خاطره نگاری از سفر به شرکت ایرانی اسنوا؛

آلمان‌ها باور نمی‌کردند یخچال سایدبای‌ساید سه در بسازیم!/ وقتی سامسونگ سفارش ۱۵۰ هزار ماشین لباسشویی را به «اسنوا» داد

یکی از مدیران اسنوا گفت: بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی خاورمیانه هستیم اما بازار کشوز در اختیار کره ای هایی است که از اولین تحریم کننده ها کشور بودند.

آلمان‌ها باور نمی‌کردند یخچال سایدبای‌ساید سه در بسازیم!/ وقتی سامسونگ سفارش ۱۵۰ هزار ماشین لباسشویی را به «اسنوا» داد

به گزارش ۸دی به نقل از فردا؛ : ساعت ۶:۳۰ صبح چهارشنبه ۱۵دی ۹۵ اتوبوس که پر شد به سوی خط مقدم حرکت کردیم. در طول مسیر روحانی کاروان سوالی را طرح کرد و قرار شد چند نفر در مورد این سوال صحبت کنند. یازده نفر داوطلب شدند. سوال این بود: با توجه به اینکه در دهه بصیرت هستیم و با توجه به مقصد سفر، با محوریت سه کلمه اصفهان، اقتصاد مقاومتی و بصیرت چند دقیقه صحبت کنید. یک نفر که از مجموعه بسیج دانشجویی بود در مورد نقش مردم در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و جهاد زبانی حرف زد و گفت من برای جهیزه خانمم می خواهم کلا کالای ایرانی بخرم. نفر بعدی که از مجموعه بسیج کارگری بود گفت همانطور که در روایات داریم که به اهل زمین رحم کنید تا اهل آسمان به شما رحم کنند با خرید کالای ایرانی و ایجاد اشتغال دل یه خانواده را شاد کنیم. نفر بعدی که بیشترین امتیاز را از نظر داوران گرفت تعبیر جالبی داشت.

گفت این سفر مثل سفر زندگی است؛ اما افقی نیست و عمودی است تا ما را به قرب الهی برساند … .
ظهر رسیدیم اصفهان. بعد از زیارت گلزار شهدا به هتل پارسیان عالی قاپو رفتیم. جالب بود با اینکه اسنوا هزینه هتل را داده بود اما تلویزیون های هتل، ال جی بود و یخچالشان سامسونگ! و این نشان می دهد که اسنوا حتی در شهر خودش هم غریب است.
 بعداز ظهر گشتی در اصفهان زدیم. شب بعد از شام جلسه ای با چند نفر از مدیران گروه صنعتی انتخاب داشتیم. مهمترین تولیدات این شرکت با نشان تجاری اسنوا تولید می شوند. یکی از مدیران منطقه ای اسنوا گفت بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی کشور و خاورمیانه هستیم. گلایه داشت از اینکه بازار لوازم خانگی کشور در اختیار کره ای هاست. کره ای که جزو اولین کشورهایی بود که تحریمهای ایران را داوطلبانه اجرا کرد. گفت چند سال است حدود ۷۰ میلیون دلار ما را کره بلوکه کرده است. از توانمندیهای اسنوا گفت. گفت آلمانها از کارخانه بازدید کردند وقتی طرح جدید ما که تولید یخچال ساید بای ساید سه در بود را دیدند خیلی تعجب کردند و باور نمی کردند که ما ساخته باشیم اما یک نمونه از آن را با خود بردند تا از روی آن بسازند. در مورد امور خیریه ای که شرکت انجام می دهد مثل کمک به بیماران سرطانی، برنامه ریزی برای ساخت چند بیمارستان، کمک به مسجد مقدس جمکران توضیحاتی دادند. جالب بود؛ سالیانه دو تا سه هزار بیمار سرطانی را تحت پوشش خودشان دارند.
یخچال اسنوا
یکی دو نفر شروع کردند به مطرح کردن این بحث که اگر کیفیت بالا باشد مردم می خرند. چند دقیقه ای صحبت کردم. گفتم اصلا اقتصاد یک مقوله فرهنگی است. بعضی ها می گویند می دانیم اسنوا بهتر است اما برای کلاس، باید در جهیزیه مان جنس خارجی باشد! مدیر منطقه ای اسنوا ادامه داد: سامسونگ سفارش تولید ۱۵۰ هزار ماشین لباسشویی به ما داد تا با برند سامسونگ به بازار عرضه کند اما ما قبول نکردیم. اسنوا شرکتی بوده که از ماشین لباسشویی دو قلو شروع به کار کرده و الان دهها قلم کالا تولید می کند. از نکات جالبی که گفت این بود که هر خط تولید به نام یک شهید است و موقع نماز کار کلا تعطیل است. گفت یکی دو ماه پیش آقایان جهانگیری معاون رئیس جمهور و نعمت زاده وزیر صنعت به کارخانه آمدند. یک ورق خام یخچال به آنها دادیم و امضاء کردند بعد از یک ساعت و ۱۰ دقیقه یخچال ساید با همان امضاءها در انتهای خط بیرون آمد.
صبح روز دوم سفر برای بازدید از خطوط تولید اسنوا به مورچه خورد اصفهان رفتیم. ابتدا خط تزریق را دیدیم. در این خط کلیه قطعات پلاستیکی تمام محصولات اسنوا با ماشن آلات پیشرفته تولید می شود. سپس خطوط تولید ماشین لباسشویی، یخچال، اجاق گاز را بازدید کردیم. تمامی مراحل تولید این محصولات در شرکت انجام می شود و فقط چند قطعه محدود که در کشور تولید نمی شود را از کره وارد می کنند. نکته جالب این بود که بیشتر قطعات را در خود شرکت اسنوا تولید می کردند و دلیلشان این بود چون می خواهیم کالای با کیفیت تولید کنیم قطعه سازی را برون سپاری نکرده ایم. فرگاز محصولی است که اسنوا کاملا بومی سازی کرده و حتی قطعه حساسی مثل سلف کلین (خود تمیز کن) که داخل فر گاز هست و چربی ها را جذب می کند و سپس خود را تمیز می کند را هم در اسنوا ساخته اند. 
ماشین لباسشویی اسنوا
آخرین بازدیدمان از سالن قالب سازی بود. در این سالن با چند نفر از کارگران صحبت کردم. گفتم چه پیامی برای مردم دارید. حرفشان این بود: مردم روی ما حساب کنند. مسئول خط لباسشویی هم گفت ما داریم جهاد می کنیم و نیاز به حمایت مردم داریم.
بعد از نماز ظهر همایشی برگزار شد. بیست دقیقه ای به بنده وقت دادند تا صحبت کنم. موضوع بحثم این بود که تولید ملی مقدس است! در مورد این جمله توضیح دادم. در صحبتهایم گفتم بعضی دانشگاههای آمریکا، کوکا کولا را تحریم کرده اند اما ما اینجا مصرف می کنیم! جالب این بود که موقع ناهار نوشابه کوکاکولا آوردند. چند نفر به من نگاه کردند. گفتم من نمی خورم. تقریبا نصف جمعیت نخوردند اما بقیه خوردند! حسابی هوس چایی کرده بودم؛ اما این دو روز چای نخوردم چون چایی که توی هتل و رستورانها می دادند خارجی بود.
این سفر به همت بچه های دغدغه مند بسیجی فروشگاه تعاونی یاس قم و در راستای حمایت از جهاد گران عرصه تولید برگزار شد. این فروشگاه طرحهایی برای حمایت از فروش کالای ایرانی در دست اجرا دارد.
اکبر ابدالی محمدی- عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی
انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه