روز شمار تاریخ گیلان / 19 بهمن؛

بلاتکلیفی صید حلال و حرام در انزلی / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی دو گیلانی اهل صومعه سرا و فومن توسط منافقین ترور شدند و به شهادت رسیدند.

بلاتکلیفی صید حلال و حرام در انزلی / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

به گزارش ۸دی، نوزدهم بهمن ماه ۱۳۰۲ شمسی،  وزارت فواید عامه حل مسئله بلاتکلیفی صید حلال و حرام دریای خزر را خواستار شد. وزارت فواید عامه در نامه ای که امروز به وزارت مالیه نوشت خبر داد که صید حلال امسال گیلان به مبلغ ٢۶ هزار تومان به امینالتجار واگذار شده است. صید حرام نیز که چند سالی است در دست روسها قراردارد امسال حاضر به مذاکره نشده و این صید در حال بلاتکلیفی است و دولت از عایدات این بخش محروم است. وزارت فواید عامه از وزارت مالیه خواست به گمرکات دستور دهد تا اطلاع بعدی از صدور محصولات دریایی نوع اخیر جلوگیری کند.(۱)

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۵۸ شمسی، یک روز پس از برکناری دکتر داوران به سمت استانداری گیلان، مهندس علی انصاری به سمت استانداری گیلان منصوب شد. مهندس انصاری از نیروهای انقلابی و متخصص استان بود که انتخابش به این سمت، نیروهای انقلابی استان را تقویت کرد و آنها را در ادامه فعالیت هایشان تشویق نمود. انصاری پیش از این معاون استانداری خراسان را بر عهده داشت.  (۲)

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۵۹ شمسی، یک فومنی ترور شد. شهید اسماعیل قربان زاده پنجم تیر ماه ۱۳۳۹ در فومن استان گیلان متولد شده بود و ۱۹ بهمن ماه ۱۳۵۹ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه تروریستی به شهادت رسید و پیکر مطهرش در مزار تازه آباد رشت تدفین شد.

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک صومعه سرایی ترور شد. شهید ذکریا حاجی زاده ۱۵ تیر ماه ۱۳۴۲ در صومعه سرای استان گیلان متولد شده بود و ۱۹ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه تروریستی به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در تطف صومعه سرا تدفین شد.

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، سردار سپاه اسلام شهید سید حبیب الله شفیعی در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه رقابیه به شهادت رسید. وی مدتی در جنگ به عنوان خبرنگار شرکت کرد. مدتی نیز فرماندهی گردان میثم از یگان سپاه منطقه ۱۹ تهران را برعهده داشت. (۳)

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید حسین عشقی  از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در مهاباد به شهادت رسید. وی دوم مرداد ماه ۱۳۴۲ در روستای ویشه سرای صومعه سرا متولد شده بود و پیکر مطهرش گلزار شهید این روستا تدفین شد.

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید غلامرضا رحیم زاده  از رزمندگان شهرستان انزلی به شهادت رسید. وی متولد پنجم مهر ماه ۱۳۴۰ در دشت عباس و در عملیات عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسید.

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید حسن رضا امدادی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد روستای شفت محله  صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در  گلزار شهید ضیابر تدفین شد.

نوزدهم بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید علی مسکین دوست از رزمندگان شهرستان انزلی در ماهشهر به شهادت رسید. وی متولد ۲۴ خرداد ماه ۱۳۳۴ بود و از نهاجا به ماهشهر اعزام شده بود.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص ۵۷۰؛  اسناد وزارت امور خارجه، ٢۴-۴-۵۶-١٣٠٢.

۲- رنگ ایمان؛ اطلاعیه منصوب در ساختمان استانداری گیلان

۳- رنگ ایمان؛ با امیران دلها، ص ۷۷٫)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه