مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی حفاظت محیط زیست؛

اغلب گونه‌های ارزشمند درختان ماسال ناپدید شده است

به اعتقاد درویش در حال حاضر ما حدود ۴۰ میلیون درخت شمشاد را که قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد را در طول ۴ سال گذشته از دست داده ایم.

اغلب گونه‌های ارزشمند درختان ماسال ناپدید شده است

به گزارش ۸دی، محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با جام جم آنلاین اظهارداشت:جنگل های هیرکانی این روزها به دلیل بهره برداری های نادرست و غیر اصولی در معرض نابودی قرار گرفته و در آستانه فروپاشی اکولوژیکی است از اینرو بسیاری از متخصصان و کارشناسان محیط زیست با تهیه سلسله گزارش هایی خواستار تهیه طرحی از سوی دولت به عنوان طرح تنفس جنگل شدند.تااجازه داده شود رویشگاههای جنگلی ارزشمند ما در شمال کشور بتوانند توان تاب آوری خود را از نو بدست آورند.

وی افزود:در این طرح پیش بینی شده است که هرنوع بهره برداری غیر اصولی و بی رویه و همچنین چرای دام در جنگل های کشور ممنوع است و دولت نیز باید تمهیدات لازم را به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان در سال برای حفظ جنگل های کشور فراهم نماید.

درویش با اشاره اینکه جنگل های هیرکانی شمال ایران از ارزش خارق العاده ای برخوردار است. گفت:این جنگل ها دیرینه ترین رویشگاه جنگلی در کره زمین است که قدمت آن به قبل از عصر یخبندان برمی گردد وبه همین خاطر مورد توجه یونسکو نیز است.ولی متاسفانه این روزها در شرایط مناسبی بسر نمی برد .این در حالیست که فقط ۷ درصد از سزمین پهناور ما را جنگل تشکیل می دهد که از این مقدار حدود ۱تا ۲درصد آن متعلق به جنگل های هیرکانی است .

وی سپس به مصوبه مجلس اشاره کرد و افزود:متاسفانه طرح تنفس در جریان تصویب از مسیر واقعی اش خارج شد ه است .و قرار شد تا سال چهارم برنامه ششم توسعه این بهره برداری ها همچنان ادامه داشته باشد . متاسفانه چنین تصمیمی کاملا به ضرر جنگل های کشور است چراکه در حال حاضر نیز بسیاری معتقدند که به شرایط برگشت ناپذیر نزدیک شده ایم.

دهکده سبز ماسال بام سبز تخریب دخرتان ماسال نیوز 25 آذر 95 2

به اعتقاد درویش در حال حاضر ما حدود ۴۰ میلیون درخت شمشاد را که قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد را در طول ۳الی ۴ سال گذشته از دست داده ایم.مانند منطقه ماسال گیلان که اغلب گونه های ارزشمند آن ناپدید شده است.از اینرو اگر طرح تنفس به سرعت به اجرا در نیاید دیگر عملا چیزی از جنگل باقی نخواهد ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس فرصت ۴ ساله برای اجرای این طرح داده است گفت:بطور حتم به خاطر لابی قدرتمند برخی بهره برداران چوب بوده است از سوی دیگر بخاطر نگرانی از اینکه مبادا دولت نتواند رقم حفاظتی ۵۰۰میلیارد تومان را تامین نماید و این سبب می شود که فشارهای جامعه محلی و بهره برداران غیر قانونی از جنگل بیشتر شود.البته این خود نقض غرض است . در واقع ما می توانیم فشارها را برای تامین این اعتبار بیشتر کنیم و به گزینه هایی چون شغل های جایگزین برای جوامع محلی و ایجاد قطب گردشگری طبیعی توجه بیشتری نشان دهیم.

وی این ادعا را که تا ۳۰ سال آینده هیچ جنگلی در ایران باقی نخواهد ماند تایید کرد و گفت:در حال حاضر مساحت جنگل های هیرکانی ما که در سال ۱۳۳۰ حدود ۳و نیم میلیون هکتار بود به رقم یک و۹ دهم هکتار رسیده است واز این میان حدود ۸۰۰ هزار هکتار آن جنگل مخروبه است.خلاصه کلام اینکه روند تخریب جنگل بسیار نگران کننده است.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه