عضو کمیسیون تحقیقات مجلس در گفتگو با 8دی:

کالای قاچاق از مرز قانونی کشور وارد می شود / قاچاق عامل سودهای بادآورده و کاهش تولیدات داخلی

نماینده مجلس با بیان اینکه قاچاق از مرز قانونی صورت می گیرد، گفت: قاچاق کالا موجب افزایش سود بادآورده و کاهش تولیدات داخلی می شود.

کالای قاچاق از مرز قانونی کشور وارد می شود / قاچاق عامل سودهای بادآورده و کاهش تولیدات داخلی

اسدالله عباسی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، در پاسخ به این سوال که گردش مالی قاچاق در کشور بیش از بودجه عمرانی و تقریبا مبلغی در حدود نیمی از بودجه جاری در کشور است و چرا با این وجود حساسیتی نسبت به این مهم دیده نمی شود، اظهار داشت: در مبحث قاچاق و درآمدهایی که طی آن بدست می آید یکی از آسیب های جدی در خصوص تولیدات داخلی است.

وی در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان تاکید فرموده بودند که نمایندگان باید مانع از ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور شوند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه قاچاق کالا از مرزهای قانونی کشور رقم می خورد، گفت: متاسفانه قاچاق کالاها از مبادی قانونی و غیرقانونی در مرزهای مختلف وارد می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سود قاچاق و گردش مالی آن را برای قانون شکنان بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنیم، اظهار کرد: قاچاق کالا سودهای بادآورده ای را برای قاچاق چیان دارد و از سویی دیگر بسیاری از تولیدات کشور به دلیل اینکه صاحبان آنها باید مالیات و عوارض بپردازند، کاهش پیدا می کند.

عباسی با تاکید بر اینکه تولیدات داخلی به ازای حجم بالای قاچاق ضربه می خورند، گفت: ورود کالای قاچاق به کشور نشان نمی دهد که چه مقدار کالا در کشور وارد شده است.

وی ابهامات در آمارهای موجود را با ذکر مثالی مورد توجه قرار داد و گفت: واردات برنج مورد نیاز به کشور ما حدود ۵۰۰هزار تن است اما ورود برنج قاچاق در کشور منجر می شود تا این محاسبه درست از آب در نیاید.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه واردات برنج بیشتر از آن چیزی است که ما محاسبه می کنیم، تصریح کرد: اکثر کالاهایی که وارد کشور می شوند بیشتر از نیاز داخلی ما هستند و این موجب می شود که تولیدات داخلی ما ضربه بخورند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از قاچاق کالا ارائه کرد و متذکر شد: یکی از راه های مبارزه با قاچاق کالا تامین و بکارگیری از نیروی انسانی متعهد، مومن و متدین برای نظرات در مبادی ورودی کالاها در مرزها می باشد.

عباسی افزود: بکار گیری ابزارهای پیشرفته به جای نیروی انسانی هم یکی دیگر از راهکارهای ثمره بخش در بخش مبارزه با قاچاق است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه راهکاری بعدی برای مبارزه با قاچاق کالا تبیین و تعیین مسئول جهت پاسخگویی به دستگاه های نظارتی است، افزود: باید زمانی که قاچاق کالا رخ داد مشخص شود که چه کسی باید جوابگو باشد؛ گمرک باید پاسخگو باشد یا نهاد های دیگر که در ارتباط مستقیم با آنها هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه باید هرطور که شده ورود کالای قاچاق در کشور کاهش پیدا کند، افزود:  باید قاچاق کالا از بین برود و با جلوگیری از کالاهای غیرضروری و کالاهایی که در داخل تولید می شوند و مشابه داخلی دارند، شکوفایی اقتصادی در جامعه را شاهد باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه