جای پای قرص وکیل الدوله ها در مجلس دهم:

نزول مجلس از خانه ملت به خانه دولت/ فراکسیون امید برای دولتی ها نه مردم!

نگاهی به کارنامه چندماهه مجلس دهم نشان می دهد تعداد نمایندگان جسور و مستقل مجلس به شدت کاهش پیدا کرده است.

نزول مجلس از خانه ملت به خانه دولت/ فراکسیون امید برای دولتی ها نه مردم!

به گزارش ۸دی به نقل از جهان نیوز، هر ماه که از کار مجلس دهم می گذرد،‌ دلسردی افکار عمومی نسبت به آن افزایش می یابد. درست در زمانیکه بازماندگان قربانیان سانحه قطار سمنان – مشهد‌ چشم به خانه ملت دوخته بودند تا وزیر مقصر در این حادثه استیضاح شود، بسیاری از نمایندگان متمایل به دولت،‌ فاتحه استیضاح را پیش از آن خوانده بودند و بیشتر جلسه استیضاح به بیانیه خوانی آخوندی و گلایه مندی نمایندگان موافق استیضاح تقلیل یافت.

هرچند دولت و مجلس به همکاری و همدلی توصیه شده اند اما تعدادی از نمایندگان مجلس به نظر می رسد خود را در آغوش دولتی ها انداخته اند و خبری از نمایندگی منافع عمومی نیست!

حال پس از چندروزی که از جلسه استیضاح می گذرد،  می توان خسران وارده به حقوق ملت را بهتر تحلیل کرد. بسیاری از خانواده قربانیان قطار سمنان – مشهد در سخنانی ، ناراحتی شان را از بی تفاوتی مجلس به خون عزیزانشان اعلام کردند! پیش از استیضاح نیز تقریبا همه چیز مشخص بود و نمایندگان فراکسیون امید حتی قبل از شنیدن اظهارات موافقان استیضاح، رای خود را اعلام کرده بودند. رسانه های اصلاح طلب در مصاحبه با تعدادی از نمایندگان و فعالین سیاسی همسو با دولت، استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را با برچسب زنی سیاسی و افراطی، حربه ای برای به حاشیه راندن دولت تدبیر و امید نامیدند. فراکسیون مستقلان هم بیان داشته بود  که موضع حمایتی از آخوندی خواهد داشت.

برهمین اساس بود که در حین نطق آخوندی،‌ وی بارها از فراکسیون های حامی خود از جمله فراکسیون امید،‌ مستقلان و ولایت به خاطر حمایت از خود تشکر می کرد!

نگاهی به کارنامه چندماهه مجلس دهم نشان می دهد تعداد نمایندگان جسور و مستقل مجلس به شدت کاهش پیدا کرده و هرچند در مجلس گذشته این نمایندگان با انواع و اقسام انگ های تندروی و افراطی از سوی حامیان دولت نواخته می شدند، ولی چهره مجلس هرگز به جایگاه کنونی تنزل نیافته بود.

*معامله با رای ملت در خانه ملت
فراکسیون امید که با غوغای فراوان و تبلیغات گسترده رسانه های اصلاح طلب مدعی تشکیل مجلسی مدافع حقوق مردم بود، اقداماتی را در همین مدت کوتاه از خود برجای گذاشته که هیچ نسبتی با حمایت از آن ادعاها ندارد. یکی از طرح هایی که نمایندگان این فراکسیون ارائه داده اند،  طرحی است با عنوان «تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی» که براساس آن اگر فردی در مجلس یا نشستی سوالی که جلب توجه کند،‌ از سخنران بپرسد با محکومیت زندان ۶ ماه تا دوساله روبه رو خواهد شد! این طرح با دوفوریت خود در زمانی مطرح شده بود که پرونده استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی مدت ها باز بوده و فراکسیون امید از اصلی ترین مخالفان آن بود و سعی داشت با چنین اقداماتی جلسه استیضاح را عقب بیاندازد.

پیش از این نیز در لوایح و طرح های مربوط به نظارت و شفاف سازی حقوق و اموال مسئولان و مدیران دولتی، یکی از موانع اصلی در به نتیجه رسیدن چنین اقداماتی در مجلس، نمایندگان مربوط به فراکسیون امید یا حامی دولت بودند. پزشکیان نماینده تبریز وعضو این فراکسیون سال گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر وکیل الدوله بودن تعداد زیادی از نمایندگان راه یافته به مجلس دهم،‌ با انتقاد از چنین نگاهی با ژست شاکیانه ای گفته بود:‌ آن‎هایی که در دولت نهم و دهم تنها اقدامات دولت را تائید و سکوت می‌کردند از وکیل‌الدوله هم بدتر شدند، چرا در آن زمان چنین اعتراضات و یا انتقاداتی را مطرح نمی‌کردند؟

ولی برخلاف چنین اظهارنظری زمان ثابت کرد واقعیت چیز دیگری است؛ چرا که پزشکیان  در اظهارنظرهای مختلفی در چندماه اخیر به وکیل مدافع تام دولت تبدیل شده و چنین قابلیتی وی را به چنان سطحی از اعتماد در میان حامیان دولت رسانده که قصد دارند از او به عنوان ضربه گیر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بهره گیرند. همین وضعیت را علی مطهری نماینده اصلاح طلب تهران نیز دارد  و بهمراه پزشکیان به عنوان گزینه های نامزدهای پوششی و ضربه گیر روحانی مطرح اند!

ادامه روند حمایت های بی قید و شرط از دولت تدبیر و امید در مجلس دهم باعث شده تا برخی از نمایندگان در فضای عمومی لب به شکایت باز کنند و با کنایه نسبت به چنین رفتارهایی اعتراض کنند. نقوی حسینی،‌نماینده مجلس دهم و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با توجه به این مساله و فضایی که در جلسه استیضاح عباس آخوندی پیش آمده بود، از بی تفاوتی نمایندگان مجلس گلایه کرد و در توئیتی از اصطلاح کجاست مدرس استفاده کرد!

باید اذعان کرد با چنین ترکیبی در مجلس دهم و تعداد اندک نمایندگان مستقل که بدون هیچ ترس و واهمه ای از حقوق مردم دفاع می کنند، دولت از این فرصت برخوردار شده که عملکرد ضعیف خود در حوزه های مختلف اقتصادی و معیشتی را لاپوشانی کند و نگران هیچ گونه هزینه ای از سوی مجلس نباشد.

به همین دلیل است که کشور در هفته های اخیر درگیر حوادث مختلفی مانند بحران ریزگردها، سیل، برف سنگین و قطعی مداوم گاز،‌برق و آب است ولی دولت کمترین اقدامی جهت رفع آنها صورت نمی دهد . حتی نمایندگان خوزستان با صدای بلند در مجلس بی تدبیری دولت در این استان را فریاد می زنند،‌ اما هیچ یک از وزیران دولت مورد بازخواست مجلس قرار نمی گیرند!  این رویه باعث شد تا در نهایت رهبر معظم انقلاب از مسئولان بخواهد به داد مردم آسیب دیده از حوادث و بلایی طبیعی و غیرطبیعی ر استان های مختلف کشور بشتابند. امری که مجلس ناظر بر اقدامات دولت می بایست بر آن تاکید می کرد و دولتی ها را در صورت کوتاهی درامور اجرایی مورد بازخواست قرار می داد.

بهتر است نمایندگان مجلس با مروری بر جایگاه مجلس ، شانیت این نهاد مردمی را حفظ کنند و آن را به خانه دولت تنزل ندهند. این خاصیت برخی دولت هاست که از پاسخگویی و قبول مسئولیت در مشکلات و معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می گریزند و در صورت وجود مجلسی با نمایندگان منفعل یا وکیل الدوله، نمی توان چندان امیدی به آینده برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده در دستگاه اجرایی و مقننه داشت!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه