عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

افزایش نقدینگی موجب کاهش ارزش پول ملی میشود/ مدیریت نقدینگی نیازمند سیاست صحیح اقتصادی دولت

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اثر افزایش نقدینگی در جامعه ارزش پول ملی کاهش یافته است.

افزایش نقدینگی موجب کاهش ارزش پول ملی میشود/ مدیریت نقدینگی نیازمند سیاست صحیح اقتصادی دولت

به گزارش ۸دی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس کنترل نقدینگی را مستلزم سیاست های صحیح تیم اقتصادی دولت دانست و گفت: بر اثر افزایش نقدینگی در جامعه ارزش پول ملی کاهش یافته است.
ناصر عاشوری قلعه رودخانی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، در تشریح دلیل کاهش ۱۵ درصدی ارزش پول ملی کشور اظهار داشت: در بازار پولی و سرمایه آیتم هایی که در دنیا هم ثابت هستند این است که عرضه و تقاضا باید با هم همخوانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا موجب متضرر شدن طرفین در بازار می شود، افزود: وقتی عرضه کالایی ۱۰ برابر تقاضا باشد، هم ارزشش پایین می آید و هم سرمایه گذار آن بخش موجب ضرر و خسران می شود.
نماینده ادوار مجلس عرضه هر کالایی را در جامعه در حد نیاز عنوان کرد و گفت: اگر کم عرضه شود، افزایش قیمت پیدا می کند و اگر زیاد هم عرضه پیدا کند، کاهش قیمت پیدا می کند.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این مطلب اظهار کرد: مثلا اگر چهار نفر در شهری فقط گوجه داشته باشند، آن گوجه به قیمت ۲ هزار تومان نیست بلکه قیمتش باید بالای ۲۰ هزار تومان باشد، چون تقاضا زیاد و عرضه کم است.
نماینده اسبق مردم فومن و شفت در مجلس افزود: اما اگر همین گوجه به وفور وفور در بازار باشد و بیش از نیاز جامعه موجود باشد، قیمت فروش گوجه از قیمت خریدش هم ارزانتر می شود چون سعی می شود جلوی ضرر گرفته شود.
عاشوری قلعه رودخانی با اشاره به اینکه در بازار نقدینگی هم جامعه در یک حدی نیاز به کشش دارد تا از آن بعنوان یک ابزار استفاده شود، تصریح کرد: اگر مازاد بر نقدینگی در جامعه تزریق شود در حقیقت ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند و به دلیل اینکه معادلات پولی و مالی را برهم می زند، شکننده می شود.
نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: اگر پول فراوان شود، ارزش ملی پول کاهش پیدا می کند و یا اینکه تورم یا همان گران شدن کالا ها را در برخواهد داشت.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس با ذکر مثالی مبنی بر اینکه باید به میزان نیاز یک بیمار تزریق خون صورت گیرد، مطرح کرد: اگر بیمار تصادفی را به یک بیمارستان برسانید و در اثر جراحت از وی خون رفته باشد، پزشک معالج دستور می دهد تا یک واحد خون به بیمار تزریق کنند اما اگر دلسوزان و اطرافیان اصرار کنند که ۳واحد خون بیمار بگیرد، این تزریق خون نا بجا برای بیمار تصادفی کشنده است.
وی با بیان اینکه نقدینگی در کشور نیاز به سیاست های درست تیم اقتصادی دولت دارد، متذکر شد: پول ملی برای اینکه ارزشش حفظ شود آیتم هایی دارد که نیاز ایت بانک مرکزی و شورای ملی پول و وزارت اقتصاد و دارایی که از سیاست گذاران هستند باید رعایت میزان تزریق پول و نقدینگی در جامعه را لحاظ کنند.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه عدم مدیریت صحیح نقدینگی موجب عدم تعادل در بازار می شود، گفت: در غیر این صورت معادلات مالی و اقتصادی در جامعه برهم می ریزد و تورم ایجاد می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه