یکشنبه هفته آتی؛

کلیددار استیضاح شهردار رشت کیست؟ / سرنوشت ثابت قدم در دست یک نفر!

مطابق روال گذشته اینبارهم سرنوشت استیضاح به تصمیم یک نفر وابسته خواهد بود، البته این یک نفر در برهه های مختلف تغییر میکند.

کلیددار استیضاح شهردار رشت کیست؟ / سرنوشت ثابت قدم در دست یک نفر!

به گزارش ۸دی، به نقل از خزر، شهردار رشت یکشنبه هفته آتی بار دیگر در پای میز استیضاح پاسخگوی آخرین سوالات استیضاح کنندگان خواهد بود. ثابت قدم یکشنبه درحالی راهی عمارت میرزا خلیل رفیع خواهد شد که از حمایت همیشگی ۵ عضو شورا از میان ۱۵ عضو فعلی سود می برد. مظفر نیکومنش، فاطمه شیرزاد، سیدرضا موسوی روزان، رضا رسولی و اسماعیل حاجی پور ۵ نفری هستند که در واپسین روزهای عمر شورای چهارم بار دیگر می بایست حمایت خود را از شهردار رشت به رخ بکشانند. مطابق روال گذشته اینبارهم سرنوشت استیضاح به تصمیم یک نفر وابسته خواهد بود، البته این یک نفر در برهه های مختلف تغییر میکند و معمولا به شدت از سوی دو طیف مخالفان و موافقان عملکرد شهردار تحت فشار قرار خواهد گرفت.

اگرچه شش امضا کننده نامه استیضاح ثابت قدم عزم جزم خود را برای برکناری شهردار رشت به اثبات رسانده اند و حتی گفته می شود که برگشت نظر یکی از آنها تا یکشنبه دور از ذهن است اما توجه به سابقه ی یکی دو نفر از افراد حاضر در این میان که تجربه ی پشت کردن به هم طیفی های خود را در دقیقه نود داشته اند، سبب می شود که موافقان استیضاح ثابت قدم نتوانند با اطمینان از پشت جبهه که شامل همین شش نفر می شود، توجه خود را معطوف به جلب رضایت چهار عضو باقی مانده نمایند.

پنج عضو موافق ثابت قدم و شش عضو مخالف عملکرد وی که هم اکنون اتحادی البته شکننده را بر استیضاح شهردار رشت بدست آورده اند، می بایست تلاش خود را برای جذب این چهار عضو باقی مانده به جناح خود به کار ببندند البته مطمئنا برگ برنده با مخالفان استیضاح است چراکه آنها برای جلوگیری از ادامه استیضاح تنها به جلب نظر مساعد یکی از چهار نفر باقی مانده نیاز دارند و در مقابل موافقان استیضاح می بایست نظر مثبت هر چهار نفر را بدون کم و کاست برای استیضاح شهردار رشت جلب نمایند.

فرهاد شوقی، محمدحسین واثق کارگرنیا، مسعود کاظمی و محمدعلی رفیعی نوده همان چهار نفری هستند که نامشان نه در بین امضا کنندگان نامه استیضاح کنندگان ثابت قدم به چشم می خورند و نه از طرفداران سنتی شهردار رشت محسوب می شوند.

به نظر می رسد مخالفان استیضاح شهردار رشت در شورا از بین چهار عضو باقی مانده کمترین شانس را برای جلب رضایت شوقی در خصوص انصارف از ادامه استیضاح دارند، چراکه جوانترین عضو شورای شهر رشت این روزها صراحتا از لزوم برکناری ثابت قدم سخن به میان آورده و به نظر می رسد اگر در روز امضای نامه استیضاح شهردار رشت غیبت نداشت تعداد امضاها به راحتی به هفت امضا می رسید. با این حال اگر قرار است روند استیضاح ثابت قدم متوقف شود، نباید چندان بر رأی مثبت شوقی در خصوص این توقف حساب باز کرد.

مسعود کاظمی: آخرین رئیس چهارمین دوره شورای شهر رشت که از دیرباز رقابتی نانوشته با ثابت قدم داشته است، در ریشه یابی علت این رقابت همین بس که به لطف فرماندار سابق رشت حکم کاظمی برای تصدی بر رأس شهرداری رشت آنهم پس از رأی قانونی اعضای شورا هیچگاه صادر نشد و به فاصله ی چند روز کاظمی با چرخش مسبوق به سابقه ی برخی از همکاران خود قافیه را به ثابت قدم باخت. فارغ از اینکه در صورت تحقق استیضاح ثابت قدم چه کسی سرپرست و یا شهردار بعدی رشت خواهد شد، آنچه که مسلم است این است که کاظمی از برکناری ثابت قدم ناراحت نخواهد بود. شاید همین موضوع دلیل اصلی این امر است که هواداران شهردار رشت در مجموعه شورا و شهرداری بیشترین تلاش خود را بر روی فرد دیگری در این جمع چهار نفره متمرکز کرده اند.

محمد رفیعی نوده: رئیس سابق شورای شهر رشت که اختلاف نظرهایش با ثابت قدم در روزهای تصدی وی بر کرسی ریاست شورا بر هیچکس پوشیده نیست. رفیعی در آخرین باری که بحث استیضاح شهردار رشت در صحن علنی شورا طرح و پس از آن به رأی گذاشته شده بود مورد آنچنان هجمه ی بی رحمانه ای از سوی برخی هواداران ثابت قدم در رسانه ها و فضای مجازی قرار گرفت که بعید است بخواهد فرصت کنونی برای استیضاح شهردار رشت را از کف بدهد، اگرچه بعید است که ثابت قدم در جریان توهین هوادارن خود به رفیعی در آن روزها بوده یا آن را تایید کرده باشد. با این حال رأی سفید رفیعی نوده به طرح استیضاح شهردار رشت در دوجلسه قبلی شورا تنها دلیلی بوده است که نام وی قبل از شوقی و کاظمی در این لیست نیامده و به نظر می رسد بنا به دلایلی که هم اکنون تنها در اندازه حدس و گمان است، مخالفان استیضاح در جذب وی به سمت خود بیشتر از جذب شوقی و کاظمی شانس خواهند داشت.

محمدحسین واثق کارگرنیا: نگاهی به اخبار این روزهای رسانه ها بخصوص آن دسته از رسانه های فعال در حوزه ی فضای مجازی حکایت از آن دارد که اینبار کارگرنیا فردی است که می تواند با رأی خود روند استیضاح را تغییر دهد. وی اگرچه از جمله افرادی بود که همچون شوقی به ثابت قدم برای تصدی بر شهرداری رشت رأی مثبت داد اما اندکی بعد به جرگه ی مخالفان شهردار پیوست. با این حال درج گزارش های احساسی حول محور کارگرنیا و اشاره به برخی از خصوصیات شخصی و اخلاقی وی از طرف رسانه های حامی استیضاح شهردار حکایت از تحریک مرد پرتجربه شورا برای رأی مثبت به برکناری ثابت قدم، البته به شیوه ای ناشیانه و بچه گانه دارد، با این حال آنچه که در ورای این گزارش ها نهفته است و می توان آن را به راحتی از لابه لای بند بند مطالب منتشر شده ی اخیر در رسانه های وابسطه به اعضای شورای موافق برکناری ثابت قدم دریافت، نوعی خواهش التماس گونه از کارگرنیا می باشد، به نحوی که تو گویی همه چیز در این روزهای آخر عمر شورای چهارم و در آخرین تصمیم گیری تاریخ ساز این پارلمان محلی به کارگرنیا گره خورده است.

اگرچه به راحتی می توان حدس زد که عضو با تجربه شورا این روزها چه شرایطی را در زیر بار فشار دوستان از دو طیف موافقان و مخالفان ثابت قدم تحمل می کند، اما آنچه که شاید بیشترین تاثیر را بر نظر کارگرنیا در چگونگی ایفای نقشش در این میان خواهد داشت نه رابطه ی دوستی صمیمی وی با مرد اول استیضاح یعنی محمود باقری و نه سهم خواهی او از شهردار در دوران پسا استیضاح خواهد بود، چراکه اصولا کارگرنیا نشان داده که چنین روحیه ای ندارد، بلکه رابطه ی دوستی عمیق و دیرنه او با یکی از مشاوران و مصلحان شهری در مجموعه ی شهرداری است که شاید تنها نقطه ی امید مخالفان استیضاح ثابت قدم در جذب رأی مرد با تجربه شورا در واپسین ساعات استیضاح خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
رودبارتان
کارگرنیاخدارادرنظربگیردودوستان شهیدش رافراموش نکند.فردای قیامت هیچ عذری موردپذیرش نیست.اوبایدثابت کندکه اهل معامله نیست.(ازماگفتن )
ناشناس
لعنت به این اعضا تا یکی برای شهر کار می کنه میزارنش کنار لعنت بر افراط گراها لعنت به افرادی که مردمی نیستند و سلیقه گرا هستند و سرخود روزی فرارسد که در اتش جهنم بسوزید این حرف نسل اینده هستش که شهرش را دوست دارد
در حاشیه