اندازه نگهدارید که اندازه نکوست؛

درگذشت هاشمی، رسانه ملی، سیاسیون گیلانی و چند نکته! / از اظهارات مدیر کل مادام العمر تبلیغات اسلامی تا سخنان امام جمعه آستانه

متاسفانه در استان گیلان برخی مسئولین و ائمه جمعه در سخنرانی های خود، نسبت به تشریح سوابق آیت الله هاشمی رفسنجانی زیاده روی کردند و حق مطلب را آنگونه که شایسته بود به جا نیاوردند.

درگذشت هاشمی، رسانه ملی، سیاسیون گیلانی و چند نکته! / از اظهارات مدیر کل مادام العمر تبلیغات اسلامی تا سخنان امام جمعه آستانه

به گزارش ۸دی، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از اتفاقاتی بود که طی هفته گذشته بازتاب های مختلفی را در بر داشت. از واکنش های رسانه ی ملی گرفته تا عکس العمل برخی چهره های سیاسی مشهور و صاحب تریبون که در تجلیل از شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی نظرات مختلفی را ابراز نمودند.

یکی از مسائلی که در این ایام در حاشیه قرار گرفت و کمتر مورد توجه بود، تعریف و تمجیدهای زیاد و بی حد و اندازه از شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می باشد، به گونه ای که این سوال پیش آمد که اگر هاشمی رفسنجانی اینگونه بود که این روزها به تصویر میکشید، پس نقش وی در برخی اتفاقات دو دهه ی اخیر در عرصه ی سیاست چگونه قابل توجیه و تفسیر است؟!

شاید بتوان زندگی سیاسی هاشمی رفسنجانی را به دو بخش مجزا تقسیم کرد. بخش نخست که در غالب مبارزات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دولت ۸ ساله ی به اصطلاح سازندگی قابل تعریف است و بخش دوم مربوط به بیست سال اخیر و رفتارهای متناقض و گزینشی وی در خصوص تفکرات امام خمینی(ره)، اهداف و ارزشهای عدالتخواهانه انقلاب اسلامی، رابطه با آمریکا و نقش انکارناپذیر مرحوم هاشمی و فرزندانش در فتنه ی ۸۸ می باشد.

البته طبیعی بود که بعد از رحلت آیت الله هاشمی به دلیل شرایط خاص فضای سیاسی کشور و رعایت همدلی و وحدت اسلامی و ملی، در سخنرانی ها و اظهارنظرات کمتر به جنبه ی دوم سوابق سیاسی وی پرداخته شود و یا به احترام ریش سفیدی شخص مرحوم هاشمی رفسنجانی و رسم همدردی و معرفت، اصلا اشاره ای به بخش دوم مورد اشاره وی نشود.

اما از سوی دیگر اغراق در بزرگنمایی و انحراف در بیان واقعیات بخش نخست شخصیت مرحوم هاشمی (همانگونه که در بالا اشاره گردید) نیز امر خطایی محسوب میشود.

چرا اینکه نباید از رفتارها و سوابق سیاسی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویری غیرواقعی با آنچه که عینا حقیقت داشته، ارائه کرد و ناخواسته زمینه را برای انحراف افکار عمومی و سردرگمی نسبت به برخی ابعاد شخصیتی مرحوم هاشمی آماه و فراهم کرد.

چه لزومی داشت که صداوسیما از ابتدای فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا سومین روز درگذشت وی چندین شبکه را به طور همزمان به تبلیغ و پوشش ابعاد زندگی سیاسی مرحوم هاشمی اختصاص دهد و با فیلم ها و تصاویر گوناگون، چنان در مورد شخصیت سیاسی و اجتماعی وی تبلیغ و زیاده روی نماید که این سوال در اذهان بوجود آید، که اگر واقعا مرحوم هاشمی رفسنجانی دارای این خصوصیات منحصر به فرد و کم نظیر بود، پس چرا تاکنون صدا و سیما بدانها نپرداخته و اشاره ای نکرده و در نتیجه کار به جایی کشیده شود که بغض های فروخورده برخی فرصت طلبان خناس، سربرآورد و موجبات عذر خواهی رئیس رسانه ملی را فراهم نماید؟

صدا و سیما اشتباهات سیاسی ۲۰ سال اخیر هاشمی رفسنجانی را فراموش کرد و آن چنان به تقدیس و اسطوره سازی مرحوم هاشمی پرداخت که گویی حتی به اندازه ی نوک سوزن خطایی در زندگی سیاسی وی وجود نداشته و رخ نداده است!

کاش صداوسیما تنها به همان واقعیات بخش نخست سوابق و فعالیتهای مثبت سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی بسنده می کرد و دایره ی دلسوزی و محبت بی حد و حصر خود را آنقدر باز نمی گذاشت تا افرادی دعوت شوند و پشت دوربین بگویند: “هاشمی هم سن و سالش از رهبری بیشتر بود و هم سابقه و سهم زیادی در انقلاب داشت ولی به دلیل نظر مثبت حضرت امام نسبت به آیت الله خامنه ای، هاشمی هم گفت: آیت الله خامنه ای باید رهبر شوند”.

حجت الاسلام ناطق نوری در برنامه زنده رسانه ی ملی بدون اشاره به رای قاطع نمایندگان مجلس خبرگان  رهبری به حضرت آیت الله خامنه ای، چنان از شخصیت هاشمی رفسنجانی تعریف و تمجید نمود که گویا جایگاه رهبری حق مسلم هاشمی بوده که مرحوم هاشمی علی رغم شایستگی برای قرار گرفتن در چنین جایگاهی، از قبول کردن آن صرف نظر میکند و گویا تنها به خاطر حرف امام (ره) بوده است که هاشمی از پذیرفتن این مقام خودداری و صرف نظر نموده است!

یا آنجا که یکی دیگر از میهمانان دعوت شده در یک برنامه ی تلویزیونی، نقش هاشمی رفسنجانی را به عنوان خاموش کننده وقایع فتنه ۸۸ تعریف کرد!

چرا باید فضا در صداو سیما آنقدر بی حساب و کتاب باشد که حجت الاسلام طباطبایی در یک برنامه تلویزیونی دیگر بگوید: ” آقای هاشمی وقتی تماز جمعه اش را متوقف کردند، نماز جمعه تعطیل شد! و در ادامه بیان کند: ” آیت الله هاشمی را به اندازه ی ۴ شهید میدانم و او شهید راه حق بود! ادعایی که پس از رحلت حضرت امام (ره) نیز هیچ مرجع و مجتهدی  آن را در باره ی ایشان به کار نبردند.

دقت نمایید، ما با ذکر سوابق مبارزاتی، انقلابی هاشمی و بیان نقش وی در دوران دفاع مقدس و فعالیتهای عمرانی و سازندگی دولت های پنجم و ششم مخالف نیستیم ولی آیا این سوابق مثبت باعث می شود که با فراموشی انتقادات جدی، چهره ای مقدس و الهی (که با واقعیت فاصله دارد) از وی ارائه نماییم؟ حداقل این بود که در این موقعیت حساس، انتقاداتی که در دو دهه اخیر به هاشمی رفسنجانی مطرح است بیان نمیشد- که نشد- ولی آیا واقعا هاشمی رفسنجانی خاموش کننده ی فتنه ی ۸۸ و شهید راه حق بود؟!

متاسفانه در استان گیلان نیز برخی مسئولین و ائمه جمعه در سخنرانی های خود، نسبت به تشریح سوابق آیت الله هاشمی رفسنجانی زیاده روی کردند و حق مطلب را آنگونه که شایسته بود به جا نیاوردند.

امام جمعه ی شهرستان آستانه ی اشرفیه در مسجد خاتم الانبیای(ص) رشت چنان به ذکر فضائل و مناقب مرحوم هاشمی رفسنجانی پرداخت که گویی جامعه بشریت، انسانی در حد معصوم(ع) را از دست داده است!

حجت الاسلام ساجدی که سابقه ی چندباره ی بزک نمودن برجام از تریبون نماز جمعه آستانه ی اشرفیه را در پرونده دارد در بخشی از سخنانش گفته است: “بعضی از تازه به دوران رسیده‌ها، آدم‌های بی‌ریشه و غیر اصیل و مجهول‌الهویه در صدر بنشینند و هاشمی رفسنجانی که باید به‌عنوان یک نمونه و نماد از نسل اصیل یاران امام به نسل امروز معرفی‌شده این‌جور مظلومانه منکوب شود”؟

مشخص نیست که منظور حجت الاسلام ساجدی از بی ریشه ها و تازه به دوران رسیده ها چه کسانی هستند؟

البته شاید منظور وی از بی ریشه ها و مجهول الهویه های در صدر نشسته دولتمردان فعلی باشند که در راس امور قرار دارند و در صدر نشسته اند، که البته حتی با تصور چنین برداشتی، باز هم اینگونه سخن گفتن بسیار زشت و ناپسند است! در هر صورت توهین و فحاشی به هر جریان و گروهی که در داخل مرزهای سیاسی و عقیدتی نظام فعالیت می کنند کار غلط و نادرستی است که مخالف اخلاق اسلامی می باشد.

حجت الاسلام ساجدی چندین بار جمله ی “پرهیز از افراط و تفریط” را در سخنرانی فوق بیان نموده اند ولی غافل از اینکه خود ایشان در تعریف و تمجید از مرحوم هاشمی و حمله به منتقدین وی، گرفتار افراط شده است.

این افراط و زیاده روی منجر به آن شد تا حجت الاسلام ساجدی در بخشی دیگر از اظهاراتش بگوید: “مخالفین هاشمی افرادی بی هویت هستند که ژست انقلابی گری میگیرند”!

سوال این است که مراسم فوق در مسجدخاتم الانبیای رشت، مراسم یادبود برای آیت الله هاشمی رفسنجانی بود یا مراسم توهین و فحاشی به منتقدین مرحوم هاشمی و یا فرصتی برای اختلاف افکنی بین جریان های سیاسی؟

راهی که جناب حجت الاسلام ساجدی در پیش گرفته همان راهی است که قبلا توسط برخی ائمه جمعه حامی فتنه (امام جمعه سابق لاهیجان و امام جمعه سابق املش) طی شده و نهایتا هم با بیداری و بصیرت مردم انقلابی گیلان، چاره ای جز کناره گیری از مسئولیت مقدس امامت جمعه را نداشته اند.

همچنین حجت الاسلام یاری مدیرکل ثابت و مادام العمر اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان در مراسم ارتحال مرحوم هاشمی رفسنجانی در مصلی رشت ضمن بیان اینکه مجاهدان راستین ویژگی‌هایی دارند که سبب ماندگاری و محبوبیت در دل‌ها می‌شوند گفته است: اخلاص، شجاعت، آزادگی، استکبارستیری و آینده نگری از خصوصیات بارز این مجاهد متعهد نظام است.

سوال این است که آیا واقعا مرحوم هاشمی طی ۱۰ سال اخیر سخنی در راستای استکبارستیزی بر زبان جاری نموده اند؟

البته مواضع صحیح برخی ائمه جمعه ی کشور مانند امام جمعه ی کرج و نماینده ی ولی فقیه در استان البرز و یا امام جمعه شهرستان شفت در استان گیلان، که با در نظر گرفتن همه ی جوانب، جلوی زیاده روی، افراط و انحراف و سوء استفاده ی فرصت طلبان را گرفتند نیز قابل تقدیر است.

به نظر می رسد در چنین شرایطی حفظ تعادل و بیان مواضع سنجیده و حساب شده بیشترین کمک را به جامعه خواهد نمود و مردم را از خطر تربیت دوگانه و دوگانگی رفتاری و قضاوتهای اشتباه در آینده، به دور نگه خواهد داشت.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
درود بر شرف امام جمعه آستانه ... خدایا به حق خودت او را برای کشور حفظ کن ... خدایا خودت می دانی من نه او را دیده ام و نه می شناسم و تو خودشاهدی بر این نوشته ام ...
حسین
درود بر شرف امام جمعه آستانه اشرفیه ... خدایا خودت شاهدی که من نه ایشان را دیده ام و نه می شناسم و تا زمانی که این آدم ها از حق صحبت می کنند نزد تو یک با شرفند و کنار هم گذاشته شود تو خود زندگی آنها را می گردانی و شخصیت آنها را حفظ می نمایی . مگر این دنیای پست فطرت چه چیزی در درون خودش دارد که رو آوردن به آن امروز هنر است و دوری و کنار گذاشتن از آن بی هنری؟ مگر حتی هاشمی بشوی و چند دوره ریس مجلس باشی و فرمانده کل قوا بشوی و دو دوره ریس جمهور بشوی آخرش نباید بروی ... اما نوشته ای برای نوشته شما ؛ واقعا آیا امثال آقای سید احمد خاتمی از هاشمی بالاترند ؟ آیا آقای احمدی نژاد بالاتر از هاشمی بود؟ به والله در نزد مردم اینها هرگز بالاتر نیستند ، چرا آدرس اشتباهی می دهید و می گویید منظور فلانی دولتمردان فعلی هستند چرا نویسنده عزیز با آن که می داند نگفت منظور اینها بودند. درود بر شرف طباطبایی ها ناطق نوری ها و امام جمعه محترم آستانه ها که حقیقت را می گویند و آدرس درست به رهبر انقلاب می دهند تا بتواند کشور را درست هدایت بنمایند. برادر به توسط چاپلوس ها کمر دین شکسته شده مگر نمی بینید و خبر ندارید؟ چرا اگر می بینید روی حق سرپوش می گذارید و جوری می نویسید که فقط عده ای از دوستان دور وبر بگویند آدم خوبی هستید؟ اکنون شما ای مدیر محترم سایت 8 دی آیا می توانی این نوشته ام را برای خوانندگان به نمایش بگذاری اگر بتوانی این کار را بکنی ضرری نمی بینی چون حرف بدی نزده ام و توهین نکرده ام و یک جواب است که خودتان در سایت از خوانندگالن خواستید و اگر نمی توانید پس مرا در بی اعتقادی نسبت به کسانی که مورد دفاع شما می باشند و این سایت خیلی قوی می کنید که گناه آن را ( چون می دانم از نظر شما گناه است) باید بپذیرید
شریفی
ممنون از روشنگریه 8دی. خوب پته ی این نوچه های مرحوم هاشمی را در گیلان روی آب ریختین. دیگه داشتن خیلی دور برمیداشتن. از.... درست کرده بودن یک فرشته ی نجات. به نظرم بقیه ی رسانه ها هم باید روشنگری کنن.
رضا
هشدار. جریان های انقلابی و ارزشی حواسشون جمع باشه ضدانقلاب با همراهی اصلاح طلبا میخوان از فوت آیت الله هاشمی یک فرصت ایجاد کنند برای طلبکاری از نظام و انقلاب و نیروهای انقلابی. میخواهند سران فتنه را از این طریق تطهیر و تبرئه کنن چون چه بخوان چه نخوان مرحوم هاشمی به این جریان متصل بود و منظور از راه .... همان راهیه که سران فتنه به دنبال آن بودند و هستند.
رضا
سلامت و موفق باشيد و در راه تنوير أفكار جامعه كوشا
ناشناس
مهدوی؛ تشکر از روشنگری شجاعانه شما دوست عزیزی که مخالف گفته های شما هستن متن خودشان رو چند بار بخوانند احتمالا به اشتباه خودشان پی خواهند برد. در این روزها داشتن شجاعت همراه با صداقت کار هرکسی نیست.
نعیم در پاسخ به
احسنت بر دیدگاه سایت هشت دی خداقوت
امید علی ؛
آقای ناشناسی که درود بر شرف فرستادی و تعریف و تمجید نمودی برخی از این افراد رو با هیچکدام از نظراتت کار ندارم ولی از جمله هدایتگری امام جمعه فلان جا برای رهبری معظم انقلاب و برخی دیگر از افراد تهران نشین واقعا چند ساعتی هست که گیج هستم و همش در فکرم که یعنی کار بزرگترین رهبر سیاسی و دینی دنیا به جایی رسیده که این آقایون برای رهبری روشنگری میکنن !!!!!!! فقط میتوانم بگویم دهانتان را آب بکشید و ان شالله هدایت بشید.
نوید در پاسخ به امید علی ؛
این آقایون یه شهرستان رو نمیتونن هدایت کنن اون وقت میخوان رهبری رو هدایت کنن ، آدم چی بگه
نعیم
درود برسایت روشنگر هشت دی واقعا این {...} رو کی عوض میکنن این سازمان صاحب نداره ؟
جلوه نیا از آستارا
درود بر مدیر راستگو و شجاع 8 دی روشنگری رهبری از این دنیا نیست برادر رهبری از جایی روشن میشوند که شما و ما برای فهمیدنش خیلی کوچیک هستیم اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس در پاسخ به جلوه نیا از آستارا
یاابوالفضل.دفاع بد همان حمله هست.چرا وهن کردید
یکتایی
آمریکا جنایت میکند، ۸دی خیانت میکند. ۸دی انقدر ترور شخصیت نکن میخوای به چی برسی؟
سمیه مومنی
۸دی خوب زدی تو هدف
همشهری
اعمال فتنه گران هرگز نباید فراموش گردد. عده ای تصور میکنند که جلوتر از رهبری حرکت نکردن به این معنیست که دقیقا همانگونه موضعگیری کنیم که رهبر موضعگیری میکند. یعنی صبر میکنند صبر میکنند و هیچ نظر روشنگرانه ای نمی دهند تا ببینند رهبری معظم چه میگویند و بعد همان را تکرار میکنند. درحالیکه موضعگیری رهبری بستگی به میزان بصیرت و آگاهی جامعه دارد. اگر ما روشنگری و شبهه زدایی نماییم و زمینه را فراهم نماییم پس رهبری هم ظرفیتها را فراهم میبینند و راحتتر موضوعات حساس را با مردم درمیان میگذارند ولی اگر سکوت کنیم رهبری هم مانند قضیه ی اجرای برجام(همانگونه که دولت و مجلس و عده ای از مردم به اجرای برجام خوشبین بودند) ناچار میشوند برای دست یابی به اهداف اصلی و مهمتر انقلاب و جلوگیری از اختلاف و برای رسیدن جامعه به بلوغ فکری لازم، موقتا شرایط را تحمل کنند و صبر نمایند تا زمینه ها فراهم شوند و سپس حقایق را بازگو نمایند. پس افرادی که محترمانه و با دلایل مستند و به دور از تهمت شبهه زدایی و روشنگری میکنند، کسانی نیستند که از رهبری جلوتر حرکت میکنند بلکه همان عمارها و مالک ها و سلمان هایی هستند که فدایی و جان نثاران ولایتند.
موسوی
متاسفانه آقای حجت الاسلام اسحاقی مدیر حوزههای علمیه گیلان و امام جماعت مسجد خاتم الانبیاء که خودش گرایش اصلاح طلبانه دارد آقای ساجدی رو دعوت کرده بود طلاب گیلانی بیدار و هوشیار باشند
فاطمه فکوری
متاسفانه در استان ما، روحانیون انقلابی در سایه قرار گرفته اند و روحانیون غیرانقلابی در راس امور و بعد هم انتظار کار فرهنگی داریم.
در حاشیه