روز شمار تاریخ گیلان / سوم اسفند؛

رضاخان دستور اعدام یک تالشی را صادر کرد / برگزاری جشن برای کودتای رضاخانی در رشت!

در چینین روزی، رضاخان به عنوان وزیر جنگ شخصا دستور اعدام یک تالشی را صادر کرد.

رضاخان دستور اعدام یک تالشی را صادر کرد / برگزاری جشن برای کودتای رضاخانی در رشت!

به گزارش ۸دی، سوم اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، مراسم جشن سالگرد کودتای سوم اسفند در رشت برگزار شد. امشب که مصادف با کودتای سال گذشته بود، در عمارت جدید قشون در رشت واقع در خارج شهر، جشن بزرگی از سوی فرمانده تیپ مستقل شمال برگزار گردید. تعداد زیادی از اهالی و بزرگان و رؤسای دوایر دولتی تا نیمه شب در این مراسم حضور داشتند. (۱)

سوم اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، حکمران گیلان منصوب شد. «وثوق السلطنه» با حکم رئیس الوزراء، به سمت حکومت گیلان منصوب شد.(۲)

سوم اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رضاخان دستور اعدام حسینعلی طالشی را صادر کرد. رضا خان وزیر جنگ امروز دستور اعدام حسینعلی طالشی (سالار اشجع) را صادر کرد. در نامه ای که به امیر لشکر شمال غرب در اردبیل فرستاده شد آمده بود که «پس از محاکمه در قضیه قتل سردار ناصر، حسینعلی طالشی را اعدام نمایند.» رضا خان حکم محکمه را پیش از تشکیل آن صادر کرد(۳).

سوم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، جشن بعثت و سوم حوت در رشت برگزار شد. به گزارش کارگزار گیلان، امروز به مناسبت بعثت حضرت ختمی مرتبت و بنا به دعوت حکومت نظامی، پیش از ظهر در ارکان حرب تیپ مستقل شمال مراسمی برگزار شد که در آن عکس رضا خان را به نمایش گذاشته و نظامیان، پیاده و سواره، از برابر آن دفیله رفتند. همچنین شبهنگام نیز به مناسبت سالگرد سوم حوت بازارها و دکاکین چراغان بود و پرچمها بر سردر های خانه ها افراشته شده بود.(۴)

سوم اسفند ماه  ۱۳۶۰ شمسی، یک لاهیجانی ترور شد. شهید رجبعلی جعفرپور ۲۱ تیر ماه ۱۳۳۶ در لاهیجان استان گیلان متولد شده بود و سوم اسفند ماه ۱۳۶۰ در حالی که کادر ارتش بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در روستای دیزین لاهیجان تدفین شد.

سوم اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی تیرور شد. محمدباقر خیرخواه صادق در سال ۱۳۴۵ در استان گیلان متولد شد و سوم اسفند ماه ۱۳۶۲ در حالی که کادر ارتش بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

سوم اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی دیگر ترور شد. شهید حسین رجبی امیرآباد سوم خرداد ماه ۱۳۴۳ در استان گیلان متولد شده بود و سوم اسفند ماه ۱۳۶۲ در حالی که پاسدار بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

سوم اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک شهید اکبرعباسی غریب از رزمندگان شهرستان انزلی در دهلران به شهادت رسید. وی متولد ۱۳ اسفند ماه ۱۳۴۶ بود و بصورت داوطلبانه به مناطق عملیاتی اعزام شد.

سوم اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان رشت در سومار به شهادت رسید. شهید جمشید صبوری متولد ۲۲ دی ماه ۱۳۴۱ بود و از نزاجا به این مناطق اعزام شده بود.

سوم اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، یکی از رزمندگان شهر خمام در مناطق عملیاتی به شهادت رسید. شهید علی بامدادپسند ۴ دی ماه ۱۳۴۶ متولد شده بود.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص ۵۶۳؛ تلگراف از رشت به وزارت داخله، ۳/ ۱۲/ ۱۳۰۰، اسناد ملی ایران، شم ت ۲۹۰۰۰۷۰۴۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص ۵۶۴؛ روزنامه ایران، ۳/ ۱۲/ ۱۳۰۰، ص ۲.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲، ص ۶۹۳؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۱، ص ۱۲.

۴-  فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۴، ص ۵۵۹؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٢-٢۵-٢٩-١٣٠٣.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه