روز شمار تاریخ گیلان / 16 بهمن؛

رویارویی روحانیون لنگرود با حاکم نظامی این شهر / ترور مظلومانه ۶ گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی، حاکم نظامی شهر لنگرود ضمن نامه ای به حاکم گیلان و طوالش از رویایی خود با روحانیون منطقه نوشت.

رویارویی روحانیون لنگرود با حاکم نظامی این شهر / ترور مظلومانه ۶ گیلانی توسط منافقین

به گزارش ۸دی، شانزدهم بهمن ماه ۱۳۰۰ شمسی، بیش از بیست و پنج کالی پوش در انزلی در آتش سوخت. پیرو این حادثه جانشین کنسول روسیه در انزلی کمسیونی را تشکیل داد و برخی اشخاص و ارگان ها از جمله «سانترسایوز»، اداره تجارت روس (ونشترک)، اداره ماهی گیری، ویس کنسولگری و … با شرکت در این کمیسیون به رسم اعانه به آسیب دیدگان این حادثه کمک های نقدی و جنسی نمودند.(۱)

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۰۰ شمسی، کنسول روسیه برای حکومت گیلان نظامنامه کمیته اتباع روسی را ارسال کرد. امروز «کرپلیاک» کنسول روسیه در رشت که نظامنامه ای را که به منظور تأسیس کمیته ای به نام اتباع روس برای اتباع کشورش در رشت تنظیم کرده بود، برای اطلاع به حکومت گیلان ارسال نمود.(۲)

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، حاکم نظامی لنگرود با روحانیان این شهر رویارویی می کند. سرهنگ حسینقلی خان حاکم نظامی لنگرود به حاکم گیلان و طوالش خبر داد که تعدادی از روحانیان این شهر رعایا را علیه صاحب ان ملک تحریک نموده اند. او این کار را «اغراض شخصی و انجام مقاصد فاسده» نامید و این که «برای جلوگیری از این عملیات و رفع اغتشاش محل اعلانی در شهر منتشر» کرده ام. حاکم نظامی لنگرود نام این روحانیان را هم ذکر کرد: شریف العلماء، آقا شیخ عبد اللّه، آقا سید ابو جعفر، حاج محمد عبد الباقی.(۳)

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، کارگزاری آستارا در قضیه سالار رشید اشکال تراشی کرد. پس از اطلاعاتی که رئیس قشون اردبیل از قول نماینده اعزامی خود به آستارا کسب کرد، به این عقیده رسید که کارگزار آستارا در تسلیم شدن سالار رشید به قوای نظامی کارشکنی می کند. کارگزار که پیش از این مدعی شده بود می تواند با گفت وگو سالار رشید را خام کرده و مثل سالار اشجع در معرض دستگیری قرار دهد و در این مورد هم اختیاراتی بدو داده شد، اینک باعث مرعوب شدن سالار رشید شده و رشید از آمدن به اردبیل امتناع می کند. امیر لشکر شمال غرب با این مقدمه از وزیر جنگ، رضا خان، خواست اگر کارگزار آستارا می تواند مقدمات دستگیری سالار رشید را فراهم کند، چه خوب، وگرنه به وزارت امور خارجه گفته شود او را از دخالت منع کرده تا لشکر بتواند در جلب یاد شده اقدام نماید.(۴)

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۸۰ شمسی، حسین سمیعی معروف به ادیب السلطنه از خادمان دیکتاتوری رضاخان درگذشت. ادیب السلطنه در سال ۱۲۵۳ش در رشت متولد شد. در زمان مشروطه از مشروطه خواهان سکولار بود و در انتخابات سوم مجلس شورای ملی از سوی رشت به مجلس رفت. او به عضویت سازمان فراماسونری در آمد و در اواخر قاجار پست‌های مهمی چون وزارت داخله، معاون نخست وزیر، وزیر فوائد عامه، کفیل وزارت داخله و وزرات عدلیه را تجربه کرد. در مجلس موسسان رای به حذف سلطنت قاجار و روی کار آمدن رژیم پهلوی داد و بعد از آن به پست‌هایی چون وزارت داخله، حاکم تهران، حاکم آذربایجان، رئیس تشریفات دربار، وزیر مشاور، ریاست فرنگستان زبان رسید. او در ۱۶ بهمن ۱۳۳۲ش درگذشت. (۱۳۳۲ ش) (۵)

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. عبدالحسین پنجی دوم فروردین ماه ۱۳۴۵ در استان گیلان متولد شد و ۱۶ بهمن ماه ۱۳۶۱ در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. حسین حسنخواه چهارم آبان ماه ۱۳۴۳ در استان گیلان متولد شد و ۱۶ بهمن ماه ۱۳۶۱ در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. مهدی قاید ۲۱ آبان ماه ۱۳۴۴ در استان گیلان متولد شد و ۱۶ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که نیروی بسیجی بود در یک حمله مسلحانه ترور شد و به شهادت رسید.

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. انامه الله ضیایی ششم مهر ماه ۱۳۳۶ در استان گیلان متولد شد و ۱۶ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که نیروی بسیجی بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

شانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی ترور شد. عنایت الله شهبازی ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۳۷ در استان گیلان متولد شد و ۱۶ بهمن ماه ۱۳۶۲ در حالی که پاسدار انقلاب بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه