مدیر کل گمرک آستارا خبر داد؛

صادرات ۱۸۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرک آستارا

مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، ۳۷۳ هزار تن کالا به ارزش اقتصادی ۱۸۰ میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.

صادرات ۱۸۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرک آستارا

به گزارش ۸دی، رسول امیدی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران آستارا گفت: بیشتر کالاهای صادر شده شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی و محصول های معدنی و فلزی بوده است.
وی مقصد این کالاها را کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه ذکر و اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، ۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است.
وی اضافه کرد: این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۲ و ۲۴ درصد افزایش داشته است.
امیدی همچنین بیشتر کالاهای ترانزیت ورودی را شامل لوازم چوب، فرآورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.
وی ادامه داد: در مدت یادشده، ۲۲۹ هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین ها، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، کچ، سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصول های کشاورزی به ارزش ۹۲۱ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.
وی بیان کرد: این میزان ترانزیت خارجی خروجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۰ و ۹ درصد افزایش داشته است.
امیدی ادامه داد: در این مدت ۲۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۶ میلیون دلار از گمرک آستارا وارد کشور شده و بیشتر آنها مواد شیمیایی، چوب، آهن، ماشین ها و لوازم برقی بوده و از کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.
وی اظهار داشت: همچنین طی این مدت ۳۲۸ تن کالا به ارزش یک میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است.
امیدی بیشتر کالاهای صادراتی چمدانی از گمرک آستارا را شامل مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصول های کشاورزی اعلام کرد و گفت: این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا تعداد ترددکنندگان از این مرز تا پایان بهمن ماه امسال را ۷۰۶ هزار و ۸۰۴ نفر ذکر و بیان کرد: تعداد ترددکنندگان خروجی و ورودی مرز زمینی آستارا نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داشته است.
وی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا طی این مدت را مبلغ ۵۹۹ میلیارد و ۵۲ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش یافته است.
اداره کل گمرک گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندر آستارا با ۸۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود و سالیانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه