هشت دی بررسی می کند؛

پشت پرده ی عزل و نصب فرمانداران گیلان / ارتباط تغییر فرمانداران با دستورالعمل انتخاباتی دولت

به نظر می رسد تغییر فرمانداران گیلان در راستای تحقق دستورالعمل دولت در خصوص تبلیغ بدون محدودیت دولت در آستانه انتخابات باشد.

پشت پرده ی عزل و نصب فرمانداران گیلان / ارتباط تغییر فرمانداران با دستورالعمل انتخاباتی دولت

به گزارش ۸دی، این روزها شاهد موج وسیعی از عزل و نصب ها و جابه جایی ها در سطح فرمانداران شهرستانهای گیلان هستیم. مسئله ای که حاشیه هایی را به همراه داشته و توجهات زیادی را به خود جلب نموده است.

برای مثال میتوان به عزل و نصب های اخیر در چند ماه گذشته اشاره کرد که این روند همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه گفتنی است که علی فتحی الهی فرماندار سابق تالش به عنوان فرماندار جدید صومعه سرا انتخاب شد.
حسین اسماعیل پور فرماندار سابق صومعه سرا نیز به فرمانداری فومن انتقال یافت. عیسی مهدوی فرماندار سابق رشت به عنوان فرماندار شهرستان تالش منصوب شد.
سیروس شفقی فرماندار آستارا نیز به عنوان فرماندار شهرستان رشت برگزیده شد و در آخرین تغییرات از این دست، روز گذشته میرشمس مومنی زاده فرماندار سابق فومن بر صندلی فرمانداری انزلی نشست.

فارغ از تمام حواشی پیش آمده سوال آنجاست که چرا این تغییرات و عزل و نصب ها دقیقا در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری در حال وقوع است؟

آیا سناریوی از پیش تعیین شده ای در دستور کار استانداری های کشور در قبال فرمانداران شهرستانها وجود دارد که در حال اجرا است؟

بعید به نظر می رسد که این عزل و نصب ها به دلیل ناکارامدی فرمانداران عزل شده و یا جابجا شده باشد و از طرفی نمیتوان امیدوار بود که با انتخاب فرمانداران جدید در فرصت کوتاه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری و با توجه عدم شناخت کافی از شرایط شهرستان خدمات قابل توجهی بوسیله آنها صورت گیرد.

مسئله دیگری که ممکن است در مورد جابه جایی برخی فرمانداران، به ذهن خطور کند این پرسش است که اگر این افراد توانایی خدمت در پست فرمانداری شهرستان سابق خود را ندارند، چگونه برای شهرستان دیگری به عنوان فرماندار جدید انتخاب می شوند و اگر غیر از این است بنابراین دیگر تغییر و جابه جایی آنها بی معنی است و آیا بهتر نبود در این چند ماه باقی مانده، در همان جایگاه قبلی خود باقی می ماندند؟

گفتنی است که اخیرا دولت یازدهم در اقدامی کم سابقه، در پوشش طرحی به نام “اطلاع رسانی و تعامل مستقیم با مردم” عملا دستور تشکیل ستادهای تبلیغاتی حسن روحانی برای انتخابات ۹۶ را در استانداری ها و فرمانداری های سراسر کشور صادر کرده است که  جابه جایی فرمانداران در گیلان، شاید در این راستا قابل بررسی و ارزیابی باشد.

در بند نخست دستورالعمل اجرایی این کمپین انتخاباتی تاکید شده بود که “روند فوق العاده ارائه گزارش عملکرد ۳ سه ساله از دی ماه سال جاری باید اولویت همه مدیران استانی از استاندار و فرماندار گرفته تا مدیران کل و مشاوران و …. قرار گیرد”.

همچنین بند دوم این ابلاغ تاکید شده بود که “بدون هیچ محدودیتی [دولتی و غیر دولتی] از همه ظرفیت های رسانه ای برای تبلیغات و ارتباط مردمی استفاده شود”!

“بندهای ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹ دستورالعمل اجرایی طرح مورد اشاره، به شکلی باور نکردنی عملا استانداران، فرمانداران، بخشدارها و حتی دهیارها را به ضبط تصاویر تصنعی از دیدار با مردم و حل مشکلات آنها در طول اجرای طرح!! مکلف کرده و تاکید می کند که این سناریو باید به صورت مکرر اجرا و تصاویر آن در به صورت گسترده رسانه ای شود”.

آنچه که روشن است اینکه دولت به دلیل بی برنامگی ها و بی تدبیرهای سه ساله اش، کارنامه ای ضعیف و ناکارآمد از خود برجای گذاشته، بنابراین همانگونه که در طرح فوق آمده، دولت در فرصت کوتاه باقی مانده برای تصویرسازی مثبت از خود به عنوان دولتی پرتلاش و پرکار، شدیدا نیازمند کار تبلیغاتی و رسانه ای میباشد و احتمالا از بین فرمانداران کسانی که چهره ی رسانه ای تری محسوب میشوند و توان دفاع و اقناع بیشتری دارند، به عنوان فرمانداران شهرستانهای مهم تر انتخاب خواهند شد.

برای مثال خبرنگار سایت “صدای ساحل” طی گزارشی در خصوص تودیع و معارفه ی فرمانداران جدید و سابق انزلی که دیروز برگزار شده بود مینویسد: «سخنران پایانی این مراسم میرشمس مومن زاده بود که سخنان دقیقش نشان از رسانه ای بودنش داشت و در روز معارفه، خودی نشان داد که عادت به فی البداهه حرف زدن ندارد و برای تنظیم حرف های خود وقت می گذارد.»

همچنین در بخش دیگری از گزارش مراسم فوق آمده است که :« بعد از سخنرانی صفرنژاد فرماندار سابق انزلی،  نجفی استاندار گیلان، با گلایه از گزارش عملکرد صفر نژاد گفته است: کار های امنیتی خوب است…، اما بنده علاقه داشتم که از شما اعداد و ارقام بیشتری بشنوم.»

یا می توان به عملکرد فرماندار فعلی شهرستان لاهیجان اشاره کرد که اگر خوب دقت کنیم مشاهده خواهیم کرد که در اکثر روزها مصاحبه های مختلفی از وی بر روی سایت ها و پایگاه های خبری و دیگر رسانه های محلی استان منتشر و منعکس میشود که در این مصاحبه ها بعضا  به آمار و ارقام نمایشی و دستاوردسازی برای دولت پرداخته شده است و همین حضور همیشگی فرماندار لاهیجان در رسانه ها و  پرده پوشی وی نسبت به مشکلات موجود و دفاع جانانه از دولت تدبیر، احتمالا موجب ابقای وی در فرمانداری لاهیجان و فراهم نمودن رضایتمندی مسئولان استانداری گیلان شده است. شاید راز برکناری عیسی مهدوی از فرمانداری رشت و انتخاب شفقی به جای وی در همین سناریوی ” گزینش و انتخاب بر اساس میزان قدرت و توانایی در بیان آمار و ارقام به نفع دولت ” و چگونگی استفاده از استراتژی ”  ماله کشی جهت سرپوش گذاشتن بر کارنامه مردود دولت یازدهم ” نهفته باشد.

کارنامه ی خالی از دستاورد دولت روز به روز در حال عیان شدن است. کمک گرفتن از رسانه های چهره ساز و چهره های رسانه ای جهت تبلیغ و دستاوردسازی به نفع دولت یازدهم چیز عجیبی نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه