روز شمار تاریخ گیلان / 5 بهمن؛

اقدام یک فرد مسلح برای قتل فرماندار آستارا

در چنین روزی یک فرد مسلح از افراد سردار ناصر به اقدام به قتل حاکم وقت آستارا اعتراف کرد.

اقدام یک فرد مسلح برای قتل فرماندار آستارا

به گزارش ۸دی، پنجم بهمن ماه ۱۳۰۰ شمسی، اعلان منتشره از طرف نظمیه رشت لغو شد. وزارت داخله به حکومت گیلان و طوالش دستور داد اعلان صادره از طرف ماژور مدبر الملک رئیس نظمیه رشت درباره رسیدگی به دعاوی حقوقی را لغو نمایند.(۱) زیرا رسیدگی به دعاوی حقوقی خارج از حدود و وظایف حکومتی بود که می توانست اعتراض وزارت عدلیه را به همراه داشته باشد. وزارت داخله همچنین تأکید کرد، حکومت و نظمیه در امور حقوقی مداخله نکنند تا مأمورین وزارت عدلیه به گیلان وارد شده و محاکم قانونی را رسما دایر نمایند. (۲)

پنجم بهمن ماه ۱۳۰۰ شمسی، یکی از افراد سردار ناصر به اقدام برای قتل حاکم آستارا اعتراف کرد. فردی مسلح از نوکران سردار ناصر و برادرش مصطفی نمینی از خوانین آستارا که از سوی اربابان خود، مأمور قتل حاکم آستارا بود، ساعت دو بامداد در منزل حاکم آستارا دستگیر و امروز تحت بازجویی قرار گرفت. این شخص پس از بازجویی، در حضور تمام رؤسای دوایر دولتی، علما و بزرگان آستارا به قصد و نیت خود اعتراف کرد. حکمران آستارا با ارسال تلگرافی به وزارت داخله، مجازات این فرد و برنامه ریزان این عملیات را خواستار شد. (۳)

پنجم بهمن ماه ۱۳۵۸ شمسی، انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. با استعفای دولت بازرگان، اداره امور اجرایی کشور بر عهده شورای انقلاب افتاد. در گیلان نیز این انتخابات برگزار شد. گیلانی ها هم مانند سایر نقاط کشور به ابوالحسن بنی صدر رای دادند. بنی صدر با فریب اذهان عمومی حدود ۱۱ میلیون رای آورد ولی پس از مدتی چهره واقعی اش آشکار شد. (۴)

پنجم بهمن ماه ۱۳۶۰ شمسی، شهید ادریس ازدرپور در بوکان توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسید. وی ۲ بهمن ماه ۱۳۳۸ در روستای باغچه سرای آستارا متولد شده بود و از ارتش به مناطق عملیاتی اعزام شد.

پنجم بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید سید تقی میری از رزمندگان شهرستان آستارا در جزیره مجنون به شهادت رسید. وی متولد ۲۹ ماه رماه ۱۳۲۲ بود و به صورت داوطلب بسیجی به مناطق عملیاتی اعزام شد.

پنجم بهمن ماه ۱۳۷۲ شمسی، یک گیلانی ترور شد. رضا بحرکاظمی ۲ اسفند ماه ۱۳۴۸ در لاهیجان استان گیلان متولد شد و ۵ بهمن ماه ۱۳۷۲ در سقز در یک حمله مسلحانه توسط منافقن به شهادت رسید.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص۵۱۶؛ مدبر الملک در ۲۶ آذرماه ۱۳۰۰ اعلان کرده بود، کمیساریای مرکزی اداره نظمیه، در سه نقطه از شهر، شعبه صلحیه دایره نموده که صلاحیت رسیدگی به دعاوی تا میزان یکصد و پنجاه تومان را دارند. (اسناد ملی ایران شم ت ۲۹۰۰۰۷۹۲۲).
۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص۵۱۶؛ مراسله وزارت داخله به حکومت گیلان و طوالش، ۵/ ۱۱/ ۱۳۰۰، اسناد ملی ایران، شم ت ۲۹۰۰۰۷۹۲۲.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص۵۱۶؛ تلگراف حکمران آستارا به وزارت داخله، ۵/ ۱۱/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۵، پ ۴، ص ۴۴.
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه