکم لنگرود در این اقدام خود بی سیاستی به خرج داده، اما اگر علیه او اقدامی شود از اقتدار دولت کاسته خواهد شد. «عقیده بنده این است که علما را به محل خود برگردانده و از حکومت هم موقتا نگاهداری شود.» (۱) با رسیدن این نظر، رضا خان کلیات آن را پذیرفت، اما دستور داد رئیس تیپ مستقل شمال «به طور محرمانه شدیدا از حکومت لنگرود مؤاخذه نماید که چرا برخلاف سیاست این گونه» رفتار کرده است.(۲)

۱۳ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس قشون رشت درباره حاکم آینده گیلان اعلام نظر کرد. محمد حسین خان آیرم رئیس تیپ مستقل شمال در تلگرام امروز خود به وزارت جنگ گزارش کرد که براساس شنیده ها آصف الدوله به عنوان حاکم گیلان انتخاب شده است. «مطابق اطلاعات محلی مشار الیه بی حال است. در صورت صلاحدید مؤید الدوله برای گیلان مناسب تر است.» (۳)

۱۳ اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید جمشید صبوری از رزمندگان بندر انزلی در منطقه عملیاتی سومار به شهادت رسید. وی متولد ۲۲ دی ماه ۱۳۴۱ بود.پیکر مطهر این شهید در کلویر انزلی تدفین شد.

۱۳ اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی ترور شد. شهید مظفر حیدری دوم فروردین ماه ۱۳۴۴ در روستای جلیدان لشت نشای شهرستان رشت متولد شد و ۱۳ اسفند ماه ۱۳۶۲ در حالی که پاسدار انقلاب بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۱۳ اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید علی اصغر پسندیده از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در سلیمانیه عراق به شهادت رسید. وی متولد ششم اسفند ماه ۱۳۳۹ بود و پیکر مطهرش در گلزار تازه آباد رشت تدفین شد.

۱۳ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید اکبر کریمی مرجقلی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد سوم فروردین ماه ۱۳۳۹ تولم شهر بود و پیکر مطهرش در بهشت زهرای تهران تدفین شد.

۱۳ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، روحانی شهید محمدتقی حق‌پرست از روحانیون بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۳۹ بود..

 

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص ۷۱۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۵۶.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص ۷۱۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، همان، پ ۱، ص ۵۵.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص ۷۱۹؛

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه