روز شمار تاریخ گیلان / 13 بهمن؛

جمع آوری پول از مردم برای خرید هواپیما در گیلان / شهادت یک فعال فرهنگی استان گیلان در سوریه

در چنین روزی، یکی از رزمندگان مدافع حرم و از فعالان فرهنگی استان گیلان پس از فتح شهرهای نبل و الزهرا سوریه به شهادت رسید.

جمع آوری پول از مردم برای خرید هواپیما در گیلان / شهادت یک فعال فرهنگی استان گیلان در سوریه

به گزارش ۸دی، سیزدهم بهمن ماه ۱۳۰۳ شمسی، باراندگی شدید موجب افزایش قیمت برنج و ذغال در رشت شد. روزنامه ایران در شماره امروز خود نوشت که برودت و سرمای هوا در بروجرد به حدی است که کاسبها نمیتوانند دکان های خود را بازکنند و رفت و آمد در سطح شهر متوقف شده است و عملاً شهر در تعطیل عمومی بسر میبرد. همچنین بارندگی های شدید در شهر رشت، راه های اطراف را بسته است و به همین دلیل شهر با کمبود زغال مواجه است. قیمت ذغال و برنج در رشت بالا رفته است. اخبار رسیده از تبریز نیز حاکی است که اشخاص مسن اظهار میدارند سرمای حاکم بر تبریز در چهل سال گذشته سابقه نداشته است.(۱)

سیزدهم بهمن ماه ۱۳۰۳ شمسی، اهالی گیلان ضمن جمع آوری پول برای قشون، امکان خرید یک هواپیما برای آنها را فراهم کردند. به نوشته روزنامه ایران اهالی گیلان برای قدردانی از قشون ١۵ هزار تومان جمعآوری کردهاند تا یک هواپیما و «دو عدد کاترپیلر واگون دستی» خریده به قشون هدیه کنند.(۲)

سیزدهم بهمن ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی ترور شد و به شهادت رسید. شهید غنی کوکب پور چوبر سوم شهریور ماه ۱۳۴۳ در استان گیلان متولد شو ۱۳ بهمن ماه ۱۳۶۲ در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

سیزدهم بهمن ماه ۱۳۹۴ شمسی، حامد کوچک زاده از رزمندگان مدافع حرم شهرستان رشت و از فعالان فرهنگی استان پس از فتح شهرهای نبل و الزهرا در سوریه به دست نیروهای تکفیری به شهادت رسید.

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴؛ ص ۵۳۲؛ روزنامه ایران، شم ١٧۶٧، ص ٢.

۲- روز شمار تاریخ ایارن، جلد۵، ص۵۶۲؛ روزنامه ایران، س دهم، شم ٢٠٢۴، ص ١.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه