استاندار گیلان در بازدید از خط ریلی آستارا- آستارا::

پروژه خط ریلی آستارا – آستارا در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست + تصاویر

استاندار گیلان در بازدید از پل ریلی آستارا – آستارا گفت: این پروژه از جمله کارهای ارزشمندی است که در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست.

پروژه خط ریلی آستارا – آستارا در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست + تصاویر

به گزارش ۸دی، محمدعلی نجفی در حاشیه  بازدید که از پل ریلی آستارا – آستارا با حضور مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کار بزرگی که هم اکنون شاهد آن هستید، در چند دهه گذشته همواره جزو آرزوهای دو کشور به شمار می رفت اظهار داشت: در گذشته مذاکراتی در خصوص اجرای این مهم شکل گرفته بود اما به مرحله اجرا نرسید.

وی افزود: پروژه خط ریلی آستارا- آستارا از جمله کارهای ارزشمند و بزرگی است که پس از چندین دهه در دولت تدبیر و امید نتیجه داد و به ثمر نشست.

نجفی با اشاره به دیدارهای روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان در دولت تدبیر و امید گفت: پس از این دیدارها با برگزاری کمسیون های مشترک اقتصادی  در طی سه سال اخیر، تصمیم اجرای این پروژه نهایی شد.

استاندار گیلان با اشاره به اجرایی شدن مسیر ۸ کیلومتر ی ریل آستارا – آستارا در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ساخت پل مشترک این خط ریلی هم پایان یافته است.

نجفی با بیان اینکه بخش متعلق به جمهوری اسلامی در این مسیر در حال انجام است افزود: مقرر شده است ترمینال به صورت مشترک شکل گیرد.

استاندار گیلان از اعلام آمادگی سرمایه گذاران جهت ساخت ترمینال و هتل های پنج ستاره در آستارا خبر داد و افزود: با اجرایی شدن این مسیر، کریدور شمال – جنوب دنیا  از طریق ریلی متصل خواهد شد.

وی کاسته شدن صدها کیلومتری مسافت و ۲۶ روزه زمان حمل و نقل بار از شمال و جنوب را از جمله مزیت های این پروژه برشمرد و افزود: تحقق این مهم موجب کاهش هزینه های سنگین حمل و نقل در کریدور شمال جنوب می شود.

نجفی گفت: اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران کریدور شمال جنوب را به اقتصادی ترین کریدورهای موجود  تبدیل خواهد کرد.

وی با ابراز خرسندی از شکل گیری این مسیر ریلی در دولت تدبیر و امید افزود: خرسندیم که امروز شاهد تلاش دو کشور در تحقق این مسیر هستیم.

استاندار گیلان با یادآوری قطع بودن مسیر ۸ کیلومتری در چند دهه گذشته گفت: الحمدا… اکنون این مسیر متصل شده است.

نجفی اجرای خط ریلی رشت – آستارا را نیازمند سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری دانست و افزود: کشور جمهوری آذربایجان  جهت سرمایه گذاری در حدود ۵۰۰ میلیون دلاری این مسیر اعلام آمادگی کرده است .

وی با بیان اینکه راه آهن تهران -رشت زمانی اقتصادی خواهد شد که این مسیر به بنادر انزلی و آستارا متصل شود افزود: نفع دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و تمامی دنیا در این است که این مهم شکل گیرد و به یاری خداوند اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان نیز گفت: با اتصال راه آهن آستارا-آستارا بیشتر کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای اروپایی به سرعت حمل و نقل خواهد شد.

جاوید قربان اف با اشاره به اینکه راه آهن آستارا-آستارا روابط اقتصادی کشورهای منطقه را تسهیل می کند، افزود: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب است و کالاهایی که از خلیج فارس به بندرعباس وارد می شود، به واسطه این خط ریلی به روسیه و اروپای شرقی حمل و نقل خواهد شد.

جاوید قربان اف با بیان اینکه شرکت های اروپایی از این طرح ریلی بین المللی نهایت بهره برداری را خواهند کرد، اظهار کرد: شرکت های اروپایی به صورت جدی پیگیر تکمیل این طرح هستند تا با استفاده از آن در حوزه وسیع بین المللی به تجارت بپردازند.

وی ادامه داد: این خط ریلی قدرت اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را نشان می دهد و از این طریق سود کلانی نصیب دو کشور خواهد شد.

این مقام مسئول جمهوری آذربایجان با اشاره به تکمیل هشت و نیم کیلومتر ریل آستارا – آستارا در جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: این خط با اتصال به راه آهن رشت، نقش اساسی خود را در حوزه اقتصاد ایفا خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال جاری به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد دو و نیم کیلومتر و بارانداز مربوطه در آستارای ایران اجرا می شود و به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا قرار است بزودی به بهره برداری برسد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه