روز شمار تاریخ گیلان / 28 بهمن؛

گلایه نمایندگان گیلان از حزب الله رشت به هاشمی رفسنجانی / منافقین ۴ گیلانی را ترور کردند

در چنین روزی، دو نماینده گیلان در رشت از برخورد حزب الله رشت با آیت الله احسانبخش به آیت الله هاشمی رفنسجانی گلایه کردند.

گلایه نمایندگان گیلان از حزب الله رشت به هاشمی رفسنجانی / منافقین ۴ گیلانی را ترور کردند

به گزارش ۸دی، ۲۸ بهمن ۱۳۰۱ شمسی، کارگزار آستارا درباره یک زن توضیح داد. نبیل الدوله کارگزار آستارا پس از این که از طرف رئیس قشون اردبیل به بی درایتی در برخورد با سالار رشید طالشی متهم شد، از او خواستند که در این مورد خود را کنار بکشد. در گزارشها علیه او اشاره ای هم به نگهداشتن یک زن شده بود، و او امروز مجبور شد توضیحاتی به وزارت امور خارجه بدهد. نبیل الدوله از یک زن روسی گفت که دو سال و نیم پیش به ایران آمد، اسلام آورد، اسم لیلی انتخاب کرد و به عقد دائمی رضا قلی خان رئیس طرق مظفری با چهارصد تومان مهریه درآمد. نبیل الدوله اشاره ای به جدایی این روسی با رضا قلی خان نمی کند اما می نویسد وقتی به آستارا آمدم چون زبان فارسی را به خوبی نمی دانست تصمیم گرفتم او را نگه دارم. وقتی دشمنان از این موضوع آگاه شدند، لیلی را روانه بادکوبه کردم و اکنون یک ماه و نیم از آن موضوع می گذرد. او در پایان نوشت در این منطقه هستند بسیاری که زنان روسی را در صیغه خود دارند اما کسی متعرض آنها نمی شود، اما تعقیب حکومت اردبیل از این موضوع نسبت به من نشان از ضدیت وی دارد.(۱)

۲۸ بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، دوره استانداری حبیب داوران در سمت استانداری گیلان آغاز شد. تنها چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن دولت موقت، دکتر داوران از سوی مهندس بازرگان به سمت استانداری گیلان انتخاب شد. داوران اولین استاندار گیلان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود. (۲)

۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک رودباری به دست منافقین ترور شد. سیدمحمدتقی مخزن موسوی سوم خرداد ماه ۱۳۴۷ در رودبار استان گیلان متولد شد و ۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۱ در منزلش در همین شهر در حالی که پاسدار بود ترور شد و به شهادت رسید. در این حمله مسلحانه همسر و فرزند شهید مخزن موسوی هم زخمی شدند.

۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید حجت الله جعفری از رزمندگان شهرستان رودسر به شهادت رسید. وی متولد روستای چافجیر رودسر بود و در چم سری به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید چافجیر تدفین شد.

۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک لاهیجانی ترور شد. شهید عیسی خانی ۱۸ تیر ماه ۱۳۴۱ در روستای بیجار باغ لاهیجان استان گیلان متولد شد و ۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۲ در حالی که پاسدار انقلاب بود در تشکاش مریوان به دست گروه تروریستی دموکرات در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۳ شمسی، دو نفر از نمایندگان گیلان به نزد آیت الله هاشمی رفسنجانی رفته و از برخورد حزب الله رشت با مرحوم احسانبخش گفتند. این ها از امام جمعه رشت شکایت داشتند. در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی این چنین آمده: «ظهر، در دفترم آقایان [محمد] خزاعى و [میرعباس‏] صفوى نمایندگان رشت و فومن آمدند. جریان برخورد حزب‏ الله رشت با آقاى احسانبخش [امام جمعه رشت‏]، در روز ۲۲ بهمن را گفتند؛ قبلًا هم اعضاى جهاد [سازندگى‏]، تلفنى شاکى بودند.» (۳)

۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۷ شمسی، یک گیلانی ترور شد. شهید ابوالحسن رمضان زاده در سال ۱۳۴۵ در استان گیلان متولد شده بود و ۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۷ در حالی که پاسدار انقلاب بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۷ شمسی، حسین محمدیان چایخانسر ۲۲ مرداد ماه ۱۳۴۷ در استان گیلان متلود شد و ۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۷ در حالی که پاسدار انقلاب بود ترور شد و به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید چایخانسر تدفین شد.

 

پی نوشت:

۱- فرهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛ ۶۸۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۶، ص ۱۸.

۲- رنگ ایمان؛ اطلاعیه منصوب در ساختمان استانداری گیلان

۳- رنگ ایمان؛ به سوى سرنوشت کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۳، ص:۵۱۰٫

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه