نماینده ولی فقیه در استان البرز:

از خدمات اول انقلاب مرحوم هاشمی تجلیل، اما به رفتارهای سال‌های اخیرش نقد جدی وارد است

گاهی راجع به بعضی بزرگان تعاریفی می‌شود که اگر “تفکیک بین تقابل شخصیتی و گفتمانی” نداشته باشیم، در این فضا سرگردان خواهیم شد.

از خدمات اول انقلاب مرحوم هاشمی تجلیل، اما به رفتارهای سال‌های اخیرش نقد جدی وارد است

به گزارش ۸دی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شهر کرج، ضمن توصیه خود و همگان به رعایت تقوای الهی بیان داشت: رسول خدا مساجد را بازاری از بازارهای آخرت می‌دانستند که در آن‌ها آمرزش و بخشش و بهشت کسب می‌شود و اهل تقوی به توسعه‌ی قرائت قرآن، ذکر خدا و مباحث علمی در مساجد توجه و اهتمام دارند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی در ادامه بحث عوامل بقای انقلاب اسلامی به وظایف مسئولین در این راستا پرداخته و اظهار داشت: قرآن در آیه ۲۶ سوره‌ی مبارکه “ص”، اقامه عدل و بخصوص عدالت اجتماعی را وظیفه‌ی مهم نظام اسلامی می‌داند که درعین‌حال جزو عوامل مهم تحکیم حکومت اسلامی نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: عمل به قسط و عدم تبعیض در جامعه، از ارکان دین و سیره‌ی اولیاءالله است و هوای نفس و پیروی از او، سد راه این وظیفه‌ی اسلامی است که در صورت بروز، شخص را از مسیر حق و عدل خارج کرده و به طریق باطل می‌کشاند.

امام‌جمعه کرج گفت: پیروی از هوا و هوس، عامل فراموشی یاد مرگ و معاد باوری است که نتیجه‌ی چنین بینشی و آثار و نتایج آسیب‌زننده‌ی آن، در دوران معاصر و در فضای فتنه سال ۸۸ به‌خوبی مشاهده می‌شود.

وی بیان داشت: همه‌ی کارگزاران در نظام اسلامی باید هم عدالت‌پیشه و هم عدالت‌گستر باشند، هم عادلانه رفتار کنند و هم عدالت را توسعه بدهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز خاطرنشان ساخت: اینکه امام و رهبری در تذکرات خود به‌طور دائم به خطر اشرافی گری و تجمل در مسئولین اشاره دارند، به علت جلوگیری از همین مسائل است؛ اشرافی گری در مسئولین خود یک انحراف روشن است.

وی ادامه داد: ما قشر زحمت‌کشی مانند معلمان را داریم که خدمات مهمی به جامعه ارائه می‌کنند، این انحراف نیست که این معلمان زحمت‌کش دچار ناملایماتی باشند و گاهی به خاطر مبلغی اندک لنگ باشند و آن‌وقت عده‌ای محدود اموال این‌ها را غارت کنند؟! صندوقی که مخصوص آن‌هاست این‌طور چپاول شود و آن‌وقت نام خود را هم راست‌گویان و پاکان و امثال این‌ها بگذاریم؟!

خطیب جمعه کرج افزود: اینها خطرناک است، اینها عامل انحراف انقلاب است، اینها همان نفوذ و مسیری است که آرام‌آرام و موریانه وار انقلاب را از درون خراب می‌کند؛ اگر عده‌ای مسئول و کارگزار تلاش می‌کنند تا اختلاف طبقاتی ایجاد کنند، باید جلوی‌شان گرفته شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه دوم نماز با تسلیت درگذشت ناگهانی هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان شخصیت انقلابی دوران ستم‌شاهی و مرد دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی بودند که پرداختن به زوایای فکری و زندگی‌شان و نقشی که قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشته‌اند در یک خطبه نمی‌گنجد.

وی خاطرنشان ساخت: همه توجه داشته باشند که در تحلیل شخصیت افراد و موضع گیری‌هایشان باید بین خطوط فکری، اعتقادات، موضع‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی فرد، با شخصیت فردی، خصایل انسانی، ویژگی‌های رفتاری او در موقعیت‌های مختلف تمایز و تفکیک قائل شد که از آن‌ها تعبیر به “تقابل گفتمانی” و “تقابل شخصیتی” کردیم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز افزود: موضوع را باید خوب فهمید و به قضاوت زودهنگام هم نپرداخت؛ گاهی راجع به بعضی بزرگان صحبت‌ها و تعاریفی مطرح می‌شوند که اگر “تفکیک بین تقابل شخصیتی و تقابل گفتمانی” نداشته باشیم، در این فضا سرگردان خواهیم شد؛ مثلاً رهبری، در بیانی گروه مذاکره‌کننده برجام را متدین و فرزند انقلاب خواندند و در بیان دیگر دست دادن و خندیدن آن‌ها با دشمن را غیرقابل‌قبول دانستند که نشان‌دهنده‌ی لزوم تشخیص صحیح “تقابل گفتمانی و تقابل شخصیتی” در افراد است.

امام‌جمعه کرج بیان داشت: پیام تسلیت اخیر رهبر انقلاب نیز به‌روشنی این دو را از هم جدا کرده و مسیر درست را فراروی جامعه قرار داده است و تمام سخنانی که این روزها راجع به مرحوم آیت‌الله هاشمی گفته می‌شوند را باید از این زاویه‌ی دید موردبررسی و نگاه قرارداد تا دچار اشتباه نشویم.

وی افزود: مردم هم به این مسئله واقف‌اند و دیدید که به‌پاس همه‌ی مجاهدت‌های ایشان در همراهی امام و رهبری و زحمات عدیده برای اسلام و انقلاب، با قدرشناسی ایشان را تجلیل کرده و باعظمت یاد می‌کنند و حتی اجازه ندادند عده‌ای که از هر فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب استفاده می‌کنند، در این فضا فرصت جولان پیدا کنند؛ البته آن‌ها خود را برای سو استفاده آماده کرده بودند و جسته‌وگریخته حرکت‌هایی هم کردند، اما موفق نشدند.

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کرد: از لحاظ شخصیتی، کتاب “سرگذشت فلسطین” آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مرجعی مناسب در صهیونیسم شناسی و صهیونیسم‌ستیزی است و اگر کسی این خدمات را نادیده بگیرد، بی‌انصافی کرده است و موردقبول نیست.

وی گفت: از لحاظ گفتمانی، در هرکدام از مراحل مختلف بعد و قبل از انقلاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موضع گفتمانی خاصی داشته‌اند که هرکدام قابل‌بحث و نقد است؛ مثلاً مواضع اخیر ایشان مورد انتقاد دلسوزان -به‌عنوان یک وظیفه‌ی دینی و اسلامی- قرار داشت که در موارد مختلف هم به ایشان تذکر داده شد.

امام‌جمعه کرج تاکید کرد: بزرگیِ بزرگان، هرگز نباید موجب شود که با انحراف احتمالی در مسیرها مقابله نکنیم؛ باید واقعیات ترسیم و بیان شوند و انحرافات با خیرخواهی و بیان سازنده تذکر داده شوند و توجه داشته باشید که انتقادات به گفتمان مطرح‌شده توسط ایشان، بر کسانی که هنوز هم به دنبال این مسیر هستند، کماکان وارد است.

وی گفت: اختلاف در اجتهادات و نظرات، امری طبیعی در بین اهل تفکر و نظر است؛ اما آن‌که مهم است، نحوه‌ی برخورد با این اختلافات در مقام عمل است که خود ایشان نیز در این زمینه بر تبعیت تامّ و تمام از نظر رهبر جامعه تأکید و باور داشتند که این بینش جای تقدیر دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشت: به‌هرتقدیر دوران خدمت ایشان نیز به پایان رسید؛ درگذشت ناگهانی ایشان نیز درسی برای همه و به‌خصوص مسئولین است که دقیق بوده و دائماً به اصول تکیه کنند؛ چراکه ممکن است هرگز فرصت جبران اشتباهات هرچند کوچک نیز پیدا نشود.

وی تاکید کرد: مسئولین بصیر باشند، رابطه‌ی خود را با خدای تعالی تقویت کنند، پایبند به تعالیم معصومین(علیهم‌السلام) و آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های شهدا باشند تا از گردنه‌های مسیر به‌سلامت عبور کنند.

خطیب جمعه کرج با تشکر از خانواده هاشمی رفسنجانی در برگزاری مناسب مراسم تشییع او، بیان داشت: با مدیریت صحیح خانواده آیت‌الله هاشمی، اجازه داده نشد تا فتنه گران درگذشت ایشان را وسیله‌ی فتنه‌ی دیگری قرار دهند و جا دارد که از ایشان تقدیر و تشکر کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به بیانات امام خامنه ای در جمع مردم قم، تاکید کرد: رهبر انقلاب در این دیدار به عناصر ۴گانه اقتدار نظام اسلامی یعنی “ایمان و معرفت دینی، قدرت علمی، اقتصاد مقاوم و حفظ عزت ملی” اشاره کردند که برای همه‌ی دستگاه‌ها و افراد اثرگذار، وظیفه ساز و مسئولیت آفرین است.

وی گفت: نتیجه‌ی رعایت این موارد، اقتدار کشور و عدم توجه به آن‌ها، زمینه‌ساز تخریب اقتدار کشور است؛ مثلا اگر مسئولین فرهنگی کشور، در برنامه‌ریزی و اجرای امور فرهنگی مانند سینما و کتاب و فضای مجازی و امثال‌ذلک برنامه‌ای نداشته و طوری عمل کنند که ایمان و معرفت دینی جوانان ما نه‌تنها تقویت نشده بلکه موجب تزلزل واقع شود، این به اقتدار کشور ضربه می‌زند.

آیت‌الله حسینی همدانی با گرامیداشت سالروز فرار شاه خائن در ۲۶ دیماه ۱۳۵۷ گفت: ۲۶ دی زمینه‌ساز ۲۲ بهمن شد و شعف و خوشحالی مردم از فروریختن طاغوت در این روز و تمام موفقیت‌هایی که در آن برهه حاصل شد، نتیجه‌ی وحدت کلمه و پیروی از ولی در طی این مسیر بود.

وی اظهار داشت: البته برای پیروزی همیشه هزینه‌های سنگینی داده‌شده است که نمونه‌ی آن شهادت نواب صفوی و هم‌رزمانش در چنین روزی بود؛ نواب و همفکرانش، زمانی که هنوز حرفی از حکومت اسلامی نبود، تنها راه نجات کشور را برقراری حکومت اسلامی می‌دانستند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز افزود: عزت و آبروی ایران اسلامی ارزان به دست نیامده و پدران و مادران شهدا و ایثارگران عزیز که امروز در جمع ما حاضرند، مؤید همین معنا هستند؛ این عزت را نباید به حراج گذاشت؛ به آمریکای بدعهد دل نبندید، خیانت‌های او به ملت ایران قابل‌انکار نیست و برجام و عاقبت آن، نمونه‌ی آشکار و روشن این خیانت‌هاست.

امام‌جمعه کرج گفت: بعضی‌ها این دشمنی‌ها را توجیه نکنند گه آغاز بدبختی کشور خواهد بود؛ تعلل و کم‌کاری‌هایی که در مسئله تمدید تحریم‌ها و نقض برجام مشاهده شد و اینکه کسی که مسئولیت رسمی کمیته پیگیری برجام را داشت، نزدیک به چهل روز دراین‌باره موضع‌گیری نکرد، جای هیچ توجیهی ندارد و اقتدار شکن است.

آیت‌الله حسینی همدانی بیان داشت: شما که از پشتیبانی مردم برخوردار هستید با عزم و اراده در میدان باشید و چه در مسئله برجام و چه در مسائل دیگر، بر اساس حکمت و قدرت و شجاعانه عمل کنید که قطعاً نتیجه‌بخش خواهد بود؛ مانند همین اقدام عملی در راه‌اندازی موتور هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ها که شایسته و درخور تقدیر بود و جزو عوامل اقتدار مورد تأکید رهبری است که انشالله ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به ۲۹ دیماه و روز هوای پاک اظهار داشت: آلودگی هوای البرز در هفته گذشته به مرز اخطار شدید رسید و ازلحاظ آلوده بودن در کشور اول شد که نیازمند توجه جدی مدیران و مدیریت مناسب است و شاید حتی نیاز باشد که در روزهای خاص، طرح زوج و فرد از درب منزل انجام‌شده و محدود به مرکز شهر نباشد.

امام‌جمعه کرج با گرامیداشت روز غزه در همین روز، گفت: آزادسازی اخیر حلب نشان داد که جوامع تحت سلطه می‌توانند با اتحاد و اراده خود را نجات دهند، اما وقتی سران منطقه اهل سازش باشند و نسبت به جنایاتی که می‌شود بی‌تفاوت بوده یا حتی کمک به جلاد هم بکنند، باید دائماً شاهد جنایات عظیم این‌چنینی باشیم.

وی اظهار داشت: گرگ پلید صهیونیسم که از حمایت آمریکا برخوردار است، تنها به فکر نابودی اسلام و ارزش‌های الهی است و دائماً در فکر تصرف سرزمین‌های بین نیل تا فرات بوده و در این راه ثانیه‌ای بیکار نمی‌نشیند؛ در این فضا کشورهای اسلامی و سران آن‌ها باید متحد شوند و در پی حل این معضل باشند.

آیت الله حسینی همدانی افزود: رهبری تأکید بر مسلح سازی نوار غزه و مبارزه همگانی دارند؛ درعین‌حال موج جدیدی از حملات و حرکت‌های شهادت‌طلبانه در قالب انتفاضه جدید در حال شکل‌گیری است که انشالله با این مقدمات، به‌زودی شاهد نابودی کامل صهیونیسم بین‌الملل و یهود سیاسی خواهیم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز ضمن مخاطب قراردادن مسئولین استان، بیان داشت: همه عمل به قانون را نصب العین خود قرار دهند و بدانند که سلیقه‌ای و بدون برنامه عمل کردن باعث هرج‌ومرج شده و آثار شوم اجتماعی در پی خواهد داشت که بخشی از دلایل فتنه ۸۸، همین تن ندادن به قانون بود.

وی تصریح کرد: شنیده‌شده که آقایان قصد دارند نام معبری در شهر را بدون مصوبه‌ی شورا و به شکل فرمایشی تغییر دهند؛ این کار خلاف است و حتی اگر با همه‌ی اعضای شورا هم هماهنگی خارج از برنامه و شخصی شده باشد؛ تا در شورا تصویب نشود خلاف است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: در امور اجتماعی، احساسی عمل کردن و تصمیمات آنی گرفتن، ضرر می‌زند و خیری ندارد، مثلا الآن در خیایانی برای یک دوربرگردان، یک پل احداث‌شده است که از لحاظ اصول مهندسی و شهرسازی بی‌معنی است، معلوم می‌شود که تصمیمی گرفته‌شده و عملیاتی نشده و کار به این شکل درآمده است که هزینه و اتلاف منابع و تخریب چهره‌ی شهر را هم در پی داشته است.

آیت‌الله حسینی همدانی در پایان تأکید کرد: در نامگذاری اماکن و معابر باید هویت البرز حفظ و معرفی شود؛ اولویت در اینگونه اقدامات با فرهیختگان و شخصیت‌ها و شهدای استان و مفاخر البرز است که دوستان باید به این نکته توجه داشته باشند.

منبع: خیبرآنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه