میرکریمی با «امروز» به فجر آمد/ بازگشت کارگردان فیلم تحسین‌شده «یه حبه قند»

سید رضا میرکریمی با فیلم «امروز» و پس از ۲ سال دوری از جشنواره فجر بار دیگر در این رویداد سینمایی به رقابت می‌پردازد.

میرکریمی با «امروز» به فجر آمد/ بازگشت کارگردان فیلم تحسین‌شده «یه حبه قند»

به گزارش ۸دی نیوز و به نقل از مهر، آخرین فیلمی که از سید رضا میرکریمی توسط مخاطبان دیده شده «یه حبه قند» است که قرار بود در اسکار ۲۰۱۳ نماینده سینمای ایران باشد اما به دلیل اعتراض به ساخت یک فیلم موهن درباره پیامبر اسلام حضور و معرفی آن منتفی شد. پس از آن میرکریمی حدود سه سال فیلم نساخت اما در این مدت تهیه کنندگی آثار فیلمسازان جوان را برعهده گرفت.

اما این کارگردان سینما که بیشتر با ساخت آثاری اجتماعی با دورن مایه دینی شناخته شده است، امسال با فیلم «امروز» در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد؛ فیلمی که شنیده می‌شود اثری متفاوت در کارنامه میرکریمی است.

«کودک و سرباز» اولین فیلمی است که میرکریمی با آن در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. این فیلم در سال ۷۸ ساخته شد و در آن بازیگرانی همچون مهدی لطفی، بیژن سلطانی، مهران رجبی و… بازی می کنند. این کارگردان در همان زمان با ساخت فیلم اول خود توانست بین منتقدان جایگاه خوبی به دست آورد و این اثر به نوعی نشان از حضور فیلمسازی می داد که دغدغه اجتماعی با نگاهی متفاوت دارد. این فیلم در هجدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و توانست دیپلم افتخار کارگردانی را نصیب خود کند.

«زیر نور ماه» دومین فیلم میرکریمی است که با نگاهی تازه به مقوله روحانیت ساخته شده بود. این فیلم را برخی یک اثر با جسارت از این کارگردان می‌دانند که البته با حاشیه‌هایی هم همراه بود. در این فیلم حسین پرستار، شقایق دهقان، فرشته صدرعرفایی و… بازی کرده اند. این فیلم در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. «زیر نور ماه» در دو بخش دیگر بازیگری و فنی هم دیپلم افتخار گرفت.

    IMG14342499

«اینجا چراغی روشن است» در ادامه دیگر فیلم‌های میرکریمی است و همان حال و هوای آثار قبلی وی را دارد.

وی در این فیلم از حضور بازیگرانی همچون سعید پورصمیمی، مریم بوبانی، حبیب رضایی و … استفاده کرد. این فیلم در بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت و در بخش بین الملل هم جایزه بین المذاهب را دریافت کرد.

میرکریمی برای این فیلم سیمرغ بهترین کارگردانی را هم گرفت. همچنین در بخش های دیگر هم همچون بازیگری جوایزی از آن خود کرد.

IMG14344037

«خیلی دور، خیلی نزدیک» باز هم ادامه سینمایی بود که از دغدغه میرکریمی می‌آمد. فیلمی با تصاویری بکر از ایران زمین که قطعا در کنار مسائل اجتماعی و حوزه سینمای دینی می توانست برای هر مخاطب خارجی هم جذاب باشد.

این فیلم در بیست و سومین جشنواره فجر به نمایش در آمد و یکی از آثاری بود که در همان دوره سیمرغ های زیادی را از آن خود کرد. میرکریمی در این دوره سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد.

kheili-1big

«به همین سادگی» اما فیلم متفاوتی از میرکریمی است که با دیگر آثار وی متفاوت بود. اگر میرکریمی در کار قبلی خود یک مرد را محور فیلم قرار داده بود در این فیلم کاملا زن محور عمل کرد.

عباس کیارستمی تیتراژ این فیلم را طراحی کرد و «به همین سادگی» در قشر روشنفکر هم توانست مورد توجه قرار گیرد. هنگامه قاضیانی بازیگر اصلی این اثر به خوبی به ایفای نقش پرداخت.

این فیلم در بیست و ششمن جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. میرکریمی در بخش جلوه‌گاه شرق سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفت و در بخش مسابقه هم جوایز متعددی در بخش‌های بهترین فیلمنامه و بازیگری دریافت کرد.

IMG14381362

«یه حبه قند» تقریبا اولین فیلم میرکریمی است که بسیار پر بازیگر و پر کاراکتر است و بیشتر بازیگران با لهجه یزدی صحبت می‌کنند.

در این فیلم بحث آداب ها و سنت های ایرانی و اسلامی مطرح شد. نگار جواهریان، سعید پرو صمیمی، رضا کیانیان، نگار عابدی، هدایت هاشمی، پریوش نظریه، فرهاد اصلانی و … بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. این فیلم در بخش های مختلف نامزد دریافت جایزه شد اما نتوانست سیمرغی دریافت کند. این فیلم در جشنواره‌های متعدد خارجی هم به نمایش در آمد.

«یه حبه قند» در اکران هم موفقیت‌هایی دست یافت.

IMG14390863

و اما “امروز” عنوان آخرین ساخته میرکریمی است که اولین همکاری وی با پرویز پرستویی هم به شمار می رود. این فیلم براساس طرحی از رضا میرکریمی است و فیلمنامه‌ آن را شادمهر راستین و رضا میرکریمی نوشته‌اند.

در این فیلم پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی، آسیه ضیایی، آوا شریفی، مدیا ذاکری، روزبه حصاری، امیر کربلایی، مرتضی آقا حسینی، مهتاب کُرکوندی، امین میری، شهلا نَدری، شیرین فرخنده‌نژاد، سجاد تابش، مرجان قمری، مهناز میرزایی، نیوشا گودرزی، علی‌اصغر کُردبچه، عباس موسوی، گیتی قاسمی، مریم توکلی، امیر یوسفی و مهنا میرزایی بازی می کنند.

در خلاصه داستان «امروز» آمده است: یونس راننده تاکسی کهنه‌کار در پایان یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظارِ اوست….

رضا میرکریمی با این فیلم در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و در رقابت با کارگردان‌های پیشکسوت و سرشناس حضور دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه