روز شمار تاریخ گیلان / 4 بهمن؛

برگزاری مراسم ترحیم برای لنین در رشت و تبریز! / مدرسه ای که در انزلی روسها اشغال کردند

در چنین روزی، در شهرهای مختلف کشور مجلس مختلف ترحیم برای درگذشت لنین بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد.

برگزاری مراسم ترحیم برای لنین در رشت و تبریز! / مدرسه ای که در انزلی روسها اشغال کردند

به گزارش ۸دی، چهارم بهمن ۱۳۰۱ شمسی، کارگزاری رشت گزارشی درباره مدرسه روسی غازیان انزلی نوشت. در پی درخواست وزارت امور خارجه از کارگزاری رشت (ر. ک: ۱هشت دی) درباره موقعیت ملکی مدرسه روسی غازیان این کارگزاری امروز نوشت که زمین مدرسه «متعلق به آقایان سپهدار، سپهسالار و تومانیانس بوده و قباله زمین را به طور اعانه به روسها داده اند» و ساختمان در سال ۱۳۳۲ ق ساخته شده و ابتدا مدرسه بوده است نه کلیسا.(۱)

چهارم بهمن ماه ۱۳۰۲ شمسی، مراسم سوگواری برای لنین در کنسولگری های ایران از جمله رشت برگزار شد. امروز در کنسولگری های روسیه در تبریز، رشت و بابل مراسم سوگواری برای درگذشت لنین برپا شد و مقامات محلی ایران اعم از نظامی و کشوری در آنها شرکت کردند(۲). همچنین مراسمی در محل سفارت روسیه در تهران برگزار گردید(۳). رئیسالوزراء و هیأت وزیران و مدیران دولتی در این مراسم حاضر شدند.(۴)

چهارم بهمن ماه ۱۳۳۲ شمسی، رحلت عالم مجاهد آیت الله شیخ محمدباقر رسولی رشتی در تهران. آیت الله رسولی در زمان دیکتاتوری رضاشاه، قیامی را در سال ۱۳۰۵ علیه این رژیم ترتیب داد که دهها هزار نفر از مردم رشت کفن پوش در حمایت از ایشان به تلاپو پرداختند. ایشان سالها تبعید و شکنجه را به جان خرید ولی از پای ننشت و وقتی به وی اجازه حضور در رشت را ندادند به تهران رفت. او در تهران از فقهای بزرگ تهران و از دوستان آیت الله کاشانی بود که در نهضت ملی شدن صنعت نفت حمایت های آشکاری از رهبر قیام داشت. ایشان اندکی بعد از کودتای ۲۸ مرداد درگذشت و پایتخت را عزادار کرد. (۵)

چهارم بهمن ماه ۱۳۴۱ شمسی، حجت‌الاسلام شیخ جعفر شجونی- از روحانیون گیلانی ساکن تهران- به اتهام «اقدام برضد امنیت داخلی مملکت» دستگیر و به زندان قزل‌قلعه انتقال داده شد. وی توسط مأموران ساواک مورد بازجویی قرار گرفت. بنابر اسناد ساواک او چند بار در مجالس و محافل مذهبی برضد بهائی‌ها و درباره مفاسد و فجایع حکومت و استبداد سخن رانده بود که به گزارش ساواک در بازجویی امروز، مانند دفعات گذشته ضمن اظهار ندامت، قول داد که از این به بعد کنترل خود را کاملاً حفظ نماید! (۶)

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۶۳۶؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۲۳- ۲۳- ۳۲- ۱۳۰۱.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص۵۴۴؛ اسناد وزارت امور خارجه، ١٨ و ١۶-٣٣-٢-١٣٠٢؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ٣٨، ص ۵٧.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص۵۴۴؛ روزنامه ایران، شم ١۵٣٢، ص ٢.
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص۵۴۴؛ روزنامه ایران، شم ١۵٣٣، ص ١. مرگ لنین و احتمال بروز مجدد ناآرامیها در روسیه منجر به نگرانی قابلتوجهی در محافل ایرانی شده است، و بسیاری از تجار ایرانی در رشت از همکاران خود در باکو تلگرام هایی دریافت داشتهاند که به آنها توصیه میکنند که در حال حاضر دیگر کالا ارسال نکنند. (FO E 2885/255/34). این اظهارنظر مقامات انگلیسی در حالی صورت میگیرد که سر کنسول روسیه در تبریز م. اسلاتوفسکی در مراسم یادبود امروز کنسولگری روسیه در تبریز در سخنانی ابراز داشت که مرگ لنین تغییری در اوضاع روسیه پدید نخواهد آورد. (FO E 2888/255/34)
۵- رنگ ایمان؛ روزنامه اطلاعات، س۲۸، ش۸۲۹۳، یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۳۲، ص۱۰٫
۶-رنگ ایمان؛ روزشمار سایت ۱۵ خرداد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه