آیا ساختمان معلم دچار تغییر می شود؟

روابط پر تنش نمایندگان با استانداری گیلان قربانی خواهد گرفت؟

در صورت ادامه روند پر تنش این روزهای استانداری و نمایندگان، ساختمان خیابان معلم در آینده نزدیک هزینه ای از جنس تغییر را متحمل می شود.

روابط پر تنش نمایندگان با استانداری گیلان قربانی خواهد گرفت؟

به گزارش ۸دی، به نقل از خزر، روابط این روزهای استانداری گیلان با نمایندگان پر تنش تر از همیشه در جریان است. پس از بحران برف اخیر و مشکلات ناشی از آن باری دیگر تنش ها در تعاملات ساختمان خیابان معلم رشت با برخی نمایندگان گیلان به اوج خود رسید. در این میان آنچه که بر وخامت اوضاع افزود اظهارنظرهای بی مهابا و صریح برخی معاونان استاندار گیلان در محکوم نمودن سخنان یکی دو نماینده و دروغ خواندن آن بوده است. عزل شهردار املش به علت تخلفات اداری و بدون توضیحی در این خصوص که آیا پرونده ای هم در دادگاه های صالحه در خصوص این تخلفات تشکیل شده است یا نه بر اختلافات فی مابین دامن زد تا حالا به جرات بتوان گفت چهار نماینده از سیزده نماینده گیلان اصلا روی خوشی نسبت به عملکرد استانداری ندارند. یعنی چیزی بیشتر از ۳۰ درصد!

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/02/nwgv_01.jpg

اظهارات نیکفر، نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی که گویا با اشتباه سهوی رسانه ی منتشر کننده آن همراه بوده است، خیلی زود واکنش معاون عمرانی استاندار را در پی داشت. شعبانپور در حالی ادعای نماینده لاهیجان مبنی بر عدم حضور استاندار در استان را در روزهای ابتدایی بارش برف کذب محض می خواند که گفتگوی بعدی نماینده لاهیجان درستی ادعای معاون عمرانی استاندار را تایید می کرد، چراکه نیکفر گفته بود استاندار در روزهای پایانی بحران برف در استان حضور نداشته است، نه در روزهای ابتدایی آن و رسانه ی نشر دهنده اظهارات او را به اشتباه منتشر کرده است. با این حال نکته مهمی که در پس این قضیه نهفته است این بوده که گویا سطح تعامل معاونین استاندار با این نماینده گیلان به پایین ترین حد ممکن خود رسیده است، وگرنه با یک تماس تلفنی معاون عمرانی با نماینده لاهیجان حقیقت ماجرا که همان اشتباه سهوی در انتقال اظهارات نیکفر بوده است، روشن شده و دیگر نیازی به کذب خواندن تند و تیز اظهارات نیکفر از سوی شعبانپور نبوده است.

اسدالله عباسی را شاید بتوان در بین نمایندگان منتقد به عملکرد استانداری گیلان پیشتاز دانست. نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در آخرین تنش رابطه ای خود با مجموعه استانداری گیلان همین امروز در صحن علنی مجلس خطاب به رحمانی فضلی، وزیر کشور مدعی سناریوی از پیش تعیین شده معاون سیاسی استاندار در خصوص دخالت در انتخابات شوراهای شهر و استان آینده شد. این ادعای عباسی مطمئنا بی ربط با برکناری اخیر شهردار املش توسط شورای این شهر و در پاسخ به نامه استانداری گیلان نخواهد بود.

هرچند استانداری گیلان علت برکناری شهردار املش را تخلفات اداری وی بر میشمارد، اما عدم انتشار اطلاعات بیشتر در خصوص این تخلفات، نوع و مبلغ مادی آن و همچنین ابهام در روند پیگیری قضایی این تخلفات بر سوالات حول این برکناری می افزاید بخصوص اینکه برکناری یک شهردار به این سبک و سیاق تا حد زیادی کم سابقه بوده است. در مقابل اما عباسی، نماینده رودسر صراحتا از تهدید اعضای شورا توسط استانداری سخن گفته و می گوید اعضای شورای شهر املش را تهدید کرده اند که اگر شهردار این شهر را عزل نکنند در انتخابات پیش رو آنان را رد صلاحیت خواهند کرد. از آنجایی که تأیید یا رد صلاحیت افراد در انتخابات آتی تا حد زیادی به نمایندگان مجلس بخصوص سه نماینده منتخب لیست امید که به عنوان اعضای هیات عالی نظارت بر شوراها معرفی شده اند، بستگی دارد، لذا نمی توان از این نظر ایرادی به فرضیه نماینده رودسر وارد دانست.

فارغ از آنکه علت اصلی برکناری شهردار املش چه بوده است، آنچه که مشخص است این است که رابطه نماینده رودسر و مجموعه استانداری گیلان به پایین ترین سطح خود در روزهای اخیر رسیده است.

محمود شکری، نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی هم از دیگر نمایندگانی است که در روزهای اخیر رابطه متزلزلی را با استانداری گیلان داشته است، اگرچه بیشتر انتقاد شکری به نحوه عملکردی سازمان مدیریت و بودجه استان برمی گردد، اما مطمئنا دامنه انتقادات نماینده تالش پای استانداری را هم به میان خواهد کشید. گویا نماینده تالش، ماسال و رضوانشهر به شدت از سوی موکلان خود در حوزه انتخابیه اش تحت فشار است تا بتواند تا حدی معضل بیکاری را در این منطقه التیام بخشد. با این حال به نظر می رسد عدم توفیق شکری در این راه و افزایش روز افزون مراجعات مردمی به دفتر وی سبب شده تا نماینده مردم تالش تمام توجه خود را به مقوله ی اشتغال در استان متمرکز نموده و با افشاگری در خصوص به کار گیری بی ضابطه افراد در برخی ادارات از جمله اداره کل ورزش و جوانان گیلان و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامنه ی تعاملات خود را با مجموعه استانداری به پایین ترین سطح ممکن برساند.

حضور کوچکی نژاد به عنوان تنها نماینده مورد حمایت جریان اصولگرایی از حوزه انتخابیه رشت در این لیست اگرچه بواسطه تضاد در دیدگاه های سیاسی اش با دولت فعلی چندان عجیب به نظر نمی رسد، اما بی شک اختلاف نظرهای فعلی نماینده رشت با برخی از مسئولین استانداری گیلان بخصوص معاونین استانداری چیزی فراتر از یک اختلاف نظر سیاسی و جناحی ارزیابی می شود.

این نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم از جمله نمایندگانی است که بارها به صورت مستقیم استاندار یا یکی از معاونین وی را مورد خطاب قرار داده و ادعاهایی را در خصوص تصمیمات یا دخالت های نابجای آنان در برخی امور طرح نموده است. به نظر نمی رسد سطح روابط نماینده رشت با مدیران، معاونین و شخص استاندار گیلان در مدت زمان باقی مانده از عمر دولت یازدهم دستخوش تغییرات جدی شود.

علیرغم اینکه این چهار نماینده را می توان در لیست منتقدین جدی عملکرد مجموعه استانداری گیلان جا داد، اما نمایندگان دیگری هم هستند که سطح روابطشان با استانداری گیلان در حد چندان مطلوبی برآورد نمی شود.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/02/b1or_02.jpg

ولی الله داداشی، نماینده اصولگرای مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اگرچه تاکنون انتقاد تند و تیزی به عملکرد تیم مدیریتی دولت در استان وارد نکرده است، اما این عدم انتقاد را باید بیشتر از انکه به پای رضایت او از عملکرد دولتمردان در گیلان گذاشت، به حساب نخستین تجربه حضور وی در مجلس شورای اسلامی نوشت و بعید است اگر قرار باشد فشار مضاعفی بر وزیر کشور از سوی نمایندگان منتقد عملکرد استاندار گیلان و معاونانش وارد آید، داداشی آنان را از همراهی خود محروم نماید.

خسته بند، نماینده اصولگرای مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی هم از دیگر نمایندگانی است که تجربه چندین سال حضور در مجلس را بر دوش می کشد. به نظر می رسد نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی دلبستگی بیشتری با جناح منتقد عملکرد استانداری در بین نمایندگان نسبت به جناح موافق داشته باشد، با این حال ملاحضات سیاسی وی در خصوص موضع گیری در برابر جناح مخالف سبب می شود که نتوان صد در صد او را مخالف عملکرد دولت در استان قلمداد نمود، نمونه ی واضح این امر همین واکنش ها به حضور اخیر جعفرزاده در انزلی بوده است که خسته بند سکوت قابل تاملی را در این خصوص را به اظهار نظر صریح ترجیح داده است.

نماینده مردم آستانه را هم می توان در این دسته به حساب آورد، اگرچه قربانی تاکنون به انتقادات در خصوص عملکرد منطقه آزاد انزلی و یا دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخته است، اما نمی توان این انتقادات را به کلیّت مجموعه استانداری در گیلان تسری داد و لذا وی را هم باید از جمله نمایندگانی دانست که در تعامل فی مابین همکاران خود با استانداری گیلان حالت بینابین را برگزیده است.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/02/9vba_03.jpg

جعفرزاده، حسنی، جمالی، افتخاری، لاهوتی و دلخوش را باید در دسته سوم، یعنی جایی که نمایندگان آن بیشترین نزدیکی را به مجموعه استانداری گیلان دارند، جای داد. با این حال حساب لاهوتی و تا حد زیادی دلخوش از چهار نماینده دیگر این دسته جداست، چراکه نمایندگان لنگرود و صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی بارها به انتقاد از عملکرد استانداری بخصوص پس از ارائه آمار اشتغال توسط استاندار گیلان پرداخته اند و شاید می شد این دو را با کمی تخفیف در لیست قبلی جای داد. با این حال اگر لاهوتی و دلخوش را از این لیست شش نفره جدا بدانیم، شاید وزن سیاسی این لیست در مقابل لیست منتقدین عملکرد استانداری تا حد زیادی مرهون حضور جعفرزاده باشد. تنها نماینده ای که دومین دوره حضور خود را در مجلس شورای اسلامی تجربه می کند.

در پایان به نظر می رسد در صورت ادامه روند پر تنش این روزهای استانداری و نمایندگان گیلان، ساختمان خیابان معلم می بایست در آینده ای نزدیک هزینه ای از جنس تغییرات را متحمل شود. اگرچه این موضوع حداقل تا پایان عمر دولت یازدهم دور از ذهن خواهد بود، اما نباید فراموش کرد که نمایندگان مجلس ابزاری به نام تحقیق و تفحص در دست داشته و آن را گاها در جهت انتقام گیری های سیاسی هم بکار انداخته اند، بخصوص آنکه در تاریخچه مجلس شورای اسلامی موارد زیادی از تحقیق و تفحص ها از استانداری ها استان های مختلف به چشم می خورد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه