در گفتگو با بانوی کوهنورد گیلانی مطرح شد؛

بلندترین قله آمریکا زیر پای بانوی لاهیجانی / کوهنوردی فقط بالا رفتن از قله نیست، ما نمایندگان فرهنگ ایرانیم

بانوی کوهنورد لاهیجانی رنج سفری سخت را به جان می خرد تا صدای شیرزنان این آب و خاک را بر بالای بلندترین قله های جهان فریاد زند.

بلندترین قله آمریکا زیر پای بانوی لاهیجانی / کوهنوردی فقط بالا رفتن از قله نیست، ما نمایندگان فرهنگ ایرانیم

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»،  فاطمه نظری فرد ، صعود کننده به دومین قله بلند قاره ها و عضو تیم ایرانی آکونگاگوا تلاش جدیدی را در کارنامه زنان کوهنورد ایران به ثبت رساند و خطر مسیرهای سخت و دشوار را برای رسیدن به کوهستان هفت هزار متری با سرمای ۴۵ درجه زیر صفر در بلندترین رشته کوه کشور آرژانتین، به جان خرید.
آکونگاگوا جایی که هوا بس ناجوانمردانه سرد است، آن سوی اقیانوس ها در قاره آمریکای جنوبی، کوهستانی سرد، سرمایی که چون تیغ پوست را می خراشد و چون زبانه آتش جسم را می سوزاند.
بانوی قهرمان لاهیجانی همه این سختی ها را به عشق استواری وطن و برای ثابت کردن اینکه زن ایرانی نیز می تواند همپای مردان سختکوش این سرزمین در هر راه دشواری گام بردارد، تحمل می کند تا کوه ها را در برابر اراده خود به تسلیم وادارد.
او با گام های محکم خود جسارت را با شجاعت در می آمیزد و خستگی را زیر پا می گذارد و از سرما و یخبندان سخت کوهستان هراسی به دل راه نمی دهد و در عشق رسیدن به اوج قله پابپای مردان سفر، ره می پیماید.

%image_alt%
این عضو تیم آکونگاگوا ، رنج سفری سخت را به جان می خرد تا صدای شیرزنان این آب و خاک را بر بالای بلندترین قله های جهان فریاد زند و پرچم استواری زن ایرانی را بر بلندای بام های این کره خاکی برافرازد.
فاطمه نظری فرد اولین بانوی ایرانی است که تلاش طاقت فرسا را به همراه تیم صعودکننده برای فتح قله ۶۹۶۲ متری آکونگاگوا واقع در رشته کوه آند در کشور آرژانتین آغاز کرد. این بانوی گیلانی ۱۲ صعود برون مرزی در قاره های مختلف جهان و اجرای کاملاً موفقیت آمیز صعود ۳۱ قله بلند ۳۱ استان کشور موسوم به پروژه ققنوس را که در حمایت از حفظ محیط زیست بوده، در کارنامه کوهنوردی خود دارد .

%image_alt%

فاطمه نظری فرد تنها بانوی کوهنورد ایرانی صعودکننده به ارتفاع نهایی و عضو تیم «آکونگاگوا» در گفتگو با خبرنگار «لاهیجان» گفت: شرایط خاص و نامساعد جوی عامل پایان تلاش دوازده روزه ی کوهنوردان ایرانی در قله آکونگاگوا، دومین قله مرتفع قاره ها، در کشور آرژانتین شد. تیمی مستقل از استان های تهران، اصفهان، کردستان، مازندران، البرز و گیلان با سرپرستی ایرج معانی و محمود هاشمی و مربیگری «حسین نظر» جهت صعود به این قله در منطقه مهم «آند» در ۲۳ آذر ۱۳۹۵ به کشور آرژانتین عزیمت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از اخذ مجوزهای ورود به منطقه و اجازه صعود با گذر از دره «کانفلونسیا» به ارتفاع ۳هزار و ۳۰۰ متر و طی مسافت بسیار سخت و یکی از طولانی ترین مسیرهای کوهنوردی جهان به کمپ اصلی این کوه در ارتفاع ۴هزار و ۴۰۰ متر رسیدیم افزود: با بارگذاری در کمپ های اول و دوم تلاش خود را برای صعود در دمای منفی ۴۵ درجه آغاز کردیم.

نظری فرد با بیان اینکه بعد از یک روز استراحت در «بیس کمپ»، حرکت به سمت کمپ اول (۵ هزار متر) جهت رسیدن به کمپ یک و استراحت جهت هم هوایی آغاز شد گفت: بدلیل شرایط بسیار بدجوی، روز بعد به کمپ اصلی برگشتیم و منتظر هوای مناسب جهت صعود شدیم.

وی با بیان اینکه در روزهای ششم و هفتم بدلیل شرایط بسیار نامساعد و بارش سنگین برف در کمپ اصلی عملا زمین گیر شدیم گفت: روز هشتم این پروژه، بدلیل از بین رفتن زمان، با وجود سختی بی شمار صعود به کمپ یک و دو در ارتفاع (۵ هزار و ۵۰۰) و «شب مانی» در کمپ دو در هوای برفی شدید صورت پذیرفت.

این بانوی کوهنورد ایرانی افزود: در روز نهم بدلیل دستور نمایندگان فدراسیون کوهنوردی آرژانتین که در منطقه حضور داشتند به کمپ اصلی بازگشتیم.

%image_alt%

وی با اشاره به روزهای صعود این قله با بیان اینکه در روز دهم، صعود از کمپ اصلی به کمپ دوم صورت پذیرفت گفت: در روز یازدهم نیز صعود از کمپ دو به کمپ سه در ارتفاع ۶ هزار و صدمتری انجام شد.

نظری فرد در ادامه این گفتگو افزود: تصمیم حرکت برای صعود نهایی در نیمه شب روز دوازدهم توسط سرپرستان تیم گرفته شد،که پس از مدتی به دستور راهنمایان آرژانتینی بدلیل شرایط نامساعد جوی دستور به بازگشت و ناچار به کمپ اصلی مراجعت کردیم، وی تصریح کرد : البته تمامی تیم های بزرگ حاضر در منطقه و حتی کسانیکه که ده صعود هشت هزارمتری را در کارنامه خود داشتند و با «عظیم قیچی ساز» کوهنورد جهانی ایران در نپال همراه بودند، بدلیل شرایط نامساعد جوی، منطقه را ترک و از تلاش دست کشیده بودند.

%image_alt%

وی با معرفی اعضای پروژه «آکانگاگوآ» گفت: ایرج معانی، محمود هاشمی، حسین نظر، اسکندر مرادی، امین دهقان، محمدرضا حاجی پور، مهدی ناسوتی، حسین عموهادی، رضا سبزپوش، محمود زارع و فاطمه نظری فرد اعضای تیم پانزده نفره ای بودند که در صعود نهایی حضورداشتند و با وجود تلاش های پی در پی، بعلت به اتمام رسیدن زمان مجوز صعود، از ادامه تلاش منع و ناچار به بازگشت شدند.

این کوهنورد گیلانی که ۱۲ صعود برون مرزی در قاره های مختلف جهان و اجرای موفقیت آمیز صعود ۳۱ قله بلند ۳۱ استان کشور «پروژه ققنوس»  را که در حمایت از حفظ محیط زیست بوده در کارنامه کوهنوردی خود دارد، در پایان گزارش خود بر رعایت اخلاق کوهنوردی تاکید کرد و افزود : کوهنوردی برون مرزی، تنها موضوع رفتن به یک منطقه و بالا رفتن از کوه نیست، بلکه می بایست اهداف از سفر مشخص باشد، زیرا ما کوهنوردان در این سفرها، نمایندگان فرهنگ و آداب کشوری کهن مانند ایران هستیم و کوهنوردان خارجی ما را قضاوت خواهند کرد.

این بانوی کوهنورد درحال رایزنی با فدراسیون کوهنوردی چند کشور آسیایی برای پروژه کوهنوردی بعدی خود میباشد.

مقدمه ابتدایی متن برگرفته از خبرگزاری ایرنا است.

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه