روحانی در مجمع ملی سلامت:

نمی‌دانم چرا برخی‌ها از تعامل با جهان بدشان می‌آید/ برخی آلزایمر سیاسی دارند

رئیس جمهور گفت: برخی‌‌ها از تقابل با جهان خوششان می‌آید، نمی‌دانم این تقابل چه چیزی برایشان آورده، البته برای برخی نان آورده است.

نمی‌دانم چرا برخی‌ها از تعامل با جهان بدشان می‌آید/ برخی آلزایمر سیاسی دارند

به گزارش ۸دی به نقل از خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در مجمع ملی سلامت که در مرکز همایش های رازی تهران برگزار شد، اظهار داشت:اتکال ما به خدا و اعتماد ما به حق و همراهی مردم است؛ مسیر توسعه کشور را پر قدرت ادامه می دهیم.

رئیس‌ جمهور سلامت را یکی از موضوعات حائز اهمیت در کشور برشمرد و با اشاره به اینکه مسئولان بخش بهداشت و سلامت مسئولیت سنگین و مقدسی را بر دوش دارند، گفت: مجمع ملی سلامت راهنمای خوبی برای ماست و معنای آن این است که اولاً سلامت فرای درمان و مهم‌تر و مقدم بر درمان بوده و ثانیاً سلامت، ارگان، جایگاه و نهادی خاص نداشته و به قشری خاص تعلق ندارد.

روحانی ادامه داد: البته در بخش درمان معمولاً بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عهده‌دار انجام این کار هستند، اما در بخش سلامت دنیایی بسیار وسیع و مهم وجود دارد.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه بسیار مهم است که چه کاری انجام دهیم و چه اقدامات و برنامه‌هایی را پیش رو داشته باشیم که موضوع سلامت از زمان تشکیل زندگی مشترک مورد توجه قرار گیرد، گفت: اینکه در دین اسلام تأکید شده زن و شوهر باید از لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیک باشند و از نظر فکری، ایمانی و بینشی فاصله آنها زیاد نباشد ، به این دلیل است که اولین قربانی اختلافات، عصبانیت‌ها و دعواهای خانوادگی، فرزندان هستند.

وی با اشاره به اینکه ما بیشتر از آنکه در کشور نیاز به منزل داشته باشیم، به مسکن که محل سکونت و آرامش است، نیاز داریم، گفت: مسکن بدان معناست که انسان با نزدیک شدن به آن قلبش آرام گرفته و باعث آرامش روح او شود و سلامت ابتدا از مسکن، غذا و هوای تنفس شده، شروع می‌شود.

رئیس‌ جمهور اظهار داشت: اگر بانوان ما که در حال عبور در خیابان‌ها هستند از سوی انسان‌های لاابالی آزار کلامی ببینند، آرامش آنها از بین رفته و روح آنان مورد آزار قرار می‌گیرد.

روحانی ترافیک و استفاده از بوق توسط خودروها را باعث از بین رفتن سلامت در جامعه دانست و گفت: این سر و صدا و شلوغی در سلامت روح و روان مردم تأثیرگذار است.

وی افزود: جسم سالم در روح اثر می‌گذارد و روح سالم در جسم اثر می‌گذارد، اینها اثر متقابل دارند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: مگر یک آدم می‌تواند مضطرب باشد، اما بدنش سالم باشد یا بدنش درد داشته باشد، اما روحش آرام باشد؟ نمی‌شود. سلامت یک دنیای بسیار وسیعی دارد.

روحانی افزود: ما اگر از تعامل با جهان بگوییم بعضی‌ها بدشان می‌آید، نمی‌دانم چرا بعضی‌ها در تعامل با جهان حساسیت دارند. بعضی‌ها از تقابل با جهان خوششان می‌آید، نمی دانم این تقابل چه چیزی برایشان آورده، البته برای بعضی‌ها نان آورده است. در حوزه سلامت که از تعامل با جهان که می‌گوییم، ممکن است بعضی بگویند تعامل با جهان چه ربطی به سلامت دارد؟

وی گفت: شما وقتی تعامل با جهان ندارید و دچار تحریم هستید، ناچار می‌شوید از کود و سم غیراستاندارد استفاده کنید. کشوری که استاندارد دارد آن را به شما نمی‌دهد، اصلاً صنعت و تولید برخی کشورها برای تحریمی‌ها ساخته شده است، اگر در دوران تحریم نباشد، دکان آنان نیز در دنیا برچیده می‌شود.

روحانی تصریح کرد: وقتی کشاورزی ما نمی‌تواند در چارچوب سلامت حرکت کند، از همین‌جا شروع می‌شود. اگر از کود غیراستاندارد و سم غیراستاندارد استفاده کردیم و حتی از بذر نادرست، همین می شود.  اینکه می‌گوییم بدن باید سالم باشد، مقداری از آن در مواد غذایی است، مردم که نباید قرص از داروخانه به عنوان مکمل بخرند. اینها باید در مواد غذایی باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بهترین راه این است که ما همه نیازمندی‌هایی که داریم را بتوانیم به‌گونه‌ای در مواد غذایی تأمین کنیم، آن زمان بذر گندم‌ها و ترکیب آن متفاوت خواهد شد. ما سلامت را باید از نانوایی، از مزرعه و باغات شروع کنیم. سلامت یک دنیای وسیعی دارد. در خود مسئله دارو و درمان هم باز این‌چنین است. این‌گونه نیست که بگوییم در دارو و درمان و پزشکی، بدون نیاز به بخش‌های دیگر و جهان، باید باشیم. تعامل ما با دنیا در این خصوص برایمان مفید است.

وی افزود: دانشگاه‌های ما باید در تعامل باشند. یک تجربه‌ای ما به دست می‌آوریم که برای دنیا مفید است و آن زکاتش است که ما پرداخت می‌کنیم. زکات علم یاد دادن به دیگران است. بعضی‌ها فکر می‌کنند هرچه قفل‌های دروازه کشور بیشتر باشد امنیت و سلامت بیشتر است، نه این‌گونه نیست. ما یک ملت بزرگ و رشید داریم. از استاد دانشگاه هم باید نگران باشد که برای مطالعات می‌خواهد به خارج برود؟ باید از یک استادی هم که می‌خواهد به ایران بیاید نگران باشیم؟

روحانی اضافه کرد: یک عده از صبح تا شب ذهن‌شان آشفته و نگران است و نگرانی هم تولید می‌کنند. اساتید و بزرگان ما می‌توانند در رفت‌وآمد باشند و علم و تحقیقات را بالا ببرند. ما الان چقدر سرمایه‌گذار در بخش درمان می‌خواهیم؟ همه سرمایه‌گذاری را ما می‌توانیم انجام بدهیم؟

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر برگردم به ابتدای سال ۹۱ و ۹۲ بعضی‌ها ناراحت می‌شوند، گفت: چراکه آمار و ارقام خیلی مشعشع و درخشان است! اگر از آن زمان بگویی، به ما می‌گویند چرا به قبل از این دولت رفته‌اید و چه‌کار دارید به قبل از این دولت؟ آن وقتی که آن دولت بود و می‌خواستیم انتقاد کنیم، می‌گفتند انتقاد نکنید؛ چراکه دولت تضعیف می‌شود. گفتیم چشم، امروز که آن دولت رفته و می‌خواهیم انتقاد کنیم می‌گویند آنکه رفته آن را رها کنید، پس ما به آن زمان برنمی‌گردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در آغاز دولت مشکلات فراوانی داشتیم. آن زمان وضع دارو، قیمت داروها. بعضی‌ها حافظه‌شان نمی‌دانم چگونه است، ما آلزایمر سیاسی هم داریم. یادشان می‌رود که آن وقت وضع دارو و درمان وضعیت تجهیزات پزشکی چگونه بود، بعضی داروها و تجهیزات پزشکی به‌ دستمان نمی‌رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: از وزیر سوال کردم از آغاز دولت تا امروز داروهایی که از خارج وارد می‌کنیم، چند درصد ارزان یا گران شده؟ وی گفت حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است. دو روزی گوشت گران می‌شود، در برنامه اخبار تلویزیون، خبر یک می‌شود و می‌رود قصابی! دیدم که خبر یک بخش اخبار رسمی تلویزیون، قصابی است و اینکه گوشت چقدر گران شده است. اگر ارزان شود، خبر آخر می‌شود، البته اگر یادشان بماند.

وی با بیان اینکه در این دولت تلاش شده تا مردم از لحاظ درمان و سلامت یک قدم وضع‌شان بهتر شود، گفت: نمی‌خواهیم بگوییم به وضعیت مطلوب رسیدیم، به وضع مطلوب نرسیدیم، اما گام‌هایی را در این مسیر برداشتیم، گام‌های فراوانی هم باید برداریم تا به نقطه مطلوب برسیم. همه چیز ما اصل حیات و کیفیت زندگی است. ما باید کیفیت زندگی را بالا ببریم.

روحانی اضافه کرد: در حقوق شهروندی که منشور آن منتشر شد، آغاز آن از حق حیات و کیفیت زندگی شروع می‌شود تا همه مردم بدانند حقوق‌شان چیست و دولت یعنی همه ارکان دولت هم بداند وظیفه‌شان چیست. در مسئله درمان برای اینکه بتوانیم مردم را از رنج بیماری نجات دهیم، سرمایه می‌خواهیم برای ساخت بیمارستان برای خرید تجهیزات و استخدام افراد. این سرمایه از کجا باید تأمین شود، دولت باید تأمین کند؟ بله، یکی از وظایف دولت بخش بهداشت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است، گفت: بزرگ‌ترین بودجه جاری، تعلق می‌گیرد به آموزش، بهداشت و امنیت و مسائل رفاه اجتماعی (بیمه‌ها و بهزیستی و حقوق بازنشستگان) بقیه که چیزی نیست. بعضی فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است، اما بودجه عمرانی خیلی خوب است، البته همان بیمارستان باید از بودجه عمرانی ساخته شود، اما بدانیم بودجه جاری دولت به معنای این است که خدمت به مردم بدهیم که آن هم در بخش سلامت و آموزش و امنیت خدمت است.

وی افزود: همه این سرمایه را دولت نمی‌تواند تأمین کند، لااقل به‌طور نقد نمی‌تواند تأمین کند. پس باید سرمایه‌گذار را دعوت کنیم، سرمایه‌گذار اگر سرمایه‌اش را در بخش سلامت مصرف کند، سود را هم برایش تضمین می‌کنیم و آنها بدانند این کار، کار ارزنده و اساسی است که سود هم بدان تعلق می‌گیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید این راه را فراهم کنیم. برنامه‌ریزان ما این مسئولیت را برعهده دارند. سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی ما این وظیفه را بر دوش دارند تا بتوانند زمینه لازم را برای جذب سرمایه و نیروی انسانی را فراهم کنند.

وی افزود: پس از دولت و بخش خصوصی، خیرین هستند. ما افتخار می‌کنیم به مردمی که خوب، مؤمن و دلسوز و خیر هستند و این جزو افتخارات ما است. الحمدالله در اینجا تا امروز سیاست نتوانسته رخنه کند، خدا کند هیچ وقت نتواند رخنه کند. دعوای جناح و حزب نداشته باشیم. بحث سلامت است و می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم و می‌خواهیم خیریه‌ای را تشکیل دهیم و می‌خواهیم دستیگری کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بخش بزرگی از سلامت، بخش فرهنگ است. سبک زندگی است که برای ما گرفتاری درست کرده است. اسلام فرهنگ بسیار وسیعی در حوزه سبک زندگی دارد. برخی فکر می‌کنند ورزش تشریفات است. در حوزه‌ی قدیم اگر کسی در حجره‌اش در صبح ورزش می‌کرد، می‌گفتند تقوای آن خیلی کم است. یک طلبه در اتاقش اگر می‌خواست ورزش کند از دین خارج می‌شد. در حد نرمش ساده هم اگر می‌خواست انجام دهد می‌گفتند فلانی دنبال زندگی لوکس است. این عالم نمی‌شود، دود چراغ باید خورد.

روحانی با انتقاد از کسانی که به ورزش معتقد نیستند و فکر می‌کنند از اضافات زندگی است، گفت: ورزش جزو لوازم است. در مدرسه بدترین و بی‌ارزش‌ترین زنگ، زنگ ورزش بود. ما باید از مدرسه اهمیت ورزش را مطرح کنیم. وقتی زنگ ورزش بی‌ارزش شود، در سنین بالا هزار بیماری می‌آید.

و با تأکید بر اینکه در بحث سلامت همه ارگان‌ها سهیم هستند، گفت: لذا ما مجمع ملی سلامت می‌خواهیم. همه باید بیایند و اگر بعضی‌ها ناراحت نشوند سرمایه خارجی هم بیاید تا بتوانیم کشور را به حرکت دربیاوریم. چقدر به تخت بیمارستان نیاز داریم؟ تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت بیمارستان فعال خواهد شد، ولی این کافی نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش‌هایی بود که در آن اصلاً سلامت راه نداشت، گفت: وزیر بهداشت توصیف می‌کرد در بخش حاشیه‌نشین‌ها در همین اطراف تهران جمعیت میلیونی وجود داشته بدون آنکه یک مرکز بهداشت و پزشک باشد. این دولت کار بزرگ انجام داد و اینکه ۱۱ میلیون نفر را بیمه کرد و همه مردم ایران را زیر پوشش بیمه قرار داد و درب بیمارستان‌ها را روی مردم نیازمند باز کرد.

وی افزود: گفتیم متخصصان بعد از ظهر و شب هم در بیمارستان باشند. در نقاط دورافتاده متخصص حضور داشته باشد. این یعنی عدالت در سلامت و درمان. البته این کار را باید ادامه و توسعه دهیم. سال ۹۴ و ۹۵ سال‌های راحتی برای ما نبوده است، سختی آن به همه بخش‌ها ازجمله سلامت هم می‌رسد.

رئیس جمهور ادامه داد: قیمت نفت در سال ۹۲ که دولت شروع به کار کرد، ۱۰۸ تا ۱۱۲ دلار بوده است. در سال ۹۴ ماه‌هایی بوده که نفت‌مان به قیمت ۲۵ دلار فروش رفته، حال که وضع خوب شده به ۵۰ دلار رسیده، یعنی نسبت به آن ۱۰۸ دلار از نصف هم کمتر است. کشورهای دیگری که نفت‌خیز هستند، اولین کاری که کردند از ذخایرشان استفاده کردند.

روحانی در همین خصوص گفت: همه آدم‌ها در بانک پولی برای روز مبادا ذخیره می‌کنند. می‌شود شما پولی برای روز مبادا در بانک بگذارید حال در روز مبادا بانک به شما بگوید مقدار دیگری پول بگذارید؟ اصلاً ما آن پول را گذاشته‌ایم برای این روز. ما صندوق حساب ذخیره درست کردیم برای روز مبادا. حالا روز مبادا به ما می‌گویند پول بریزید! ۲۰ درصد از درآمد سال ۹۳ را به صندوق ریختیم. ۲۰ درصد درآمد ما در سال ۹۴ را به صندوق ریختیم. امسال مجلس می‌گوید ۲۰ درصد کم است و ۳۰ درصد بریزید. اصلاً همه آن را به صندوق بریزید! همه برویم در صندوق ما هم می‌رویم کنار صندوق!

وی خاطرنشان کرد: یک روزنامه و یک ثانیه از صداوسیما اگر شما پیدا کردید که از این امر انتقاد کند و بگوید در روز مبادا چرا صندوق‌ نمی‌آید پول دهد. مشکلی که ما در طرح تحول سلامت داریم را صندوق باید بیاید. آن پول را در صندوق ریخته‌ایم که چه شود؟ تماشایش کنیم؟ برای همین امروز و برای روز مبادا است.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران بداند که ما در سال ۹۳ و ۹۴، ۲۰ درصد از درآمد نفتی‌مان را به صندوق ریختیم و امسال هم همین کار را می‌کنیم و مجلس به ما می‌گوید سال دیگر ۳۰ درصد به صندوق بریزید، در حالی که نفت در وضع خوب خود ۵۲ دلار است که نسبت به ۱۰۸ از نصف هم کمتر است.بعضی‌ها وقتی مشکل می‌شود می‌گویند دولت و رئیس جمهور البته حق دارند و درست می‌گویند. ما آمده‌ایم برای خدمت.

وی ادامه داد: باید خدمت کنیم، وظیفه سنگینی هم بر دوش ماست و حق هم با مردم است، اما از آن طرف همه باید حمایت کنند. سال گذشته، عربستان ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخیره خود استفاده کرد. کویت و قطر و جمهوری آذربایجان و روسیه را هم ببینید که چقدر از ذخیره‌شان استفاده کردند، در حالی‌‌که ما به صندوق ذخیره واریز کردیم به‌جای اینکه از آن استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط ما شرایط آسانی نبوده، به دلیل شرایط نفت، وضعیت سختی را در سال ۹۳ و ۹۴ داشتیم،گفت:  البته از بسیاری از مشکلات عبور کردیم، از اینها هم عبور می‌کنیم. ما اگر آینده خوبی برای ایران می‌خواهیم، اگر سلامت مردم را می‌خواهیم، بدانید بدون امید و نشاط مردم، نه آینده خوب رقم زده خواهد شد و نه سلامت مردم تأمین می‌شود.

روحانی با بیان اینکه اگر یک جامعه و فردی نسبت به فردایش امید نداشته باشد و مأیوس باشد، این نمی‌تواند جامعه و فردی سالم باشد، گفت: ما باید نشاط داشته باشیم، پس‌فردا عید است و بگذاریم مردم مقداری نشاط داشته باشند. همین‌که مردم یک ذره نشاط پیدا می‌کنند، می‌گوییم اشکال دارد. چطور هرچه گریه کنیم حلال است، اما یکبار بخندیم حرام است!

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بگذارید جامعه ما نشاط داشته باشد، گفت: سلامت روح و جسم بدون نشاط، امکان ندارد. ایام نوروز است که با ایام میلاد حضرت زهرا(س) هم مصادف است. آن زمان بگذارید مردم چند روزی نشاط داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم را مأیوس نکنید، دروغ نگویید، مردم را نسبت به آینده کشور نظام مأیوس نکنید. ما آینده خوبی خواهیم داشت.

روحانی در ادامه با اشاره به تشکیل مجمع ملی سلامت در استان‌ها و شهرستان‌ها، گفت: مجمع ملی سلامت یعنی؛ همه باید دست به دست هم دهیم، یعنی استانداران باید همین مجمع را در استان‌ها تشکیل دهند و فرمانداران نیز در سطح شهرستان‌ها آن را تشکیل دهند. خوب است بخشی از خطبه‌های نماز جمعه و مداحی، مقداری به سلامت، زندگی و نشاط مردم برگردد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت به‌تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند، گفت: ما دولتی هستیم که می‌گوییم باید از سرمایه خارجی استفاده کنیم، هرکه می‌گوید نه، راه دیگری برود، نظر ما همین است.

وی افزود: اگر باید بیمارستان بزرگی ساخته شود و شریک خارجی هم در آن شرکت کند که درمان مردم انجام شود، ما باید آن را انجام دهیم. ما می‌گوییم اگر ناوگان هوایی ما نیاز به هواپیما دارد، باید بخریم. ما می‌گوییم اگر حوزه ریل ما نیاز به لوکوموتیو دارد، باید بخریم.

روحانی اضافه کرد: عده‌ای می‌گویند نباید بخریم، پس چه‌کار کنیم؟ می‌گویند کهنه مصرف کردن خیلی افتخار است، ما اهلش نیستیم. ما می‌گوییم باید نو بخریم، ما می‌گوییم باید تجهیزات نو بیاید و باید ارتباط با دنیا تقویت شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته روی اصول‌مان محکم ایستاده‌ایم و پافشاری می‌کنیم، اعتقادات و ارزش‌ها برایمان مقدس و محترم است. ارزش‌هایمان را هم با کسی معامله نمی‌کنیم، اما درعین حال باید با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله محیط زیست که این‌همه معضل برای ما به وجود آورده باید حل شود، گفت: وقتی آب تالاب را قطع می‌کنیم و وقتی حق‌آبه‌ها را نمی‌دهیم، گردوخاک می‌آید. وقتی به وظایف قانونی‌مان عمل نمی‌کنیم، مسئول و مقصریم.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ عده‌ای به ما ایراد گرفتند که چرا بر سر دریاچه ارومیه این همه سرمایه‌گذاری کردید، شما امروز آثار آن را می‌بینید که اگر دریاچه ارومیه خشک و طوفانی شده بود، طوفان نمک با ۱۴ استان کشور چه می‌کرد؟ و چه بلایی بر سر مردم می‌آمد؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در این خصوص قدم مهمی برداشته‌ایم و دریاچه تثبیت شده و ۱۲ سانت هم ارتفاع آب بیشتر شده است. در باره هورالعظیم نیز دولت تصمیم گرفت آن را احیا کند که وزیر نیرو اعلام کرد ۷۱ درصد هورالعظیم آبگیری شده و ۳۰ درصد آن مانده است.

وی در همین خصوص گفت: در سال آبی ۹۳-۹۲ یک میلیارد و ۸ میلیون مترمکعب آب به هورالعظیم ریختیم، در سال بعد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون و امسال هم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به هورالعظیم ریختیم. بعضی می‌گویند حال که خوزستان خاک شده به فکر افتاده‌اید، ما از سال ۹۲ به فکر بودیم.

روحانی افزود: ما گروه ملی مبارزه با ریزگرد را در سال ۹۲ تشکیل دادیم. تصمیم‌گیری برای اینکه به هورالعظیم آبی بیندازیم در سال ۹۲ بوده است، حال ببینید اگر آن کار صورت نمی‌گرفت، چه می‌شد.

رئیس‌جمهور در پایان با بیان اینکه باید به فکر آینده باشیم، گفت: اگر ما امید، نشاط و اعتماد را در این کشور حفظ کنیم، از همه پیچ‌ها و مشکلات عبور خواهیم کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
باید پرسید منظور شما از جهان کیست؟ اگر منظور امریکاست؛که هست باید گفت در موضوع مذاکرات هسته ای نماینده های شما تا توانستند مقابل امریکا خندیدند و امتیاز دادند ولی ستانده های آنها ناچیز بوده است. پس حتی در قبال دشمن شماره یک ایران، مشکل اصلی نوع تعامل شماست.
ناشناس
اگر قرار باشد در تعامل و مذاکره ای که طبق نظر استکبارجهانی سابق و قدرتهای بزرگ مورد نظر آقایان پدر صنعت هسته ای را در بیاوریم تا مقداری بیشتر از گذشته نفت خودمان را بفروشیم و بعد برای آوردن پولش به داخل کشور مشکل داشته باشیم فکر می کنم من بهتر می توانستم مذاکره کنم
در حاشیه