جفری فلتمن و سلطان قابوس در ایران چه می‌کنند

براساس اخبار منتشر شده، جفری فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل قرار است در سفری به کشورهای منطقه، برای رایزنی با وزیر امور خارجه ایران پیرامون تحولات مصر، سوریه و لبنان، امشب وارد تهران می‌شود.

جفری فلتمن و سلطان قابوس در ایران چه می‌کنند

به گزارش ۸دی؛

جفری فلتمن کیست؟

جفری فلتمن دیپلمات کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکاست که سال گذشته به عنوان معاون سیاسی بان کی مون جایگزین “لین پاسکوئه” دیگر دیپلمات آمریکایی شد.

فلتمن یهودی بیش از ۲۷ سال تجربه فعالیت‌ سیاسی و دیپلماتیک دارد و خاورمیانه و اروپای شرقی از حوزه‌های تخصصی وی محسوب می‌شود. از این رو، سوابق دیپلماتیک وی بیش‌تر در این مناطق بوده است. وی سفیر آمریکا در لبنان، نماینده آمریکا در کردستان عراق و استان اربیل، کنسول آمریکا در فلسطین اشغالی و همچنین دیپلمات ایالات متحده در کشورهای تونس، مجارستان و هائیتی نیز بوده است. وی به زبان‌های عربی، فرانسه، مجاری تسلط کامل داشته و با زبان فارسی نیز آشنایی دارد.

 

مأموریت‌های فلتمن در خاورمیانه / «کلاغ» شوم لبنانی‌ها

جفری فلتمن در سال ۲۰۰۳ و در اوج عملیات اشغال عراق، بصورت داوطلبانه به این کشور رفت و در دفتر حاکم آمریکایی شهر اربیل عراق، کار خود را آغاز کرد. منطقه کردستان عراق با تلاش‌های فلتمن به یکی از مناطق امن برای رفت‌وآمد جاسوس‌های سیا و موساد تبدیل شد. فلتمن به نیابت از دولت آمریکا، تمام تلاش خود را برای تجزیه کردستان عراق زیر عنوان اقلیم خودمختار کردستان عراق و در نهایت طرح آمریکایی – اسرائیلی کردستان بزرگ، به کار بست.

در لبنان نیز فلتمن که در جریان جنگ ۳۳ روزه به عنوان سفیر آمریکا در این کشور حضور داشت، نقش اساسی در پیش‌برد اهداف آمریکا و اسرائیل در اختلاف‌افکنی میان جریان‌های سیاسی داخل لبنان، ایفا کرد. فلتمن در لبنان خود را به جریان ۱۴ مارس بسیار نزدیک کرد و برای ایجاد جبهه‌ ضد مقاومت در این کشور سنگ تمام گذاشت.

دخالت‌های فلتمن در امور داخلی لبنان به جایی رسید که سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود به شیطنت‌های این دیپلمات آمریکایی واکنش نشان داد و او را “دشمن خطرناک” خواند که تأمین مالی دروغ‌پردازان رسانه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای را برعهده دارد.

سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی هایش تاکید کرد: من از همین تریبون به تمام دروغ‌پردازان و دروغگویان جهان عرب چه آنها که در رسانه‌ها و مطبوعات کار می‌کنند و چه آنها که در کانال‌های ماهواره‌ای مشغول بکار هستند و با پول “جفری فلتمن”  قلم می‌زنند، می‌گویم: تاکنون در هیچ یک از کشورهای عربی نه تنها دخالت نظامی که هیچگونه دخالتی نداشته‌ایم و اگر زمانی این اتفاق روی دهد، جامعه بین‌المللی بداند که این جرات را داریم که بگوییم در فلان کشور حضور داشته و جنگیده‌ایم و شهید داده‌ایم.

دخالت های فلتمن در اوضاع داخلی لبنان به حدی است که لبنانی ها او را «کلاغ» می‌خوانند، چرا که معتقدند که هر جا که فلتمن پا بگذارد، خرابی و ویرانی بعد از حضور وی در آنجا آشکار خواهد شد، فلتمن حتی بعد از انتصاب به سمت معاونت وزارت خارجه آمریکا نیز لبنان را یکی از محوری ترین عرصه های فعالیت خود قرار داد.

جفری فلتمن بلندپایه‌ترین مقام سیاسی آمریکایی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده است. معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل از جمله سمت‌هایی است که همواره تحت نظارت مستقیم آمریکا از به دیپلمات‌های این کشور سپرده شده یا دیپلمات دیگری با تأیید آمریکا منصوب شده است تا در قالب سازمان ملل، منافع آمریکا و برنامه‌های واشنگتن درمناطق مختلف جهان پیگیری شود.

به عبارت دیگر تعیین فلتمن به عنوان مشاور سیاسی بان کی مون سوپاپ اطمینانی برای دولت آمریکا خواهد بود که بتواند بان کی مون را هر چه بیشتر در راستای سیاست های خود قرار دهد و او را تحت نظارت دائمی خود بگیرد، به همین علت است که فلتمن در تمامی دیدارهای مهم بان کی مون حضور دارد که از جمله این دیدارها می توان به حضور در تهران برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها اشاره کرد.

 

دیدار جفری فلتمن و بان کی مون با رهبر انقلاب در حاشیه اجلاس غیرمتعهد‌ها

گفته می‌شود “مارتین نسیرکی” سخنگوی سازمان ملل،‌ فلتمن را در این سفر همراهی خواهد کرد.

فلتمن پارسال هم برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد و همراه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به تهران آمده بود و در دیدار دبیرکل سازمان با رهبر انقلاب نیز حضور داشت.

سفر امسال فلتمن به تهران همزمان با سفر “سلطان قابوس” پادشاه عمان به ایران انجام می‌شود که خبرهای بسیاری مبنی بر پیام سلطان قابوس برای دکتر روحانی به عنوان میانجی ایران و آمریکا منتشر شده است.
 
سفر پادشاه عمان به عنوان اولین میهمان خارجی رئیس‌جمهور جدید ایران به کشور، گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون اهداف پیدا و پنهان دیدار سلطان قابوس و مقامات بلندپایه ایرانی به همراه داشته است که میانجی‌گری برای بهبود روابط تهران و واشنگتن یکی از اهداف این سفر عنوان شده است.

در همین راستا روزنامه اصلاح‌طلب “بهار” نوشت: سلطان قابوس نخستین میهمان خارجی دولت یازدهم است؛ میهمانی که احتمالاً تنها در راستای روابط دوجانبه به تهران سفر نمی‌کند. عمان از معدود کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که رابطه گرم و صمیمی با جمهوری‌اسلامی ایران دارد. این کشور همچون سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا و انگلیس هم رابطه خوبی دارد. همین امر سبب شده است چند باری نقش میانجی میان ایران و آمریکا یا ایران و انگلیس را بازی کند؛ البته نه در روابط دوجانبه. تاکنون عمده تلاش عمانی‌ها آزادی ایرانی‌های اسیر در آمریکا و انگلیس یا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌های در بند ایرانی‌ها بوده است.

آزادی ملوانان انگلیسی بازداشت‌شده در خلیج‌فارس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رکسانا صابری، روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی بازداشت‌شده در تهران، سه شهروند آمریکایی در مرزهای غرب ایران به‌نام‌های سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال، شبنم میرقلی‌خان از زندان آمریکا و نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات ایرانی در حبس خانگی در انگلیس و مجتبی عطاردی، استاد دانشگاه شریف که در آمریکا بازداشت بود، مرهون تلاش‌های دیپلماتیک دولت عمان است.

بر این اساس نقش عمان به عنوان میانجی عملا هم از سوی جمهوری‌اسلامی ایران و هم از سوی ایالات متحده آمریکا، پذیرفته شده بود. کما این‌که اواخر دی‌ سال ۹۱ آرون اسنایپ، سخنگوی دفتر امور خاور نزدیک (NEA) وزارت خارجه آمریکا، در نشستی با رسانه‌ها در سفارت آمریکا در مسقط بر این امر تاکید کرد و در سخنانی با اشاره به موضوع برقراری احتمالی روابط میان ایران و آمریکا، از عمان به عنوان کشوری نام برد که می‌تواند وظیفه «از میان برداشتن حصارها» و میانجیگری میان دو کشور را ایفا کند.

وی با تأکید بر این‌که هنوز برنامه مشخصی درباره رابطه با ایران وجود ندارد، گفته بود: «فکر می‌کنم عمان گاهی به عنوان شریکی ارزشمند در از میان برداشتن این شکاف عمل کرده است و اگر در آینده هرگونه فرصتی برای مذاکره با ایران باشد، مایه خرسندی ما خواهد بود که این فرآیند را با کمک عمان انجام دهیم.» از این رو هر سفر و ارتباط دوجانبه تهران – مسقط را نمی‌توان محدود به مناسبات و مراودات دو جانبه دانست؛ هرچند بعضی در ایران سعی در کتمان آن دارد؛ از جمله آن عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه، که هفته گذشته نقش عمان را به عنوان کانالی برای ارتباط مستقیم با آمریکا، رد کرده و گفته بود: «این‌ها داستان‌سرایی‌ها و فضاسازی‌هایی است که رسانه‌های خارجی برای تخریب فضای مثبت ناشی از تغییر دولت در ایران انجام می‌دهند که متاسفانه گاهی بعضی از رسانه‌های داخلی هم در این فضاسازی‌ها گرفتار می‌شوند.»

با این حال برخلاف سخنگوی وزارت خارجه، محمد جوادظریف، بدون شتابزدگی و دستپاچگی، در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا در پاسخ به این پرسش که آیا این تحلیل را قبول دارید که سلطان عمان در سفرش به تهران پیامی از جانب مقامات آمریکایی برای ایرانی‌ها بیاورد، گفت: «این‌که ایشان پیامی را از جایی بیاورند، موضوعی است که در سفر ایشان مشخص می‌شود.» در آستانه سفر سلطان قابوس، روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی به نقل از منابع آگاه عمانی گزارشی منتشر کرد که گمانه‌زنی‌ها را درباره این‌که پادشاه عمان در سفر به تهران حامل پیام خواهد بود، افزایش داد.
 

به گزارش عصر ایران این روزنامه لبنانی در گزارشی، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه مبادلات بانکی ایران و غنی‌سازی اورانیوم این کشور را از جمله موضوعات مورد بحث در سفر سطان عمان به تهران برشمرد. این روزنامه نوشت: «قابوس‌بن‌سعید»، سلطان عمان، در سفر به ایران تلاش می‌کند زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را فراهم کند. سلطان قابوس، برای طرح پیشنهادهای خود در تهران موافقت‌های مقدماتی از آمریکا و ایران دریافت کرده است. منابع آگاه در عمان گفته‌اند: گام‌هایی که زمینه چنین گفت‌وگوی غیرمستقیمی را فراهم می‌کند بر حل مشکل سوییفت (یکی از کانال‌های مبادلات پولی بانکی میان کشورها) متمرکز خواهد شد. هم‌اکنون سوئیفت تحت فشارهای آمریکا از ارائه خدمات بانکی پولی به ایران خودداری می‌کند. تحریم‌ها علیه مبادلات بانکی ایران، مانع از دسترسی دولت ایران به حدود ۸۰‌میلیارد دلار از پول‌های خود در بانک‌های خارجی در شهرهای مختلف جهان شده است.

به ادعای این روزنامه دومین مساله‌ای که پادشاه عمان در دیدار با مقامات ارشد ایرانی درباره آن گفت‌وگو خواهد کرد، موضوع غنی‌سازی اورانیوم تهران است. سلطان‌قابوس پیشنهادی مطرح خواهد کرد که براساس آن، ایران کاهش سرعت و ‌درصد غنی‌سازی اورانیوم را می‌پذیرد و در مقابل، غرب اصل غنی‌سازی اورانیوم را خواهد پذیرفت. راست و دروغش گردن این روزنامه لبنانی. قضاوت درباره این‌که سلطان قابوس چه پیامی از غرب با خود به تهران خواهد آورد، زود است. پیام احتمالی نه امروز، بلکه چندی بعد آثار خود را به جا می‌گذارد.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه