تورقی کوتاه در کتاب تکیه گاه؛

شهیدمطهری: به نیکی یادکردن از مردگان فلسفه معاویه‌ای است/ بازخوانی عملکرد هاشمی‌ در انتخابات نهم و دهم

کتاب «تکیه‌گاه» (بررسی عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری) نوشته محمدحسن روزی‌طلب است.

شهیدمطهری: به نیکی یادکردن از مردگان فلسفه معاویه‌ای است/ بازخوانی عملکرد هاشمی‌ در انتخابات نهم و دهم

به گزارش ۸دی، پس از درگذشت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی شاهد واکنش های متفاوتی از سوی نخبگان و مسئولان بوده ایم، آنهایی که از دوستداران و پیروان ایشان بودند از تعریف و تمجید کم نگذاشتند، صدا و سیما، هاشمی دهه ۶۰ را به مردم نشان داد. آن هم تنها وجوه نیک ایشان در آن دهه را به تصویر کشید و مخالفین هاشمی نیز با توجه به شرایط سعی کردند سکوت اختیار کنند.

شاید تصور عمومی به این باشد که چون ایشان فوت کرده اند فقط باید از اقدامات مثبت اش سخن گفت و طبق باور عوام نباید پشت سر مرده بد گفت در حالی که این باور طبق نظر شهید مطهری ریشه در تفکرات معاویه دارد.

شهید مطهری می گوید: ” اُذکروا موتاکم بالخیر حرف چرندی است. این جمله از معاویه است. اسم این حرف را باید بگذاریم فلسفه معاویه‌ ای که هر جانی‌ای بیاید در دنیا جنایت کند، همین که رفت‌ بگوییم پرونده‌اش بسته شد. چرا بسته شد؟! اتفاقاً باید پرونده آنها باز باشد، یعنی افرادی که در سرنوشت آینده مؤثرند باید جامعه، پرونده آنها را باز نگه‌دارد، خوبان را تحسین کند و بدها را مشمول ملعنت و نفرت و قضاوت قرار دهد.

کتاب “تکیه گاه” نوشته محمدحسن روزی‌طلب که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است به بررسی عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می پردازد می تواند نمونه خوبی باشد برای اینکه با زوایای دیگر هاشمی در میانه ی همه ی تعریف ها و تمجید ها و سکوت ها آشنا شوید.

انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری و پیروزی احمدی‌نژاد بر رقیبان با نام و نشان خود سرآغاز تنش‌ها و تحولاتی شد که اگر چه ریشه در مدیریت‌های پیشین و سالیان دور داشت، ولی تأثیر عمیقی در رفتار سیاسی شخصیت‌ها گذاشت. اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از این افراد بود که در طول چهار سال فعالیت دولت نهم از مانع‌تراشی در برابر اقدامات دولت بازنایستاد و همه مخالفان دولت را به نوعی زیر چتر حمایت خود برد. انتخابات دوره‌ی دهم ریاست‌جمهوری عرصه‌ای برای رقابت دوباره هاشمی با احمدی‌نژاد شد اما این بار هاشمی خود در صحنه نبود ولی رقبای احمدی‌نژاد را حمایت می‌کرد که پرچم «نه احمدی‌‌نژاد» را برافراشته بودند.

اما با پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات رقیبان به جای تبریک، «تقلب» در انتخابات را القا کردند که باعث بروز فتنه‌ بزرگی شد. هاشمی که پیش از انتخابات از میرحسین موسوی حمایت می‌کرد بعد از انتخابات نیز با مواضع غیرشفاف خود باعث جری‌شدن فتنه‌گران شد و خانواده‌ی وی نیز فتنه را مدیریت کردند.

این اثر به عملکرد هاشمی در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری پرداخته و با نقل انبوهی از مدارک و مستندات نحوه‌ی سلوک هاشمی را با دولت نهم و جریان انتخابات دهم روشن می‌سازد.

برای خرید کتاب می توانید به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی و یا دیگر سایت های اینترنتی خرید کتاب مراجعه کنید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه