روز شمار تاریخ ترور در ایران / 28 دی؛

ترور دادستان خوی / منافقین ۲۱ نفر را شهید کردند / ۲۸ دی هم خونین شد

بیست و هشتم دی ماه، مصادف با سالروز ترور حداقل ۲۱ ایرانی در بین سالهای ۵۹ تا ۹۲ در شهرهای مختلف کشور به دست ایادی آمریکا است.

ترور دادستان خوی / منافقین ۲۱ نفر را شهید کردند / ۲۸ دی هم خونین شد

به گزارش هشت دی، بیست و هشتم دی ماه، مصادف با سالروز ترور حداقل ۲۱ ایرانی بی گناه در بین سالهای ۵۹ تا ۹۲ در شهرهای مختلف کشور به دست ایادی آمریکا است. اسامی این شهدا به شرح زیر است:

اکبر خیری مطلق ۴ دی ماه ۱۳۳۹ در استان آذربایجان شرقی متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۵۹ در مهاباد در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

محمود پالانداری ۲۰ آبان ماه ۱۳۳۹ در استان آذربایجان شرقی متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۵۹ در حالی که سرباز وظیفه بود در مهاباد در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

علی اصغر نادری ۱۰ تیر ماه ۱۳۳۷ در  استان گلستان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۵۹ در مریوان در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

وجیه الله رحمانی ۱۶ تیر ماه ۱۳۳۸ در استان گیلان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۵۹ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

ابراهیم برهو ۳ فروردین ماه ۱۳۳۷ در استان کردستان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۰ در داخل روستایی در سنندج در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

حسین نوزاد در سال ۱۲۸۶ در روستای صیقل سرای پره سر رضوانشهر در استان گیلان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۱ در رضوانشهر ترور شد و به شهادت رسید.

محمد رمضانی ۱ تیر ماه ۱۳۳۴ در استان خراسان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۱ در حالی سقز در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

مهدی رستمی امین ۲ تیر ماه ۱۳۴۱ در استان همدان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در گاوپیش مهاباد در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

رضا قیاسی یکم اردیبهشت ماه ۱۳۶۴ در استان گیلان متولد شد ۲هشت دی ماه ۱۳۶۲ در حالی که کارگر ساده بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

مناف کریمی میرآبادی ۴ فروردین ماه ۱۳۲۲ در استان آذربایجان غربی متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۲ در بوکان در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

مسلم ملکی ۲ مهر ماه ۱۳۲۸ در استان مازندران متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۲ در مریوان در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

سید جلال تقوی در سال ۱۳۴۴ در استان مازندران متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۲ در حالی که مکانیک خودرو بود در مریوان در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

موسی صفرپور ۶ تیر ماه ۱۳۴۳ در استان کردستان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۳ در حالی که سرباز وظیفه بود در دیواندره در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

محمدعلی رجایی ۲۰ آذر ماه ۱۳۴۳ در استان اصفهان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۳ در دیواندره در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

حمید شفیع زاده ۳۰ دی ماه ۱۳۴۴ در استان کرمانشاه متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۴ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

محمد برهانی چوکامی ۲ مرداد ماه ۱۳۴۶ در استان گیلان متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۴ در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

یوسف بازدار پوشکوهی ۹ مهر ماه ۱۳۴۴ در استان قزوین متولد شد . ۲هشت دی ماه ۱۳۶۴ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

بهارعلی نصیری ۳ تیر ماه ۱۳۲۷ در استان آذربایجان غربی متولد شد و ۲هشت دی ماه ۱۳۶۶ در نقده در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

سلمان حقی ۴ فروردین ماه ۱۳۴۷ در استان آذربایجان غربی متولد شده بود ۲هشت دی ماه ۱۳۶۶ در حالی که کارمند یکی از نهادهای دولت یوبد در پایگاه غزلبلاغ دیواندره در یک عملیاتی تروریستی شهید شد.

ولی حاجی قلی زاده غروب دوشنبه، ۲۸ دی ۱۳۸۸، در حالی که  دادستان عمومی و انقلاب خوی بود هنگام پیاده شدن از خودرو در مقابل منزلش، هدف شلیک دو گلوله کلت کمری تروریست‌هایی قرار گرفت و به شهادت رسید. تروریستها با یک دستگاه پژو در کمین وی بودند. بنا به گفته رییس کل دادگستری آذربایجان غربی، وی از قضات فعال در زمینه رسیدگی به پرونده‌های گروهک‌های ضد انقلاب و زمین‌خواری و مفاسد اخلاقی بود و در چند روز قبل از ترور از سوی گروهک‌های معاند تهدید به ترور شده بود. فردای حادثه رییس کل دادگستری آذربایجان غربی اعلام کرد که گروهک پژاک ترور دادستان خوی را بر عهده گرفت(۱).

ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایران در صنعای یمن بود که ۲هشت دی ماه ۱۳۹۲ توسط افراد مسلح مخالف جمهوری اسلامی ترور شد و به شهادت رسید(۲).

پی نوشت:

۱-خبرگزاری ایسنا

۲-شبکه اطلاع رسانی دانا

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه