دست دولت در جیب مردم شفت؛

تشریح قانون تبصره ها از زبان مسئولان شهری شفت / درج مبلغی بر روی قبض آب بدون تایید وزارت کشور!

در حالی حالی مبلغ با عنوان تبصره ها در قبض آب مشترکین شفتی ثبت می شود که مسئولان مرتبط در این زمینه اظهارات متناقضی ارایه می کنند.

تشریح قانون تبصره ها از زبان مسئولان شهری شفت / درج مبلغی بر روی قبض آب بدون تایید وزارت کشور!

به گزارش خبرنگار ۸دی از شفت، اداره آب و فاضلاب شهری در آخرین آب بهای ارسالی خود به درب یکی از منازل شهری رقمی را در “تبصره ۳” قبض خود درج کرده که موجب نگرانی مصرف کنندگان شده است.

در قبض آب بهای مشترکی که این روزها توجه همه ی مسئولان شهری را به خود جلب کرده ۱۱ هزار تومان مبلغ آب بها درج شده در قبض است که علاوه بر آن ۱۰ هزار و پانصد تومان بعنوان “تبصره ها” در قبض آب قید شده است.

فراز فرخ فر رئیس اداره آب و فاضلاب شهری شفت در گفتگو با خبرنگار ۸دی در این خصوص اظهار داشت: اداره آب و فاضلاب شهری چنین قبضی را ارسال نکرده است و تاکنون آنچه که من در قبض ها رویت کرده ام مبالغ ناچیزی در حد ۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان است.

وی قانون تبصره ها را قانون مصوب سال ۷۷ مجلس عنوان کرد و افزود: شورای های اسلامی شهر با همکاری اداره آب و فاضلاب شهری می توانند طبق مصوبه مجلس بهایی را برای توسعه و بهبود شبکه های آب و فاضلاب شهری بر روی قبض ها بیاورند تا شهروندان نیز در توسعه شبکه آب رسانی مشارکت کنند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهر شفت با بیان اینکه این مصوبه مربوط به شهر شفت نیست و مجموع شهرهای ایران را شامل می شود، گفت: کل پولی که شهر شفت از محل تبصره ۳ به دست می آورد ماهانه به ۲ میلیون تومان هم نمی رسد و این مقدار پول در مقابل شهر رشت که مبلغ وجوهات از محل این تبصره به ۵۰۰ میلیون تومان می رسد بسیار ناچیز است.

فرخ فر با اعلام اینکه این پول به حساب تبصره ۳ واریز می شود و این حساب از آب و فاضلاب شهر جدا است، اظهار کرد: مبالغی که از این محل دریافت می شود صرفا باید در همان شهر و در جهت توسعه شبکه های آب و فاضلاب انجام شود.

وی دلیل دست بردن دولت از جیب شهروندان را مشارکت برای توسعه و مدیریت شبکه های آب و فاضلاب عنوان کرد و بیان داشت: به شورای های اسلامی به عنوان پارلمان های شهر این اجازه داده شده تا هر سال با توافقی که با اداره آب و فاضلاب می کند مبالغ ناچیزی را در قبض ها بگنجاند.

رئیس آبفار شفت درج قیمت ۲۰ هزار تومان بر روی یکی از قبض های مشترکین آب شهر شفت را مورد استثنایی برشمرد و گفت: ما چنین عددی را بعنوان تبصره ۳ هیچگاه بر روی قبض های خود نمی آوریم.

فرخ فر بیرون کشیدن یک قبض از مجموع ۳ هزار قبض صادره را جالب دانست و مطرح کرد: اگر قرار است قضاوتی صورت بگیرد باید با بیرون کشیدن ۲۰ قبض بررسی کرد.
وی به افرادی که نسبت به مبلغ یاد شده در قبض معترض هستند نیز توصیه ای داشت و گفت: مشترکین معترض با در دست داشتن قبض خود به اداره آب و فاضلاب شهری مراجعه کنند تا ما مبنای محاسبات آب بها را برایشان توضیح دهیم.

رضا راد از اعضای شورای اسلامی شهر شفت نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی در خصوص اعمال تبصره ۳ بر روی قبوض آب مصرفی مشترکین شفت اظهار داشت: اعمال هر دو تبصره ۳ و تبصره ۱۴ با تصویب و موافقت آقایان صادقی، جلیلی و رضایی از اعضای شورای اسلامی شهر شفت بوده است.

وی با اعلام اینکه اعمال این تبصره ها با موافقت این سه عضو شورا بر روی قبض های مشترکین اعمال می شود، افزود: تمامی مصرف کنندگان خانگی و تجاری پس از مصوبه شورا اکنون این تبصره ها برایشان اجرا می شود و قبوض را در درب منازل خود دریافت کرده اند.

عضو شورای شهر شفت با بیان اینکه درج مبلغ بالا در قبوض بستگی به مصرف آب مشترکین دارد، گفت: مصرف مشترکین از آب با بال رفتن به مقدار بها در تبصره ۳ می افزاید.
حسن رضایی در گفتگو با خبرنگار ۸دی درج مبالغ بالا در قبوض مشترکین آب شهر شفت را تکذیب کرد و اظهار داشت: به هر شهروندی که قبضی در دست داشته باشد که در آن مبلغ ۲۰ هزار تومان بعنوان تبصره ۳ درج شده باشد یک خودرو ۲۰۶ به وی جایزه می دهم.

وی با بیان اینکه مصوبه شورا برای اعمال تبصره ۳ هنوز به تصویب وزارت کشور نرسیده است، افزود: تا این مصوبه برود و قابلیت اجرایی پیدا کند دو سال طول می کشد.

عضو شورای شهر شفت با بیان اینکه اگر این مصوبه اجرایی شود نهایتا ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بر روی قبوض مشترکین اضافه می شود، گفت: کسی که قبضی با درج تبصره سه بالایی دارد ما منتظر هستیم تا توضیحاتی را به آنها ارائه کنیم.

رضایی با اعلام اینکه اداره آب حق ندارد مصوبه را فعلا اجرایی کند، گفت: به اداره آب گفته ایم تا قبل از مصوبه نهایی فعلا مبالغی را بر روی قبوض درج نکند.

با قرار دادن اظهارات مسئول اداره آب و فاضلاب در کنار  اظهارات اعضای شورای شهر تنقاضی را در اصل اعمال این تبصره ها مشاهده می کنیم که خود جای تأمل دارد.

از مصوبه ای که در شورای شهر موافقت شده و به تصویب وزارت کشور نرسیده تا درج مبالغ بالا در فیش های قبضی که از محل تبصره ها بر شهروندان شفتی تحمیل شده است همه واکاوی بیشتر و بررسی مسئولان ارشد این شهرستان را می طلبد.

اکنون از صدور آخرین قبض آب کمتر از یک هفته می گذرد و برخی از شهروندان نیز طبق روال گذشته آب بهای مصرفی خود را پرداخت کرده اند اما این در حالی است که ماهیت این اعمال تبصره ها هنوز به تصویب وزارت کشور نرسیده است.

از منظر دیگر مسئولان اداره آب باید توضیحات جامع نسبت به اعمال این تبصره ها و میزان مصرف آب توسط مشترکین ارائه کنند و با روال مشخص از مشترکین پس از تصویب این توافق نامه شورا توسط وزارت کشور از مشترکین خود وجه پرداختی را اعمال کنند.

از سوی دیگر این مصوبه مجلس، دست دولت را در جیب مردم شهر می برد و بخشی از هزینه توسعه شرکت آب و فاضلاب را با پول مردم تامین می کند که این نیز نیاز به بررسی نمایندگان مردم در مجلس و اصلاح قوانین در این راستا را دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه