روز شمار تاریخ گیلان / 27 بهمن؛

درگذشت فقیه و عالم بزرگ رشتی / هدایای دانش آموزان گیلانی برای رزمندگان اسلام

در چنین روزی، یکی از فقیهان و علمای بزرگ رشت پس از سالها مجاهدت علمی در نجف اشرف درگذشت.

درگذشت فقیه و عالم بزرگ رشتی / هدایای دانش آموزان گیلانی برای رزمندگان اسلام

به گزارش ۸دی، ۲۷ بهمن ماه ۱۳۰۲ شمسی، کشتی جنگی روسیه انزلی را ترک کرد. محمدحسین آیرم، رئیس تیپ مستقل شمال، گزارش میدهد که امروز کشتی جنگی تروتسکی بندر انزلی را ترک کرد و بلافاصله کشتی لنین جای او را گرفت. کشتی ٧۵ نظامی دارد(۱).

۲۷ بهمن ۱۳۰۲ شمسی، نامه ای مشکوک به حاکم نظامی بندر پهلوی (انزلی) داده شد. حاکم نظامی بندرپهلوی خبر داد نامه ای به زبان فرانسه بدون امضاء به دستش رسیده حاکی از اینکه عمال شوروی در این شهر علیه رژیم سیاسی ایران مشغول تبلیغات هستند، و با برپایی نمایش هایی میخواهند بر این موضوع تأکید کنند. متن نامه چنین بود: «افتخار دارم خاطر عالی را مستحضر نمایم که وضعیات حاضره ساویت مشغول تشکیل و تبلیغ کمونیستی در این شهر میباشد و میخواهد اقدامات برخلاف حکومت حاضره دولت ایران بنمایند و در ضمن این نمایشات خیال دارند یک عده را به قتل برسانند. بایستی اولیای امور اطراف کار را کاملاً مواظب بوده و سرباز های خودشان را در اینجا زیاد نمایند.»حاکم نظامی بندرپهلوی با ارائه این گزارش با طبقهبندی محرمانه به فرمانده تیپ شمال از وی خواست بودج های برای تجهیز چند مأمور مخفی برای نفوذ در تشکیلات روسها در اختیار او قرار دهد.(۲)

۲۷ بهمن ماه ۱۳۳۲ شمسی، فقیه و فیلسوف بزرگ شیعه آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی در نجف اشرف درگذشت. وی عالمی بزرگ، فقیهی جلیل و فیلسوفی زبده بود. وی را از مدرسین بنام حوزه علمیه نجف دانسته اند. او فرزند آیت الله شیخ عیسی رشتی عالمی بزرگ و دانشمندی متبحر بود. ایشان در اواخر عمر دارای مرجعیت بود و بسیاری از ایشان تقلید می کردند. (۱۲جمادی الثانی ۱۳۷۳ ق) (۳)

۲۷ بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، از جانب امام خمینی برای حجت الاسلام سیدمحمد جواد پیشوایی جهت ایجاد نظم در بندر انزلی حکمی صادر شد. تنها ۵ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) طی حکمی به حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد جواد پیشوایی ایشان را جهت سامان بخشى به امور اجتماعى و سیاسى‏ بندر انزلی، راهی این دیار کردند. حکم امام به این شرح است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏. خدمت جناب مستطاب ثقه الاسلام آقاى آقا سید محمد جواد پیشوایى امام جماعت مسجد جامع انزلى- دامت تأییداته. مقتضى است جنابعالى در این موقع حساس در بندر انزلى که موقعیت حساسى دارد متکفل تنظیم امور اجتماعى و سیاسى باشید و از اختلافات جلوگیرى نموده؛ و اگر از طرف مخالفین نهضت و گروههاى منحرف ایجاد آشوب و بلوایى شد به کمک جوانان مسلمان غیرتمند بشدت جلوگیرى و آنان را سرکوب نمایید، و سران آنان را به کمیته انقلاب معرفى نمایید تا به مجازات برسند. اهالى محترم و شجاع انزلى و حوالى آن از جناب ایشان پشتیبانى نموده موظفند از تشنجات و اختلافات بشدت جلوگیرى نمایند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم. ۱۸ ربیع الاول ۹۹٫ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏» (۱۸ ربیع الاول ۱۳۹۹ ق) (رنگ ایمان؛ صحیفه امام، ج۱، ص۵۶٫)

۲۷ بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید رضا فلاح رودپیشی از رزمندگان شهرستان فومن در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ۱۲ شهریور ۱۳۴۶ روستای نوخاله صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در بقعه آقاسیدابراهیم نوخاله تدفین شد.

۲۷ بهمن ماه ۱۳۶۶ شمسی، هدایای دانش اموزان و فرهنگیان گیلانی به جبهه های جنگ ارسال شد. دانش آموزان و فرهنگیان گیلانی کمک های مردمی خود را طی ۱۵۰ کامیون عازم مناطق جنگی کردند. این کمک ها حاوی پتو، صابون، آجیل و… بود.  (۴)

۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۲ شمسی، منزل مسکونی آیت الله محمد تقی معصومی اشکوری از علمای بنام گیلان در زمان قاجار با شماره ثبت ۱۰۹۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، روستای کیارمش واقع شده است. (سایت رنگ ایمان، مقاله آثار ملی ثبت شده در گیلان)

پی نوشت:

۱- فرهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳؛ ۵۸۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ٨٧، ص ۶٩.

۲- فرهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵؛ ۵۸۳؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١۵٣، صص ٣٩ و ۴٠.

۳-رنگ ایمان؛ آیت الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی، ص۵۰-۵۲٫

۴-رنگ ایمان؛ مجله روایت هشتم، شمـ۱۷، ص۵۶٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه