سرویس مذهبی؛

آیا حدیث کسا سند صحیح دارد؟

حدیث کسا معتبر است اما متن شایع کنونی در مفاتیح الجنان به این کیفیت در کتب معتبر و معروف و اصول حدیث و مجامع متقنه محدثین دیده نشده است.

آیا حدیث کسا سند صحیح دارد؟

به گزارش ۸دی، کانال تلگرامی پرسمان اعتقادی که توسط کارشناسان علوم روایی مدیریت می شود درباره صحبت حدیث کساء توضیح داد:

سوال:

برای حدیث کساء با مضامینی که در مفاتیح الجنان هم آمده توضیح بفرمایید آیا سند صحیحی دارد یا خیر؟

پاسخ:

آیت الله مکارم شیرازی  درباره حدیث کسا در مفاتیح نوین چنین می نویسد:

«اصل حدیث کسا میان شیعه و اهل سنت بسیار مشهور و معروف است و جاى هیچ گونه تردیدى نیست که رسول خدا در منزل حضرت زهرا (ع)، و یا در خانه خودش زیر پارچه اى شبیه عبا قرار گرفت و حضرت على(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را زیر آن جاى داد و از آنان به عظمت و بزرگى یاد نمود و آن جمع را مصداق آیه: «همانا خداوند مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد»(۱)، معرّفى کرد.

* آنچه در اینجا به عنوان حدیث کسا نقل مى شود، حدیث مشروح و مفصلى است که برابر روایتى، خواندن آن به این نحو، داراى پاداش و آثار و برکات فراوانى است. و در ذیل آن آمده است: «در هر محفلى که شیعیان و علاقه مندان ما این حدیث را بخوانند، رحمت الهى بر آنان نازل مى شود، فرشتگان براى آن ها استغفار مى کنند اندوه غم زدگان برطرف مى شود و حاجات روا خواهد شد».

* این حدیث نخستین بار در کتاب «منتخب طریحى» متوفاى ۱۰۸۵ از علماى قرن یازدهم آمده است.

محدّث بزرگوار مرحوم حاج شیخ عباس قمى در منتهى الآمال، در شرح زندگانى امام حسین پس از بیان این نکته که «حدیث اجتماع خمسه طیبه  تحت کسا» از احادیث متواتره است، مى نویسد:

«اما حدیث معروف به حدیث کسا که در زمان ما شایع است، به این کیفیت در کتب معتبر و معروف و اصول حدیث و مجامع متقنه محدثین دیده نشده، مى توان گفت از خصایص کتاب «منتخب» است».

از این رو، جناب ایشان آن را در مفاتیح الجنان نیاورده است و ناشران برخلاف میل آن بزرگوار آن را در پایان مفاتیح اضافه کرده اند.

پس از کتاب «منتخب»، این حدیث در کتاب «عوالم» آمده است(۲).

صاحب کتاب عوالم شیخ عبدالله بحرانى از شاگردان مرحوم علاّمه مجلسى و از علماى قرن دوازدهم است.

در این کتاب براى این حدیث سندى ذکر کرده است که از جهاتى جاى تأمل دارد:

۱- سند این حدیث مطابق نسخه خطى موجود در کتابخانه یزد، در متن کتاب نبوده است، بلکه در حاشیه آن آمده است و خط آن نیز با خط متن که دست خط صاحب عوالم است، متفاوت مى باشد.

۲- برخى از افراد سلسله سند، حدود هشتاد سال با یکدیگر فاصله دارند که قاعدتا یکى از آن ها نمى تواند از دیگرى نقل حدیث نماید.

۳- بعضى از افراد این سند در کتب رجالى توثیق نشده اند.

ولى از آنجا که محتواى حدیث اشکال خاصّى ندارد و بعضى از علما به قرائت آن اهمیّت مى دادند و با توجه به «احادیث من بلغ» مى توان آن را به «قصد رجا» و به امید برآورده شدن حاجات خواند(۳).

پی نوشت:

۱- آیه ۳۳ سوره احزای؛ «إِنَّما یُریدُ اللّه ُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا»

۲-عوالم العلوم ج۱۱ ص۹۲۷

۳-مفاتیح نوین ص۱۱۹۷

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه