روز شمار تاریخ گیلان / 27 دی؛

دستگیری تعدادی از طلاب گیلانی در قم / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی و همزمان با اعدام و شهادت و نواب صفوی تعدادی از طلاب فعال گیلانی در جمعیت فدائیا اسلام دستگیر شدند.

دستگیری تعدادی از طلاب گیلانی در قم / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

به گزارش ۸دی، ۲۷ دی ماه ۱۳۰۴ شمسی، حاکم گیلان از کمبود نائب الحکومه در این استان خبر داد. امیراصلان خواجه نوری، حاکم گیلان، در نام های به وزارت داخله نوشت که گیلان دارای ولایتها و بلوک های بزرگی است که پیش از این برای هر یک نایبالحکومه اعزام میشد. «مثلاً برای طوالش که دارای پنج بلوک معظم و هر بلوکی دارای ٣٠ الی ۶٠ قریه و ۴۵٧/٣٢ جمعیت است سابقاً پنج نفر نایبالحکومه از مرکز حکومتی گیلان اعزام میشد» اما اینک یک نایبالحکومه دارد. خواجهنوری نوشت که این فرد نمیتواند به همه امور رسیدگی کند و ناچار میگردد به هر بلوک نمایند های بفرستد که باید بدون حقوق خدمت نماید. [این نماینده حقوق خود را از راه های دیگر تأمین میکند که شکایت اهالی را در پی دارد.] وی خواستار رسیدگی به این نقیصه شد(۱).

۲۷ دی ماه ۱۳۳۴ شمسی، سید نواب صفوی اعدام و عده ای از طلاب گیلانی دستگیر شدند. در پی شهادت نواب صفوی، تمامی اعضای فداییان اسلام دستگیر شدند تا دیگر نامی از آنها باقی نماند. در این میان عده ای از طلاب مبارز گیلانی به چشم می خورند که جز دستگیر شدگان بودند: حجج اسلام سید کاظم میرعبدالعظیمی، جعفر شجونی، علی غلام حضرت حجت، محمدامین نوبجار، ناصر شمس محمدی. البته حجت الاسلام سیدعلی میرعبدالعظیمی که با سابقه ترین طلاب گیلان در فداییان اسلام است مدتی است که به خاطر تاسیس شعبه ای از فداییان اسلام در رشت ساکن شده و از این دستگیری ها در امان ماند(۲).

۲۷ دی ماه ۱۳۶۰ شسی، شهید حسین رفیع زاده از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در کرخه نور به شهادت رسید. وی متولد یکم آبان ماه ۱۳۳۹ روستای کسما بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید بقعه سیدابراهیم کسما تدفین شد.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۰ شسی، شهید حمدا… اسدی از رزمندگان شهرستان انزلی در منطقه سومار به شهادت رسید. وی متولد ۲۷ دی ماه ۱۳۲۵ در انزلی بود.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، فقیه سعید آیت الله محمد مهدوی لاهیجانی درگذشت. از آثارش می توان رجال دوهزار ساله گیلان، جغرافیای گیلان و سادات متقدمه گیلان را نام برد که با نام مخفف «م.م» منتشر می کرد. او در نجف تحصیل کرد و از محضر آیات شیخ شعبان گیلانی، شیخ عبدالحسین رشتی، کاشف الغطا، سید جمال الدین گلپایگانی استفاده کرد. مهدوی زمانی که به لاهیجان بازگشت که مجتهدی والامقام گشته بود. برادرش محمد مهدوی نیز از علمای لاهیجان بود. او در لاهیجان درگذشت و در حسینیه مدرسه جامع لاهیجان مدفون شد. (۲ ربیع الثانی۱۴۰۳ ق) (۳)

۲۷ دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک رضوانشهری ترور شد. محرم علی بهرامیان صیقلسرا ۱۰ خرداد ماه ۱۳۲۴ در صیقلسرای رضوانشهر متولد شد و ۲۷ دی ماه ۱۳۶۱ در حالی که کشاورز بود در تالش توسط گروهک تروریستی منافقین ترور شد و به شهادت رسید.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک تالشی ترور شد. شهید شعبانعلی آگاه ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۴۲ در اسالم استان گیلان متولد شده بود و ۲۷ دی ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید محسن نعمتی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۴۷ در روستای کمای صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید نفوت صومعه سرا تدفین شد.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، اسماعیل قاسمی میان پشته از رزمندگان شهرستان رودسر در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ۳۰ شهریور ماه ۱۳۴۴ در روستای میان پشته رودسر بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید میان پشته  رودسر تدفین شد.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، علی غمگسار از رزمندگان شهرستان رودسر در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ۱۸ خرداد ماه ۱۳۴۸ رودسر بود و پیکر مطهرش گلزار شهید وادی رودسر تدفین شد.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، اسماعیل شبرنگ مریدانی از رزمندگان لنگرودی در عملیات کربلای ۵ در جزیره بوارین شلمچه به شهادت رسید. شهید اسماعیل شبرنگ در سال ۱۳۴۰ در روستای مریدان از بخش کومله از توابع شهرستان لنگرود متولد شده بود و پیکر مطهرش بعد از یک تشیع جنازه باشکوه در زادگاهش به خاک سپرده شد.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید محسن عاشوری از رزمندگان شهرستان رودبار به شهادت رسید. وی متولد یکم اسفند ماه ۱۳۴۷ روستای سوسف خورگام رودبار بود.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید قاسم اصغری در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۵۰ کومله لنگرود متولد شده بود.

۲۷ دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، محمداسماعیل (بهزاد) زورمند در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۷ شهر رشت بود.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۵، ص۵۳۹؛ سازمان اسناد ملی ایران، سند شم ٢٩٣١٢٨٠.

۲- رنگ ایمان؛ سایت شهید نواب صفوی

۳-رنگ ایمان؛ نامها و نامداران گیلان، ص ۵۳۴-۵۳۵٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه