مدیریتی از جنس اعتدال:

برف دیروز و زنده شدن خاطرات تلخ بحران مدیریتی فاجعه سال ۸۳

احتمالا شهر رشت تنها شهری باشد که در قرن ۲۱ و با بارش یک برف ۶۰ سانتی متری، مردم آن مجبور میشوند با حوادث عجیب و غریب و غیرطبیعی دست و پنجه نرم کنند.

برف دیروز و زنده شدن خاطرات تلخ بحران مدیریتی فاجعه سال ۸۳

به گزارش ۸دی، روز گذشته شاهد بارش برف در اکثر نقاط استان گیلان بودیم. شهر رشت نیز از این موهبت الهی بی نصیب نماند و صبح دیروز برف، چشم انداز زیبا و طراوت خاصی به شهر بخشیده بود و مردم نیز بابت بارش این رحمت زیبای الهی، شاهد پنج شنبه ای متفاوت و خاطره انگیز بودند.

اما در ساعات ابتدایی صبح روز گذشته و درست زمانیکه مردم در حال و هوای یک روز دلنشین برفی قرار داشتند، به ناگاه قطعی برق و آب در بخش وسیعی از شهر رشت، نگرانی هایی را بین شهروندان گیلانی به خصوص مردم فهیم شهر رشت پدید آورد.

از آنجایی که اکثر ساختمان های جدید طبق قوانین ساختمان سازی می بایست از سیستم گرمایشی پکیج-رادیاتور استفاده کنند و با قطع شدن برق عملا کارکرد این سیستم ها از بین خواهد رفت، لذا از صبح پنج شنبه با قطعی آب و برق روال عادی زندگی مردم رشت دچار اختلال شده و این اتفاق ناخوشایند، روز خاطره انگیز برفی را به خاطره ای تلخ از یک روز برفی تبدیل کرد.

از نقاط مختلف شهر رشت همچنان خبر می رسد که از حدود ساعت ۸ صبح دیروز(پنج شنبه) که برق از مدار ارتباط خارج شده، هنوز برق برخی از مناطق وصل نشده و مردم بدون دسترسی به وسایل گرمازا، بیش از ۲۰ ساعت میشود که در شرایط سختی به سر میبرند. عده ای در تماس با روابط عمومی ۸دی، ضمن انتقاد شدید از عملکرد شهرداری رشت، شرکت برق و ستاد مدیریت بحران استان، نسبت به بی توجهی مسئولان مربوطه و سهل انگاری آنان در قضیه رسیدگی به مشکلات ناشی از برف دیروز، شدیدا اعتراض کردند.

علی رغم پیش بینی سازمان هواشناسی در خصوص احتمال بارش شدید برف در گیلان، اما به دلیل سو مدیریت شهرداری رشت و ستاد مدیریت بحران استان، برف زیبای دیروز تبدیل به بحرانی جدی شد به طوری که قطعی برق بیش از ۸۰ هزار خانوار، قطعی آب ده ها هزار مشترک، قطع ارتباط مخابراتی ۲۹ مرکز شهری و روستایی، افت فشار گاز در برخی نقاط گیلان، مسدود شدن بیش از ۶۰ راه روستایی در لاهیجان و لنگرود، سقوط کردن تعداد بی شماری از درختان و تیرهای برق، خسارت یافتن خودروها، از کار افتادن برخی نانوایی ها و بسته شدن بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و عدم وجود حتی یک وسیله نقلیه عمومی در برخی خیابان های اصلی شهر، مردم گیلان را نسبت به بی توجهی و بی تدبیری مسئولان مربوطه، آزرده خاطر، آشفته و غضبناک نمود.

برای مردم جای سوال است که چگونه شهرداری رشت با آن هزینه ها و امکانات گسترده که برای چنین شرایط خاصی تعریف و در نظر گرفته شده، توان بازگشایی خیابانها و کوچه های شهر را در روز روشن ندارد؟

گویا شهر رشت تنها شهری در دنیا است که در قرن ۲۱  با بارش یک برف ۶۰ سانتی متری، مردم آن مجبور میشوند با بحرانهای عجیب و غریب دست و پنجه نرم کنند آنگونه که کوچه های مرکز شهر به دلیل ناتوانی شهردار رشت در مدیریت اوضاع، مانند جاده های صعب العبور روستاهای کوهستانی و سردسیر کشور مسدود و غیرقابل تردد میشود.

صبح دیروز، علی رغم مسدود بودن بسیاری از خیابانهای اصلی شهر، خبری از خدمات موتوری شهرداری رشت اعم از خودروهای سنگین برف روب، لودر و گریدر نبود و شاید شهردار و مدیران زیرمجموعه اش تصور نموده بودند مانند دانش آموزان و یا کارمندان برخی ادارات، به جهت بارش برف تعطیل میباشند!

نجفی استاندار گیلان نیز در گفت و گو با فارس از عملکرد شهرداری رشت در جریان برف پنج شنبه و ناتوانی شهرداری در رفع مشکلات بوجود آمده در کوچه ها و خیابانهای رشت اظهار نارضایتی کرده است که البته جا دارد به جناب استاندار محترم عرض شود: همانگونه که جنابعالی فرموده اید کم کاری، سوء مدیریت و ضعف و ناتوانی شهردار رشت در ماجرای برف دیروز کاملا مشهود، روشن و بدیهی است ولی ستاد مدیریت بحران در استان به صورت مستقیم زیر نظر شماست بنابراین طبیعی است که اولین کسی که در ماجرای بحران پیش آمده باید پاسخگو باشد شخص استاندار گیلان است و سپس نوبت به مدیران دیگر اعم از مدیرکل ستاد بحران استانداری، شهردار رشت و شهرداران مناطق و مدیرعامل برق منطقه ای گیلان و شاید دیگر مدیران زیرمجموعه نهادهای مذبور می رسد بنابراین شما به عنوان مسئول ستاد بحران درباره علت بروز چنین حوادثی در شهر رشت باید به مردم پاسخگو باشید.

استاندار گیلان در مصاحبه دیروز خود در حالی از قطع شدن برق به علت افتادن درختان بر روی سیم های برق خبر میدهد که شفقی فرماندار جدید رشت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری دیارباران معتقد است که قطعی مداوم و چندساعته ی برق به دلیل فرسودگی شبکه های توزیع برق و عدم مقاومت در برابر برف شدید دیروز میباشد.

استفاده از سیم های پوسیده و فاسد شده و تاریخ مصرف گذشته در سیم کشی های خطوط اصلی دکل ها و تیرهای برق سطح شهر رشت، باعث اتصال و ایجاد جرقه های خطرناکی بین سیم های جریان انتقال برق شده و در بسیاری از موارد اگر گزارش به موقع و خودجوش مردم با اداره برق نبود، مشخص نبود که چه سوانح و حوادث  دردناکی در انتظار جان و مال بعضی از همشهریان عزیزمان نشسته بود. طبق اظهارات بسیاری از شاهدان عینی، متاسفانه از زمان تماس با شرکت برق تا اعزام متخصصین این اداره به محل حادثه، زمان زیادی به طول می انجامید که حتی بسیاری از شهروندان، از عدم پاسخگویی یا مشغول بودن خطوط تلفن شرکت برق منطقه ای گیلان و دیگر ادارات برق بسیار ناراحت و عصبانی هستند.

برف امروز بار دیگر خاطره ی تلخ عدم کفایت برخی مدیران گیلان دربرف شدید سال ۸۳ را زنده کرد. شاید علت، جنس مدیرانی است که در دولتهای اصلاحات و اعتدال به جای مدیریت بحران، استان را به بیماری بحران مدیریتی دچار کرده اند.

البته از مدیران و مسئولان گلسار نشین، درک قطع ۱۴ ساعته آب و برق در مناطق پایین شهر، آن هم در روز سرد برفی انتظار بجایی نیست!

راستی آیا کسی از جناب غلامعلی جعفرزاده که گفته بود “شهر رشت در بهترین دوران مدیریت خود به سر میبرد” خبری در دست دارد؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
سلام شمارابخداماتاکیباید تاوان بی کفایتی مسولان رابدهیم
درویش علیشاه
و تو هم از آب گل آلود ماهیتو بگیر کانه اگه 8دییها بودند همه چی بجا و اوضاع خیلی رو براه بود نه جانم همه سر و ته یه کرباسن و شما هم فقط تو سایتتون شیر هستین !
در حاشیه