در گفتگو با یک کارشناس ژئوپلتیک مطرح شد؛

BRT رشت جز هزینه گزاف و سرسام آور هیچ رونقی نداشت/ رشت نیاز به تغییرات اساسی در فضای شهری دارد

یک کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی گفت: شهر رشت نیاز به تغییرات اساسی در ساماندهی و آمایش سیاسی فضای شهری دارد.

BRT رشت جز هزینه گزاف و سرسام آور هیچ رونقی نداشت/ رشت نیاز به تغییرات اساسی در فضای شهری دارد

به گزارش ۸دی، میدان شهرداری با وسعتی حدود هفت هزار متر مربع، اولین میدان بلدیه ایران و هسته‌ی مرکزی شهر رشت به شمار می‌رفت.
برخی از کارشناسان میراث فرهنگی هم آن را به دوران تیموری و سلجوقی نسبت می‌دهند و نشانه‌های بسیار از دوران صفوی و قاجاری در تن آن به جا مانده است اما تصویری که در اذهان عمومی ثبت شده اوایل دوره‌ی رضا شاه پهلوی می باشد.
گفتنی است کاخ شهرداری، موزه‌ی پست و ساختمان قدیمی هتل ایران در این دوران ساخته شده بود.
صرف از این موضوع تاریخی، این میدان شهرداری قلب تپنده شهر رشت به حساب می آمد.
نمای سبز با درختان و گیاهانی سبز این میدان نشان دهنده سرسبزی شهر بود ولی اکنون این مکان تاریخی_فرهنگی دیگر سرسبز نیست چون از سنگ فرش ها و مجسمه های سنگی پر شده است و به جایی رسیده ایم که با اولین نگاه به این مکان یاد شهر های گرم و خشک در ایران می افتیم.
ایمان جمشید پور، فارق التحصیل کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی به پیشینه تاریخی و مذهبی این میدان مرکزی شهر رشت اشاره کرد و اظهار داشت: میدان شهرداری رشت علاوه بر قدمت تاریخی برای مردم رشت یادآور خاطره اعزام فرزندان دلیر گیلانی به جبهه های حق علیه باطل است که بخاطر همین رخداد این مکان به میدان شهدای سر پل ذهاب خوانده می شد و مکان برای تجمعات و مراسم های مهم ملی و مذهبی بود اما امروزه این مکان جای خود را به سنگ فرش ها و مجسمه های هنری داده است.
وی با بیان اینکه این میدان از لحاظ پلیتیک شهرسازی غیرکارشناسی کار شده و ماهیت نسلی از گذشته را با تغییر ظواهر شهر تغییر داده، افزود: همیشه در شهر های مرکزی استان ها یک نماد و سنبل برای آن شهر تعریف می شود.
این دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی در ادامه این مطلب گفت:  مکانی که گذشته و بیوگرافی آن شهر را بیان می کند از شما خواننده محترم می پرسم آیا امروز با تغییرات گسترده ای که به وجود آمده می توان این توصیف را در این مورد بیان کرد؟
جمشید پور همچنین به وضعیت انتقال بار ترافیکی سنگین هسته مرکزی شهر به حاشیه آن اشاره داشت و اظهار کرد: با این حالت  پیاده رو سازی این ناحیه از شهر با عنوان ایجاد یک فضای فرهنگی تفریحی و جلوگیری از  شلوغی و ازدحام و ترافیک هیچ به زیر سازی برای انتقال این حجم از مشکلات به ناحیه های بسته خیابان ها اطراف بستر سازی نشد چون در بازخورد این موضوع با وجود زیر گذر و پل ها، مردم شهر هنوز هر روز با مشکل ترافیک سنگین مواجه هستند که همانطور که اشاره شد دلیل اصلی این اتفاق اولا عدم برنامه ریزی مناسب برای بافت مرکزی قبل از حل این مشکل بود ثانیا خیابان های شهر هنوز همان خیابان های قدیمی و فرسوده هستند که باید اول برای این معضل چاره ای اندیشیده می شد.
وی انتقادی را نیز به ایجاد و راه اندازی خط ویژه اتوبوس در مرکز این شهر اشاره کرد و بیان داشت: شهری که یک مشکل ترافیک آن بدلیل کم عرض بودن خیابان ها است خط ویژه اتوبوس های تندرو (BRT) چگونه می تواند این موضوع را حل کند در حالی که غیر از هزینه کرد های گزاف و سرسام آور هیچ رونقی ایجاد نکرده است.
این کارشناس جغرافیای سیاسی رشت را مستلزم تغییرات اساسی در حوزه آمایش سیاسی فضای شهری دانست و تاکید کرد: شهر رشت نیاز به تغییرات اساسی در ساماندهی و آمایش سیاسی فضای شهری دارد که امیدواریم برای تحقق هرچه زودتر این مورد با همیاری مردم فهیم و مسولین ذیربط دلسوز شهر رشت این مهم رقم بخورد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه