روز شمار تاریخ گیلان / نهم اسفند؛

دخالت کنسول روس در امور گیلان / تمرکز فعالیت روس ها در انزلی

کنسول روس در امور گیلان دخالت کرده و از حکومت ایران می خواهد در تعیین حاکم این استان با روس ها مشورت شود.

دخالت کنسول روس در امور گیلان / تمرکز فعالیت روس ها در انزلی

به گزارش ۸دی، نهم اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، نظامیان رشت به جبهه تبریز عزیمت کردند. رژیمان همدان شامل دو هزار نفر پیاده، همراه چهار عراده توپ، دوازده مسلسل و دوازده عراده توپ از نوع «لوئیس» تحت فرماندهی «محمد قلی خان» میرپنجه، رشت را ترک کردند تا از طریق قزوین، عازم جبهه تبریز بشوند.(۱)

نهم اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، کنسول روسیه در امور گیلان دخالت می کند. چون کفیل حکومت گیلان تمایل به ملاقات با کنسول روسیه در رشت داشت ولی کنسول روس از ملاقات با او طفره می رفت، امروز نزدیک غروب مؤید حضور- کارگزار گیلان- کنسول روس را به منزل شخصی خود دعوت نمود و کفیل حکومت گیلان توانست با حضور در خانه کارگزار گیلان، با کنسول روس ملاقات نماید. در این ملاقات کنسول روس به صراحت اظهار داشت: چون گیلان در منطقه نفوذ روسیه قرار دارد، دولت ایران باید در تعیین حکمران و یا سایر رؤسای دوایر دولتی این منطقه با سفارت شوروی مذاکره کند و در ادامه تصریح کرد براساس دستور سفارت شوروی نمی تواند حکومت «وثوق السلطنه» در گیلان را به رسمیت بشناسد و یا با کفیل حکومت مراوده داشته باشد. کنسول روس در این مذاکره با «انگلوفیل» خواندن «شونبرگ» سوئدی به صراحت انتصاب او را به ریاست نظمیه گیلان مخالف سیاست های روسیه ذکر کرد.(۲)

نهم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، شام سیاسی روس و انگلیس در خانه حاکم گیلان در رشت برقرار شد. پس از شناسایی دولت روسیه شوروی توسط انگلیس، ملاقاتی میان کنسول های روس و انگلیس در رشت صورت نگرفته بود و طرفین انتظار داشتند دیگری اقدام به دعوت کند. «تا این که حکمران دیشب از آن دو نفر و آقای سرتیپ محمدحسین خان رئیس تیپ مستقل شمال و بنده به شام دعوت نمودند و شامی در منزل شخص ایشان صرف گردید.» این خبر را کارگزار گیلان امروز به وزارت امور خارجه فرستاد.(۳)

نهم اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، روسها فعالیت خود را در بندر پهلوی (انزلی) متمرکز کردند. سرتیپ فضل الله زاهدی، فرمانده تیپ شمال، در تلگرامی به رئیس ارکان حرب کل قشون خبر داد که عوامل شوروی از ادامه فعالیت های سیاسی خود در شهر رشت مأیوس هستند و تلاش میکنند این فعالیتها را در بندر پهلوی تمرکز دهند. اکنون با جلب نظر تعدادی از جوانان بندر پهلوی و تأسیس تشکیلات فرهنگی میخواهند مقاصدخود را پیش ببرند. «گرچه کاملاً جلوگیری میشود، و مخصوصاً مأمورین مخفی عملیات آنها را تحت نظر گرفته، با اداره معارف موافقت هایی حاصل شده است که از دادن هرگونه امتیازات و تأسیسات مضره خودداری نماید.»(۴)

نهم اسفند ماه ۱۳۸۱ شمسی، انتخابات دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد. این انتخابات به طور سراسری در شهرها و روستاهای ایران برگزار شد. نمایندگان رشت در این دوره به این شرح بود: آقایان محمود ایزددوست، سروش اکبرزاده، طهماسب جعفری، غلامرضا وطن خواه، محمد حسن‌خواه، محمد ابراهیم رئوف، محمدحسن عاقل‌منش، محمدرضا قاسمی، احمد مباحی. (۵)

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱؛  ۵۷۳؛ جنبش میرزا کوچک خان بنابر گزارش های سفارت انگلیس، ص ۱۳۷.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱؛  ۵۷۵؛ تلگراف مؤید حضور کارگزار گیلان به وزارت خارجه، ۱۰/ ۱۲/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۶، پ ۱۷، ص ۱۵.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳؛  ۶۱۰؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٣٠-١٢٣-١۶-١٣٠٢.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵؛  ۵۹۸؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١۵٣، ص ٣۵. موضوع به اطلاع رضاشاه رسید، او هم ضمن تأیید کار های فرمانده تیپ شمال تأکید کرد باید از هر اقدامی «که منجر به بسط نفوذ آنها میشود جلوگیری نمایند.» (همان، ص ٣۴)

۵- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه