آیا اموال متهمان فساد ۳ هزار میلیاردی به جای بدهی‌ها تهاتر می‌شود؟

اجرای حکم اعدام “مه‌آفرید” در گرو اتمام مزایده اموال/ انتظار برای آغاز فروش کارخانه‌ها و شرکت‌ها

آیا اموال متهمان فساد ۳ هزار میلیاردی به جای بدهی‌ها تهاتر می‌شود؟
به گزارش۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از افشای ماجرای پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی، بلافاصله دادگاه بررسی این موضوع تشکیل و  “مه‌آفرید امیرخسروی” به عنوان متهم ردیف اول شناخته شد.

براساس این گزارش؛ پرونده این فساد گسترده مالی طی اسفند ماه سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۱ با برگزاری جلسات متعدد دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت که در نهایت احکام متهمان این پرونده به صورت تفکیک شده نهایی و اعلام شد.

“مه‌آفرید امیرخسروی” به عنوان متهم ردیف اول پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی بر اساس حکم دادگاه به اعدام محکوم شد که حجت‌الاسلام والمسلمین” محسنی اژه‌ای” دادستان کل کشور پس از اعلام حکم این متهم و سایر متهمان دخیل در این پرونده تاکید کرد که “اعدام” مه آفرید منوط به رد مال و پرداخت دیون وی است.

**تشریح چگونگی فروش اموال مه آفرید از زبان دادستان کل کشور

دادستان کل کشور در خصوص فروش اموال مه‌آفرید گفت: در اولین مرحله می‌بایست اموال متهمین شناسایی و رد مال و جزای نقدی نیز وصول شود که این امر در دو نوبت به محکوم‌علیه فُرجه داده شد که محکوم‌علیه با وکیل و بستگان خود به پرداخت اموال، البته با نظارت دستگاه قضایی اقدام کند، که این امر انجام نشد و طبق قانون ناچارا دادستان وارد شده و چون بحث فروش اموال در میان است باید کارشناسی دقیقی انجام شود که این امر در  چند نوبت صورت گرفت.

 وی اظهار داشت: بخشی از مزایده اموال مه آفرید ۳۹ مورد بود که عمدتا مسکونی و اداری است که برای فروش به مزایده گذاشته می‌شود.

 سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مشکلات پرونده مه‌آفرید گفت:‌ شناسایی اموال و قیمت‌گذاری از مشکلات این پرونده بود چرا که باید با توجه به نوسانات بازار این کار صورت می‌گرفت.

**مزایده اموال مه‌آفرید در بخش اول/ فروش املاک مسکونی و اداری

پس از اعلام حکم نهایی؛ قرار بر این شد که طی برگزاری مزایده، اموال مه آفرید به فروش گذاشته شود تا دیون وی از این طریق پرداخت شود. بر همین اساس (۱۱ آذر ماه) سال جاری اموال این متهم به مزایده گذاشته شد که در بخش اول مزایده و طبق آگهی در روزنامه‌های کثیر الانتشار،‌ بخشی از املاک و مستغلات مسکونی و اداری وی به فروش رفت.

 باشگاه خبرنگاران با حضور در نخستین جلسه مزایده اموال مه آفرید لیست اموال به مزایده گذاشته این متهم را منتشر کرد، این جلسه با حضور “تورگ” معاون دادستان تهران و سرپرست گروه ویژه رسیدگی به پرونده مذکور عصر روز یکشنبه(۱۱آذرماه) برگزار شد.

بر اساس این گزارش؛ بخشی از اموال مه‌آفرید خسروی امروز به فروش رفت که شامل چندین منزل مسکونی بود.  
 
همچنین؛ شرکت‌ها و خودروهای محکوم ردیف اول شناسایی و ارزیابی شد و ارزش هر یک از واحدهای به فروش رفته تقریبا ۲ میلیارد برآورد شده بود.

** تعیین تکلیف برای بدهی‌های بانکی/ تهاتر تنها راه پرداخت بدهی بانک‌ها

هنوز دیون مه آفرید به صورت کامل پرداخت نشده و با گذشت نزدیک به دو ماه از مزایده اول بحث بدهی‌های گسترده این متهم به ۵ بانک کشور مطرح است، “غلامعلی ریاحی” وکیل مه آفرید امیر خسروی” در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بدهی‌های بانکی این متهم اظهار داشت: طی مزایده اموال مه آفرید بدهی‌های وی تسویه نشده است که در حال تهاتر برای رفع بدهی بانک‌ها هستیم.وی در پاسخ به اینکه میزان بدهی مه آفرید به بانک‌ها چقدر است، گفت: میزان بدهی موکلم به بانک‌های ملی، پارسیان، رفاه، سپه و بانک سامان ۱۵۷۰ میلیارد تومان است.

ریاحی در پاسخ به این سوال که آیا با انجام مزایده‌های قوه قضائیه و حراج اموال مه آفرید بدهی‌های وی تسویه شده است، گفت: قوه قضاییه تاکنون چند مرحله مزایده اموال مه آفرید را انجام داده و تنها توانسته ۱۰ میلیارد تومان اموال را به فروش برساند. 

**تکلیف کارخانه‌ها و شرکت‌ها چه می‌شود؟

شنیده‌ها حاکی از این است که همین روزها بخش دیگری از مزایده اموال مه آفرید انجام می‌شود تا بخشی دیگر از بدهی‌های وی پرداخت شود. در میان املاک و مستغلات متهم ردیف اول فساد سه هزار میلیاردی انبوهی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها به چشم می‌‌خورد که به گفته وکیل وی قرار است طی انجام تهاتر به برخی بانک‌ها به جای پرداخت بدهی واگذار شود.

در همین زمینه وکیل مدافع متهم اصلی پرونده فساد بزرگ مالی اظهار داشت: طلب بانک ملی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و در این تهاتر سعی داریم به جای این طلب، شرکت‌های آریا را به بانک ملی پیشنهاد کنیم. البته یکی از مهمترین این شرکت‌ها شرکت گروه ملی فولاد است که در حال توافق بر سر قیمت واقعی شرکت هستیم؛ در همین زمینه به بانک‌های دیگر هم این پیشنهاد را داده‌ایم و منتظر موافقت آنها هستیم.

بر اساس آنچه وکیل مه آفرید مطرح کرده قطعا فروش کارخانه‌ها و شرکت‌ها تنها راه پرداخت بخش دیگری از بدهی‌های این متهم است اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم فروش این بخش از اموال وی پاسخگوی دیون مه آفرید خواهد بود؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه