فرید مدرسی
درس مطابقِ روالِ معمول؛

در درس خارج آیت‌الله خامنه‌ای پس از درگذشت هاشمی‌ رفسنجانی چه گذشت؟

گفتنی است روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌­شنبه هر هفته درس خارج آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می‌­شود. هفته گذشته سه روز تعطیل شده بود.

در درس خارج آیت‌الله خامنه‌ای پس از درگذشت هاشمی‌ رفسنجانی چه گذشت؟

به گزارش ۸دی، درس خارج فقه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب پس از درگذشت هاشمی رفسنجانی برگزار شد. این درس خارج خبرسازی‌هایی به همراه داشت که به نادرستی توسط برخی کانال‌ها منتشر شده است. از آن رو، یکی از طلاب درس آیت‌الله خامنه‌ای گزارشی دقیق از درس خارج یکشنبه و دوشنبه ایشان ارسال کرده است.
گفتنی است، روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌­شنبه هر هفته صبح درس خارج آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می‌­شود. هفته گذشته سه روز تعطیل شده بود؛ روز یکشنبه به مناسبت روز ۱۹ دی و ملاقات مردم قم و روزهای دوشنبه و سه‌­شنبه هم به دلیل فوت هاشمی رفسنجانی.

روز یکشنبه؛ ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۵
اما روز گذشته، یکشنبه مطابق روال معمول درس برقرار شد. آیت‌لله خامنه‌ای در ابتدای درس خارج درباره درگذشت هاشمی‌رفسنجانی سخنی نگفتند. البته در ماه‌های اخیر ایشان در مواردی مانند اعدام شیخ نمر و یا درگذشت مادر شهیدی که جزء شاگردان‌شان بودند، سخن گفتند. مطابق معمول دقایق ابتدایی درس خارج فقه را با قرائت حدیثی اخلاقی آغاز کردند.
مَن قالَ: «سُبحانَ اللَّهِ» غَرَسَ اللَّهُ لَهُ بِها شَجَرَهً فِی‌ الجَنَّهِ، وَمَن قالَ «الحَمدُ للَّهِ» غَرَسَ اللَّهُ لَهُ بِها شَجَرَهً فِی‌ الجَنَّهِ، وَمَن قالَ: «لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ» غَرَسَ اللَّهُ لَهُ بِها شَجَرَهً فِی‌ الجَنَّهِ، وَمَن قالَ: «اللَّهُ أَکبَرُ» غَرَسَ اللَّهُ لَهُ بِها شَجَرَهً فِی‌ الجَنَّهِ.
هر کس سبحان‌اللَّه بگوید، خداوند در برابر آن، یک درخت در بهشت برایش مى‌کارد، و هر کس الحمدللَّه بگوید، خداوند به ازاى آن، یک درخت در بهشت برایش مى‌کارد، و هر کس لاإله‌إلّااللَّه بگوید، خداوند به ازاى آن، یک درخت در بهشت برایش مى‌کارد، و هر کس اللَّه‌أکبر بگوید، خداوند به ازاى آن، یک درخت در بهشت برایش مى‌کارد.
یک نفر گفت: اى پیامبر خدا! درخت‌هاى ما در بهشت، فراوان‌اند.
حضرت فرمودند: نَعَم، وَلَکِن إِیّاکُم أَن تُرسِلُوا عَلَیها نِیراناً فَتُحرِقُوها، بله؛ امّا مواظب باشید که آتشى نفرستید و همه آنها را بسوزانید…..

روز دوشنبه؛ ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۵
صبح امروز، دوشنبه پیش از شروع درس میان طلاب بحث‌هایی درباره هاشمی‌رفسنجانی و خبرهای دیشب در مراسم هفتم شده بود که با ورود آیت‌الله خامنه‌ای و نشستن بر جایگاه، در حالی که هنوز بسم‌الله را نگفته بودند، یکی از طلاب خطاب به ایشان گفت: آقا ما سوالی از محضر شما داشتیم که اگر اجازه دهید، قبل از آغاز درس به آن پاسخ دهید… آیت‌الله خامنه‌ای پرسیدند: چه سوالی دارید؟ طلبه گفت: درباره آقای هاشمی است… رهبری سخن این طلبه را قطع کردند و گفتند: سخن نگویید… بلافاصله به روال معمول درس پرداختند و روایتی اخلاقی را قرائت کردند.
قال الصادق (ع) اوحی الله تعالی آدم (ع) یا آدم انی اجمع لک الحکمه فی اربع کلمات. واحده لی و واحده لک و واحده فیما بینی و بینک و واحده بینک و بین الناس. فاما التی فتعبدنی لاتشرک بی شیئا. و اما التی لک فاجازیک بعملک احوج ما تکون الیه و اما التی فیما بینی و بینک فعلیک الدعا و علی الاجابه و اما التی بینک و بین الناس فترضی للناس ما ترضی لنفسک.
حضرت صادق(ع) فرمود که خداوند تعالی وحی فرمود به‌سوی آدم، ای آدم به‌درستی که من جمع می کنم برای تو حکمت را در چهار کلمه: یکی برای من است و یکی برای تو است و یکی ما بین من و توست و یکی ما بین تو و مردم است. اما آن چیزی که برای من است پس این است که عبادت کنی مرا و شرک نیاوری
و اما آن چیزی که برای تو است، پس جزا می‌دهم، تو را به مقابل عملت؛ وقتیکه کمال احتیاج را به آن داری. و اما آنکه ما بین من و تو است، پس بر توست دعا کردن و بر من است اجابت نمودن و اما آنکه ما بین تو و مردم است، پس بخواه برای مردم آنچه برای خود میخواهی….

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه