تناقض در دولت،عدم شکل گیری گفتمان یا تفسیر وظایف

آیا اظهارات اخیر رئیس جمهور تلاشی برای جبران مافات وبرقراری اعتدال ادعایی است یا وی جناح در حال حذف -که لابد به حمایت وی نیاز دارند- را در مجموعه های خاص نخبگانی و زاویه گرفتگان با نظام جستجو میکند؟

تناقض در دولت،عدم شکل گیری گفتمان یا تفسیر وظایف

به گزارش ۸دی نیوز ، غلامرضا دولتی در آخرین یادداشت خود نوشت:

جناب اقای روحانی درشورای اداری استان خوزستان ضمن گرامیداشت هفته وحدت بر ضرورت  توجه به وحدت به صورت دائمی درداخل نیز تاکید نمود جناب ایشان دربخش دیگری از سخنان خود تاکید نمود:

“برخی فکر می‌کنند اگر تند سخن بگویند، بهتر و کارشان پیش‌تر است. معتقدم هیچ کس نمی‌تواند دیگری را حذف کند و هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را از بین ببرد. مگر می‌توان جناحی را در کشور از بین برد؟ نه این طرف می‌تواند و نه آن طرف قادر به چنین کاری است. ما باید دلها را به یکدیگر نزدیک کنیم و اگر اختلافی وجود دارد، آن را از بین ببریم رییس جمهوری با اشاره به سیره پیامبر(ص) با طرح این پرسش که آیا پیامبر رحمت ما اینطور رفتار می‌کرد؟ گفت: مگر پیامبر مردم را نمی‌شناخت؟ اما با همه به عدالت رفتار می‌کرد. ما نیز پیرو آن پیغمبر(ص) و امام صادق(ع) هستیم که همه اجازه سخن گفتن در محضر آنان را داشتند. باید افتخار کنیم که از مکتب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستیم. معتقدم بدون فضای وحدت و انسجام جامعه از بین می‌رود و پیشرفت حاصل نمی‌شود. افتخار ما این است حکومتی داریم که پایه گذار آن امام خمینی بود و خلف صالح او مقام معظم رهبری راه ایشان را ادامه می‌دهند.

نباید بگذاریم در جامعه شکاف‌ها بیشتر شود، چرا که این خواست دشمن است و آنها از این موضوع خوشحال می‌شوند. باید قدرت ملی خود را بالا ببریم؛ قدرت ملی ما هم بدون توسعه و وحدت ملی امکان‌پذیر نیست. اگر می‌خواهیم به نقطه‌ای که مد نظرمان است برسیم، باید اختلافات را کنار بگذاریم”

 تاکید بر وحدت حول ولایت امر وامامت امت تاکید مصرح قانون اساسی واز وظایف اصلی رئیس جمهور است. اما نکته ای که درسخنان جناب ایشان وجود دارد عدم امکان حذف یک جناح توسط جناح دیگر است. هرچند این سخن مستلزم تفسیر وتوضیح بیشتر است اما ذیلا به برخی از فرمایشات خودایشان وهمکاران محترمشان که درتضاد آشکار با موضع اخیرشان دارد اشاره میشود:

۱-روحانی در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی وزیر، ضمن تقسیم بندی مردم ایران به افراطی وخشونت طلب دریک سو و اعتدال وتدبیر ازسوی دیگر بصورت ضمنی حدود نیمی از ایرانیان را خشونت طلب، خود رای، تک رای، وبی تدبیر نامید. وی چنین میگوید: “ما می‌گوییم همه باید تابع نظر مردم در ۲۴ خرداد باشیم. مردم در ۲۴ خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرأیی، تک رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی دادند.”

۲- دستیار ارشد جناب روحانی که از قضا به ابو المشاغل دولت جدید نیز معروف شده اند، همه کسانی که به روحانی رای نداده اند را با یک درجه تخفیف درحکم!، حامی بی قانونی میداند:”شما فکر نکنید که یک نفر در مملکت وجود دارد که می‌گوید من قانون را قبول ندارم بلکه این یک جریان مشخص بود که می‌گفتند ما قانون را قبول نداریم. اکنون ۴۹/۵ درصد آرا را شامل می‌شوند. این ۴۹/۵ درصد آرا کسانی بودند که در مقابل جریانی که مقابل قانون ایستاد سکوت کردند. این ۴۹/۵ درصد سکوت کردند و نگفتند که تو بی‌جهت فکر کردی که می‌توانی قانون را قبول نداشته باشی

۳-هنوز اظهارات ضد مردمی مشاور جناب روحانی در توهین به اقشار مختلف جامعه از اذهان پاک نشده است. سریع القم چنین میگوید:خیلی طبیعی است که من غریزی، احساسی و پوپولیستی تربیت بشوم. صدا و سیما هم که چقدر به این جریان کمک می کند، می رود از یک لبو فروش می پرسد نظر شما درباره برنامه هسته ای چیست؟، این خیلی اثر می گذارد. 

یا یک راننده تاکسی که از ۵ صبح تا ۱۲ شب باید در این خیابان ها بدود تا هزینه ۳ بچه دانشجویش را درآورد، سر چهارراه از او می پرسند که نظر شما درباره برنامه هسته ای و مذاکرات ژنو چیست؟ او چه دانشی دارد که یک واکنش منطقی به این سوال بدهد”

 

با توجه به شواهد فوق در توهین به نیمی از جمعیت ایران توسط رئیس جمهور و مشاوران وی که قبلا صورت گرفته و واکنش اصولی رجال و نمایندگان وافکار عمومی را نیز به دنبال داشته است، آیا اظهارات اخیر رئیس جمهور تلاشی برای جبران مافات وبرقراری اعتدال ادعایی است یا وی جناح در حال حذف -که لابد به حمایت وی نیاز دارند- را در مجموعه های خاص نخبگانی و زاویه گرفتگان با نظام جستجو میکند؟ این یک سئوال اساسی است که علی القاعده باید منتظر بود گذر زمان وحرکات بعدی دولت پاسخش را مشخص کند اما آنچه تاکنون به چشم میخورد تناقض آشکار عضای دولت دراین زمینه است.

این تناقض یابه معنای عدم شکل گیری گفتمانی مستقل در دولت است یا به معنای تقسیم وظایف!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
پویا
جناب دولتی چرا اینقدر میسوزی؟ نکنه به خاطر رای نیاوردن کاندیدای مورد نظر خودتون تو انتخاباته که الان اینطوری داغ شدی!!! راستی ما هنوز مزخرفات دوستان جناح هم فکر شمارو در دولت در 8 سال گذشته یادمون نرفته. فکر کنم سکوت کنید و به نظر اکثریت احترام بذارید بهتر باشه. جالبه بدونید بیشتر بدبختی های امروز ما از جانب ندونم کاریهای دوستان شما در 8 سال گذشتست. نمونه هاش هم فراوونه و نیاز به بیان مجدد نیست. موفق باشید
مرید نیمه راه در پاسخ به پویا
ماشاالله ببین کیا دارن از این حرفا میزنن شما احیانا جز همون دسته ای نبودی که دولت قبل رو که با 24 میلیون رای روی کار اومد رو با خاک یکی کردین نه آخراش بلکه از همون اول؟ پدر احمدی نژاد رو در نیاردین؟ همش هم میگفتین آزادی نداریم آزادی نداریم!!! یه بار اسم احمدی نژاد بدبخت رو سرچ کن تو اینترنت تا ببینی که دوستات که دم از آزادی نداشتن میکردنم در زمان احمدی نژاد بدبخت باهاش چیکار کردن
در حاشیه