چرا جشنواره عمار توسط رسانه‌های مدعی حرفه‌ای بودن دیده نشد؟

چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار با کیفیتی بالاتر از سه دوره‌ی گذشته و با تعدادی آثار درخشان که نشانه‌های مهمی از تثبیت نسل جدید فیلمسازان انقلاب را می‌توان در آن‌ها ردیابی کرد برگزار شد و ابتدای هفته به کار خود پایان داد.

چرا جشنواره عمار توسط رسانه‌های مدعی حرفه‌ای بودن دیده نشد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، بحث در مورد آثار برگزیده‌ی این جشنواره مفصل است و در روزهای آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت اما نکته‌ی مهمی که در این بین بسیار مهم و قابل بحث است واکنشی‌ست که رسانه‌های مختلف به برگزاری این جشنواره نشان داده‌اند.

نکته‌ی مهم اینجاست که جشنواره عمار به سبب حجم گسترده‌ی آثار دریافتی و گستره‌ی وسیع اکران‌هایش و همچنین اینکه نماینده‌ی اصلی سینمای انقلاب در بین جشنواره‌ها و محافل فرهنگی و هنری‌ست، حالا تبدیل به یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فرهنگی و هنری ایران شده است و طبعا حداقل از منظر اصول حرفه‌ای کار خبری، واکنش به یکی از مهم‌ترین اتفاقات هنری ایران یکی از بدیهی‌ترین اتفاقات ممکن.
 
109042
 
حالا با این اوصاف عدم انتشار هرگونه خبر و گزارش از این جشنواره در برخی رسانه‌ها مانند خبرگزاری ایسنا و خبرآنلاین و سایت‌هایی مانند فردا و الف می‌تواند جالب باشد و حاوی نکاتی مهم. 
 
نکته‌ی اساسی ماجرا هم آنجاست که چهارمین دوره جشنواره عمار با بیشترین واکنش از سوی چهره‌های مهم سیاسی و فرهنگی کشور هم مواجه شده است و نفس حضور گسترده‌ی افراد مطرح سیاسی و فرهنگی در این جشنواره و همچنین طیف گسترده داوران آن که هرکدام از چهره‌های شناخته شده‌ی فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور هستند، یک اتفاق مهم خبری‌ست و واکنش به آن یک امر بدیهی در حوزه‌ی ژورنالیسم.
 
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، حسام‌الدین اشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، حسن رحیم‌پور ازغدی، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مهدی کوچک‌زاده و حمید رسایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری و مدیر عامل انتشارات سوره‌مهر، حجت‌اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی رئیس انجمن سینمای جوان، محمد احسانی معاون اثار سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاور سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فجر، محمدحسین رجبی دوانی، محمدرضا عباسیان و محمد خزائی دبیران سابق جشنواره فجر و….. از چهره‌هایی‌اند که در جشنواره حضور داشته‌اند و برخی از آنها به سخنرانی نیز پرداخته‌اند.
 
به این‌ها اضافه کنید چهره‌هایی مانند نادر طالب‌زاده، دکتر حسن عباسی، دکتر مجید شاه‌حسینی، دکتر وحید یامین‌پور، احمد نجفی، ابولقاسم طالبی، ناصر هاشم‌زاده، جهانگیر الماسی، محمد حسین نیرومند، صادق کرمیار، آرش دریابندری، عادل پیغامی، مسعود شجاعی طباطبائی، ابراهیم فیاض، علیرضا قزوه، گلعلی بابایی، علی‌محمد مودب، محمدرضا زائری، فواد ایزدی، سعید زیباکلام، مازیار بیژنی، محسن پرویز، شهاب اسفندیاری و محمدتقی فهیم را که داوری جشنواره چهارم را برعهده داشتند.
 
همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که حتی فارغ از بحث‌های محتوایی و اهمیت عمار در میان فعالیت‌های فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، این جشنواره از منظر ارزش‌های خبری نیز یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی طول سال است و از این منظر عدم انجام کوچکترین واکنش نسبت به برگزاری آن در برخی رسانه‌ها عجیب است و قابل تامل. اینکه برخی رسانه‌ها حتی حاضر نشدند کوچکترین خبری از آغاز و پایان عمار نیز روی خروجی خود قرار دهند.
 
همچنین به همه‌ی این موارد اضافه کنید دیدار مقام معظم رهبری با برگزیدگان و برگزارکنندگان جشنواره عمار را در اسفندماه سال گذشته که اهمیت و جایگاه جشنواره عمار را در بین چندین جشنواره و اتفاق فرهنگی و هنری سال به خوبی نشان داد و نشانه‌ی بزرگی بود برای افراد و رسانه‌های منتسب به جبهه انقلاب و مدعی اصولگرایی برای حمایت از جشنواره عمار.
 
با همه‌ی این اوصاف جشنواره چهارم عمار با وسعتی بسیار گسترده‌تر در اکران‌های مردمی و همچنین استقبال چشمگیرتر مردم و مسئولان و چهره‌های فرهنگی و سیاسی برگزار شد، اما سوال اساسی باقی‌مانده بایکوت مطلق جشنواره چهارم توسط برخی رسانه‌های خاص و همچنین سکوت مطلق برخی رسانه‌های مدعی اصولگرایی در طول برگزاری دوره‌ی اخیر جشنواره عمار و روزهای پیش و پس از آن است.  سوالی که پاسخ به آن پاسخ به خیلی از مشکلات مدیریت فرهنگی کشور نیز هست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه