روز شمار تاریخ گیلان / 2 بهمن؛

ورود یک کشتی تجاری از هامبورگ به انزلی

در چنین روزی یک کشتی تجاری از هامبورگ آلمان و از راه از طریق رود ولگا وارد بندر انزلی شد.

ورود یک کشتی تجاری از هامبورگ به انزلی

به گزارش ۸دی، دوم بهمن ۱۳۰۱ شمسی، کشتی هامبورگ وارد انزلی شد. براساس اطلاعات رسیده، دولت آلمان تجربه سفر یک کشتی تجاری از هامبورگ تا انزلی را که از طریق رود ولگا صورت گرفت موفق ارزیابی کرده، تصمیم دارند در سال جاری میلادی کشتی های تجاری دیگری را در این مسیر فعال کنند. (۱)

دوم بهمن ماه ۱۳۰۲ شمسی، روزنامه طلوع در رشت به مدیریت «محمودِ رضا» از دوستان میرزا کوچک خان و از مجاهدین جنگل و با سردبیری «ابراهیم فخرایی» انتشار یافت. طلوع روزنامه ای در فضای فرهنگی روز بود. (۱۵ جمادی الاولی ۱۳۴۲ ق)(۲)

دوم بهمن ماه ۱۳۰۳ شمسی، گوردیف وارد انزلی شد. به نوشته منابع انگلیسی م. گوردیف با یک کشتی بخار وارد انزلی شده است. او تصمیم دارد یک شرکت جدید به نام خزر و ولگا تأسیس نماید. گفته شده گوردیف کشتی های آلمانی موجود در دریای خزر را خریده و کار حملونقل کالا و مسافر را میان ایران و شوروی آغاز کرده است.(۳)

دوم بهمن ماه ۱۳۰۴ شمسی، ماشین آلات صنعتی به بندر پهلوی رسید. ماشین آلات و ادوات صنعتی، که چندی قبل توسط وزارت فواید عامه از آلمان خریداری شده بود، اینک به همراه مسیو مایر، متخصص نجاری مدرسه صنعتی دولتی وارد بندر پهلوی شده که به زودی به سمت تهران منتقل خواهد شد.(۴)

دوم بهمن ماه ۱۳۶۶ شمسی، علی سجادپور از رزمندگان شهرستان آستارا در ماووت عراق به شهادت رسید. وی ۱۹ فروردین ماه ۱۳۵۰ در آستارا متولد شده بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید اردبیل تدفین شد.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲، ص ۶۳۱؛ روزنامه اتحاد، شم ۲۸۶، ص ۱.

۲- رنگ ایمان

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۴، ص ۵۲۱؛ FO E 1596/82/34.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۵، ص ۵۴۶؛ روزنامه شفق سرخ، س چهارم، شم ۴۴١، ص ١.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه