روز شمار تاریخ گیلان / 29 بهمن؛

تیرباران نویسنده مارکسیست رشتی توسط عوامل شاه / دخالت روس ها در تعیین قیمت نفت در آستارا

در چنین روزی، «خسرو گلسرخی» شاعر و نویسنده مارکسیست به دست رژیم شاه تیرباران شد.

تیرباران نویسنده مارکسیست رشتی توسط عوامل شاه / دخالت روس ها در تعیین قیمت نفت در آستارا

به گزارش ۸دی، ۲۹ بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، قیمت نفت انبارهای نفت آستارا را روسها تعیین می کنند. پس از آن که گزارشی از کرایه یکی از انبارهای نفت توسط یک شرکت روسی در آستارا به وزارت امور خارجه رسید، و این که شرکت، انحصار واردات و توزیع نفت را به عهده گرفته و فرصتی به بازرگانان ایرانی نمی دهد، موضوع به نمایندگی ایران در بادکوبه منعکس شد و از او درخواست گردید به موضوع رسیدگی کند. (ر. ک: ۹ دی) نماینده ایران در بادکوبه امروز پاسخ داد که بهترین راه این است که دولت انبارهای موجود نفت در ساحل دریا را ضبط کند تا در کرایه آن به دیگران منافع ملی را در نظر بگیرد، وگرنه اگر دست اشخاص باشد از این اتفاقات خواهد افتاد. روسیه با کرایه یکی از انبارها و انحصار واردات و توزیع نفت، قیمت آن را نیز خود تعیین می کرد. (۱)

۲۹ بهمن ماه ۱۳۰۲ شمسی، نتیجه آرای خمسه و طوالش مشخص شد. با پایان یافتن شمارش آراء در حوزه انتخابیه خمسه و طوالش و مضافات روشن شد که رضا خان ٣٨٧٣ رأی و قائممقامالملک [حاج آقا رضا رفیع] ٢۵٠٧ رأی به دست آوردهاند. مردم ٢٧ رأی به اسم حضرت حجت(عج) به صندوقها ریختهاند.(۲)

۲۹ بهمن ماه ۱۳۵۲ شمسی، «خسرو گلسرخی» شاعر و نویسنده مارکسیست به دست رژیم شاه تیرباران شد. گلسرخی در ۲ بهمن ۱۳۲۲ در رشت متولد شد. وی برای مبارزه با رژیم شاه به همراه عده‌ای دیگر از روشنفکران هم‌نسل خویش که جذب سازمان چریکهای فدایی خلق ایران که مرام کمونیستی داشتند گروید و در سال ۱۳۵۱ به اتهام توطئه علیه خاندان سلطنتی دستگیر و محاکمه شد. گلسرخی از معدود مبارزین کمونیست بود که به رغم شکنجه‌های بسیار، اتهامات را در دادگاه نظامی نپذیرفت. آنچه باعث شهرت گلسرخی شد مطالبی بود که در جلسه دادگاه اش که از تلویزیون پخش می شد گفت. او از این فرصت استفاده کرد و با تقبیح رژیم شاه، از اعتقاداتش دفاع کرد. وی به صراحت اعلام کرد که الگویش در مبارزه امام حسین(ع) بوده است و او هم با انتخاب راه امام حسین، شهادت را انتخاب کرده است. وی با رد طلب بخشش از شاه، اعدام شد. بعد از مرگش چند جلد کتاب شعر از او به چاپ رسید. (۳)

۲۹ بهمن ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک گیلانی ترور شد. سهراب برنجچی ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۲۴ در روستای چلوند آستارا در استان گیلان متولد شد و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حصار سفید بانه توسط گروهک تروریستی منافقین در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۹ بهمن ماه ۱۳۷۸ شمسی، انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار شد. این انتخابات در گیلان نیز برگزار شد. متأسفانه در این انتخابات غالباً کسانی به مجلس راه یافتند و در اکثریت قرار گرفتند که بعدها فتنه گری علیه انقلاب و آرمان های امام را سرلوحه فعالیت های خود قرار دادند. این مجلس در ۷ خرداد ۱۳۷۹ افتتاح شد. نمایندگان گیلان در این مجلس: رشت: سیدمحمد مودب پور، محمدباقر نوبخت، احمد رمضانپور نرگسی، آستارا: حسن زحمتکش، آستانه: رضا صالح جلالی، انزلی: حسن خسته بند، تالش: عسگر اسلام دوست، رودبار: سلیم مرعشی، رودسر: داود حسن زادگان، صومعه سرا: محمدتقی رنجبر، فومن: رسول جماعتی، لاهیجان: ایرج ندیمی، لنگرود: محمود اخوان. همچنین الیاس حضرتی که سه دوره پیش نماینده رشت بود، این دوره از سوی مردم تهران انتخاب شد. (۳)

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۶۸۸؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۴۲- ۴- ۴۹- ۱۳۰۱.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص ۵۹۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٧، ص ۵۵۴.

۳- رنگ ایمان

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه