فاطمه احمدی
همزمان با سالروز اولین نمایش باربی؛

باربی، اسباب بازی کودکانه یا افسر ارتش عروسکی دشمن!

همزمان با ۹ مارس مصادف با ۱۹ اسفند سالروز اولین نمایش باربی در نیویورک در سال ۱۹۵۹ به بررسی آسیبب های این اسباب بازی پرداخته ایم.

باربی، اسباب بازی کودکانه یا افسر ارتش عروسکی دشمن!

به گزارش ۸دی، قدرت نفوذ و تاثیر گذاری باربی حتی از مرزهای ایالات متحده نیز عبور کرد، این عروسک به ظاهر نحیف، لاغر و شکننده قدرت بسیاری برای رخنه در افکار دارد. این عروسک قدرت تبدیل شدن به ملکه ای از سرزمین های مختلف را دارد که به راحتی با تغییر رنگ پوست، لباس و کمی تغییر در نوع تناسب اعضای چهره به ملکه ای از سرزمین های دیگر تبدیل شده و الگویی برای کودک آن ملت می شود.

باربی عروسکی است که در مارس سال ۱۹۵۹ توسط شرکت متل تولید و روانه بازار شد. روث هندلر این عروسک را با الهام از عروسکی آلمانی به نام بایلد لیلی بوجود آورد.

روث هندلر هنگام مشاهده بازی دخترش باربارا با عروسک‌های کاغذی متوجه شد او از بازی دادن آنها در نقش بزرگسالان لذت می‌برد. آن زمان اغلب عروسک‌ها به شکل کودکان خردسال ساخته می‌شدند. روث ایده ساخت عروسکی با اندام بزرگسالان را به شوهرش الیوت پیشنهاد نمود، اما وی به عنوان مدیر شرکت متل اشتیاقی به این پیشنهاد نشان نداد.

در سال ۱۹۵۶ روث در سفری به آلمان به عروسکی که بایلد لی لی نامیده می‌شد برخورد نمود که عیناً مطابق آن چیزی بود که در سر می‌پروراند. او سه عدد از این عروسک‌ها را خریداری کرد. یکی را به دخترش داد و دوتای دیگر را به متل برد.

روث پس از بازگشت به آمریکا با کمک مهندسی به نام جک راین اقدام به طراحی عروسکی مشابه نمود و به نام دخترش باربارا نام باربی را بر آن نهاد. عروسک باربی برای اولین بار در نهم ماه مارس سال ۱۹۵۹ در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد.

باربی اولین عروسکی بود که استراتژی بازاریابی بر اساس تبلیغات تلویزیونی داشت. برآورد می‌شود که بیش از یک میلیارد عروسک باربی در بیش از ۱۵۰ کشور جهان فروخته شده‌ است و بنا بر ادعای شرکت متل هر دقیقه سه باربی به فروش می‌رسد.

باربی تنها یک عروسک نیست، بلکه اندیشه ای است که با طراحی ظرافتمندانه، هوشمندانه و بسیار دقیق به اذهان کودکان آسیایی تزریق می شود، کودکی که در دنیای رنگارنگ اسباب بازی های ایرانی همتایی برای باربی نمی یابد، به سادگی محو دنیای رنگارنگ باربی ؛ عروسک افسانه ای می شود که قادر به هر کاری است.

لباس های باربی، اسباب بازی های باربی، رنگ پوست باربی، تفریحات باربی و … همه و همه می تواند جزء آرزوهای کودکی باشد که در دنیای محال افکار و رویاهای خود آنها را مجسم می کند.

شاید عده ای ندانند اما دشمن نشانه گیری خوبی کرده است! دنیای پر از رمز و راز باربی دنیایی موهومی و خیالی است، دنیایی که هر دختری از کودکی آن را در ذهن خود تصویر می کند، دشمن دختران ما را نشانه گرفته است! و این نخستین و آخرین هدف اوست!

دخترانی که مادران آینده این مرز و بوم می شوند! دشمن قهار به درستی می داند که مردان ایرانی و آسمانی، مردان شهیدی که در هر جنگی مقابل او ایستاده اند از دامان شیر زنانی پر کشیدند که الگوهای آسمانی برای تربیت فرزند خود داشته اند، و نقشه ی دشمن؛ « تغییر الگو های مادران است!» .

دشمن مهمترین راه مقابله با افکار دختران را الگوسازی هایی می داند که اذهان آنها را از زندگی روزمره، علم، فرهنگ، و از همه مهمتر خانواده و مذهب؛ به خود مشغول سازد و آنها در دنیایی پر از زرق و برق و به قولی «luxury» گرفتار افکاری سازد که در دنیای واقعی کاربردی جز دور ماندن از اصل هدف خلقت ندارد! و آن دوری از تکامل و رسیدن به سعادت الهی است!

باربی عروسکی برای تمام سنین !!!

اگر تنها یک انیمیشن از باربی را دیده باشیم به راحتی پی میبریم که تنها نام انیمیشن مختص کودکان است! قصه های باربی به هیچ وجه برای کودکان زیر ۱۵ سال مناسب نیست و بعضا اگر کودک ۷ تا ۱۰ ساله ای انیمیشن باربی را تماشا کند شاید در نگاه نخست متوجه هدف این عروسک نشود. بنابراین می توان باربی را الگویی برای نوجوانان نیز دانست.

روش زندگی باربی ، آزادی های او، لباس هایش، و تمام کارهایی که می کند، اعم از آواز خواندن، رقصیدن و ارتباط های او همه حاکی از آن است که این عروسک زیبا ولی قدرتمند الگویی بینظیر برای نوع زندگی دختر ایرانی است!

مهم ترین تاثیر باربی آزادی های جنسی اوست، چرا که باربی دختری آزاد است که به راحتی با جنس مخالف خود ارتباط برقرار کرده ، با او به میهمانی می رود، با او می رقصد، اورا در آغوش می گیرد و می بوسد! این نوع رابطه و عشق بازی های زیبای عروسک باربی بدون شک در احساسات ظریف کودک ایرانی غلبه کرده و خود را در دنیای باربی متصور می شود و می خواهد به هر شکلی مانند او باشد.

باربی چند ملیتی !!!

در اینکه هر کشور، آداب و رسوم، مذهب و علایق خود را دارد هیچ شکی نیست و بعضا برخی از کشور ها به خصوص کشورهای آسیای دور به نوع پوشش و رسوم خود پایبندترند. بنابراین برای عده ای، جسم نحیف و موهای بلوند باربی جذابیت ندارد.

بنابراین سازندگان باربی (بهتر بگوییم دشمنان !!! ) مهمترین راه نفوذ و رخنه در افکار و دنیای معصومانه ی کودکان ما را تطبیق این عروسک (یا بهتر بگوییم این سلاح زیبا !!!) با آداب و رسوم، ملیت، رنگ پوست، تناسب چهره و مذهب کشورهای آسیایی می دانند.

اینگونه باربی خود را به شمایل کودکی از چین، هند،اسپانیا،آفریقا و … در می آورد و کودک به راحتی با ملکه ای از سرزمین خود همزاد پنداری می کند و تمام حرکات، سکنات و رفتار باربی را در خود مجسم می کند.

باربی یک فرشته است!!

شاید برخی از والدین باربی را که در قالب یک زن تمام عیار که در سن ۲۰ سالگی خویش به سر می برد،  عروسک مناسبی برای فرزندان خود ندانند بنابراین سازندگان این عروسک باربی کودک را طراحی کرده تا به راحتی در دسترس کودکان خردسال قرار بگیرد، اما آنچنان که به نظر می رساند تنها اندازه این عروسک به یک کودک کاهش پیدا کرده است و تمام قابلیت های باربی بزرگسال را دارا است، پس این مورد نیز نمی تواند یک الگوی مناسب تلقی شود.

نکته : یکی از موارد تاثیر گذاری باربی استفاده از این عروسک برای کودکان مبتلا به بیماری های صعب العلاج از جمله انواع سرطان هاست، که از شمایل این سلاح برای تاثیر گذاری بر عواطف کودکان و هم چنین خانواده های آن ها بهره می برند.

برانگیختن حس زیاده خواهی و تجمل گرایی !

اگر حتی یک بار عروسک باربی را برای فرزندان خود تهیه کرده باشید یا اگر یکی از سری انیمیشن های این عروسک را دیده باشید به سادگی به اشرافی گیری و زندگی پر از تجمل باربی پی خواهید برد، باربی در انیمیشن ها دختری است که در رفاه مالی کامل زندگی می کند و اگر احیانا خودش در طبقه متوسط جامعه باشد بر حسب اتفاق در فیلم با پسری آشنا می شود که یا پسر شاه و یا حداقل از طبقه بالای جامعه است و بنابراین باربی خوشبخت و بی دغدغه زندگی می کند.

بسیار اشتباه است که بگوییم دیدن یک باره یا چند باره ی چنین انیمیشن هایی حس زیاده طلبی را در کودک برانگیخته نخواهد کرد، چرا که این مطلب روی افراد بالغ نیز بعضا تاثیر خواهد داشت.

مورد دیگر عروسک های باربی هستند که امروزه در یک بسته ای خریداری می شوند که انواع لباس ها، کیف، کفش و لوازم آرایش را در اختیار کودک قرار می دهد و این لباس های فاخر حس اشرافی گیری را در کودک بر می انگیزد.

فحشای باربی !

از آنچه در بالا گفته شد ، این چنین بر می آید که این تجمل گرایی باربی بعضا یادآور حس فحشا است!

 زمانی که کودک لباس باربی را عوض می کند تمام اندام باربی را دیده و آن را لمس می کند، و معیار زیبایی برای کودک، اندام بدون نقص این عروسک در نظر گرفته می شود، اندامی که به گفته محققان علم پزشکی در دنیای واقعی ممکن نیست نمود پیدا کند، چرا که قد این عروسک بسیار بلند بوده و پاهای نحیفی دارد که ایستادن این وزن و قد بر روی این نوع پا به گفته پزشکان نا ممکن است.

نکته ی دیگری که در خصوص فحشای این عروسک مورد بحث است، روابط او با جنس مخالف است، در عروسک ها کمتر اما در انیمیشن های باربی به کرات شاهد ارتباط این دختر با جنس مخالف هستیم و باربی این تجربه را هر بار با فرد جدیدی تکرار می کند!

باربی در روابط خود با فرد مورد نظر می رقصد، آواز می خواند ، به مسافرت می رود ، اورا در آغوش می گیرد و می بوسد!

تماشای این صحنه ها از زندگی پر از رمز و راز باربی به مرور قبح این مسائل و رابطه را برای کودک می شکند و این اعمال را در نظر کودک عادی و بدون مسئله جلوه می دهد و حتی این حس را در وی بوجود می آورد که اگر او اینگونه زندگی نکند چیزی در زندگی اش کم است !

همانطور که متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم، بر اساس آمار مشاورین مدارس ، روابط مخفیانه دختر و پسر به مدارس ابتدایی نیز کشیده شده است.

باربی همتایی ندارد!

یکی از علل تمایل کودکان به باربی و رضایت والدین برای خرید این عروسک در وحله ی نخست هزینه ی کمی است که صرف خرید آن می کنند چرا که عروسک های دیگر در مقایسه با باربی گران قیمت تر هستند و باربی در این جایگاه از دیگر عروسک ها پیشی گرفته است.

مسئله ی دیگر تبلیغات است، باربی آن قدر تبلیغ شده و شناخته شده است که کودک بیشتر از دیگر عروسک ها آن را می شناسد و به آن بیشتر میل پیدا می کند.

اما مسئله مهمی که موجب می شود هم کودک به سوی باربی روی آورد و هم والدین به خرید این عروسک راضی شوند این است که در واقع باربی همتایی در ایران ندارد که قدرتمندانه با آن مبارزه کند، یا اگر هم داشته باشد (برای مثال عروسک دارا و سارا؛ آن قدر پر هزینه است که والدین تمایلی به خرید آن نشان نمی دهند و حتی کودک را از خرید آن منصرف می کنند) جای خود را در دل کودک باز کند و او را وادار کند که از باربی دل بکند، بنابراین انتخاب دیگری جز باربی نمی ماند و او همچنان پیروز میدان است!

باربی در فروشگاههای ایران !

اینکه چرا وقتی اختراعی صورت می گیرد یا در عالم پزشکی داروی علاج جدیدی کشف و ساخته می شود مدت بسیار طولانی و گاهی هرگز! بنابر تحریمات ابرقدرت های دنیا به ایران نمی آید یک طرف ماجراست و ورود انواع مدها و الگوهای دنیای غرب نیز طرفی دیگر!

باربی و زندگی پر از رمز و رازش یکی از همان الگوهایی است که جهان غرب برای صادر کردن آن به کشورهای آسیایی هیچ تحریمی را اتخاذ نمی کند و حتی با اشتیاق آن را در ارزان ترین قیمت به دست ما و فرزندانمان می رساند.

اگر چرخی در بازارهای ایران بزنیم و قیمت انواع اسباب بازی های کودکانه را جویا شویم ، می بینیم که باربی در این مورد هم از عروسک های دیگر پیشی گرفته است!

چگونه؟ قیمت برخی از اسباب بازی ها گاهی سر به فلک می کشد اما باربی در این رقابت پیروز است، قیمت این عروسک در برخی مدل های آن بسیار پایین تر از دیگر همتاهای خود است بنابراین خانواده ای که توان خرید عروسک های دیگر را ندارد، بدون توجه به عواقب این انتخاب به ناچار باربی را برمی گزیند!

از آنچه گفته شد نتیجه می گیریم هیچ کدام از برنامه های دشمن ، حتی طراحی عروسک و در اختیار کشور های آسیایی قرار دادن آنها از روی دلسوزی نیست! حال تصمیم با شماست! جنگ هم چنان ادامه دارد و آن جنگ فرهنگی است و وظیفه ما مقاومت است.

پی نوشت:

۱.جام جم آنلاین

۲.ویکی پدیا

۳.شاخه طوبی

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
نسرین هاشمی
باربی
مهدیس در پاسخ به نسرین هاشمی
ترانسر کوچه صالحی نبش7تومواهده3زنگه3
معصومه در پاسخ به نسرین هاشمی
راه فروشگاه بدين
نسرین هاشمی
هفت کفش سه کیف دامن لباس شلوار گردنبند تل و میز کشویی
ناشناس
باربی با همه ی وسایلش
ناشناس در پاسخ به
قیمتش
ناشناس
09170121856 امین محمدی
در حاشیه