با رأی موافق نمایندگان؛

بازنشستگی ۲۰ ساله زنان به تصویب رسید

مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مصوباتش، ‌به بازنشستگی ۲۰ ساله زنان و مرخصی دوهفته‌ای مردان برای زایمان همسران‌شان پرداخت.

بازنشستگی ۲۰ ساله زنان به تصویب رسید

به گزارش ۸دی، مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مصوباتش، ‌به بازنشستگی ۲۰ ساله زنان و مرخصی دوهفته‌ای مردان برای زایمان همسران‌شان پرداخت.

در این مصوبات معین شد زنان شاغل با ۲۰ سال سابقه کار بدون محدودیت سنی بازنشسته شوند. نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی پیشنهاد الحاقی نمایندگان به کل لایحه برنامه ششم توسعه با ۱۳۹ رای موافق، ‌۲۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر با الحاق ماده‌ای درمورد بازنشستگی زنان شاغل موافقت کردند.

این پیشنهاد از سوی پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس مطرح شده‌بود. بر اساس این مصوبه، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تامین اجتماعی موظف هستند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند.

به موجب این مصوبه میزان محاسبه حقوق آنها بر‌اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌ آنان خواهد بود. فاطمه ذوالقدر، ‌نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان، امکان بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه خدمت را مطالبه جامعه زنان دانست.

این عضو هیات رییسه فراکسیون زنان به ایسنا گفت: در حال حاضر کارگران زن با ۴۲ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و مشمولین خدمات بازنشستگی نیز با همین محدودیت سنی امکان بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه خدمت را دارند.

در حالی که این امکان برای مشمولین تامین اجتماعی فراهم نبود و آنها باید برای بازنشستگی با ۲۰ سابقه به ۵۵ سال می‌رسیدند و این شرط سنی وجود داشت. با مصوبه امروز مجلس این محدودیت سنی برای مشمولین تامین اجتماعی هم برداشته می‌شود و زنان در صورت تمایل با ۲۰ سال سابقه خدمت و ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این مصوبه برای دولت بار مالی ندارد، گفت: ما چنین چیزی را اجبار نکردیم بلکه این امر اختیاری است و هزینه‌ای هم به دستگاه مربوطه تحمیل نمی‌شود بلکه باعث اشتغالزایی و استخدام نیروهای جوان تحصیلکرده می‌شود که توانایی و تسلط لازم را دارند و در جست‌وجوی شغل هستند.

در بخش دیگری از مباحث مربوط به زنان، اعطای مرخصی دوهفته‌ای به همسرانِ زنان شاغل و خانه‌دار که زایمان در پیش دارند، ‌بررسی شد.

بر اساس بند (ب) ماده ۱۱۸ لایحه برنامه ششم توسعه؛ از تاریخ تصویب این قانون، کلیه مردان شاغل در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس با بیان اینکه مرخصی دو هفته‌ای مردان، شامل همسران زنان شاغل و خانه‌دار می‌شود، گفت: در برنامه ششم دولت مکلف به اجرای این قانون شد.

محمدحسین قربانی در این خصوص به خانه‌ملت گفت: مجلس دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی را مکلف به اجرای قانون مرخصی زایمان کرد که براساس این ماده قانونی مردان شاغل در این دستگاه‌ها هم از دو هفته مرخصی به دلیل فرزندآوری برخوردارند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با یادآوری اینکه مرخصی دو هفته‌ای مردان شامل همسران زنان خانه‌دار و شاغل می‌شود، تصریح کرد: با وجود قانون مصوب مجلس قبل که دولت را مجاز به اجرای قانون مرخصی زایمان کرده بود، در برنامه ششم توسعه دولت مکلف به اجرای مرخصی زایمان برای مردان شاغل در بخش دولتی و عمومی غیردولتی شد.

وی افزود: درج‌بندی پیرامون مرخصی زایمان برای مردان در برنامه ششم توسعه جهت تاکید برای اجرای این قانون انجام شد زیرا پیش از این برای دولت تکلیفی ایجاد نشده بود. پیش از این کمیسیون بهداشت و درمان نیز به دنبال تدوین طرح استفساریه جهت مکلف‌سازی دولت برای اجرای قانون مرخصی زایمان و مشمولیت مرخصی برای مردان بود اما با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه مصوب شد نیازی به ارایه و تصویب طرح مجدد نیست.

 

منبع: بورس نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه