توسط سازمان سینمایی کشور صورت گرفت:

حذف فیلم ضدرژیم آل‌سعود از جشنواره فیلم فجر!

فیلم «امپراطوری جهنم» به رغم موضوع استراتژیک اما از راه‌یابی به جشنواره فجر بازماند و تنها امکان حضور در بخش غیررقابتی این جشنواره را یافت.

حذف فیلم ضدرژیم آل‌سعود از جشنواره فیلم فجر!

به گزارش ۸دی، به همین دلیل هم محمد خزاعی تهیه‌کننده و پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم «امپراطوری جهنم» با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس‌سازمان سینمایی، انصراف این فیلم از جشنواره فجر را اعلام کردند.
در متن نامه مشترک تهیه‌کننده و کارگردان «امپراطوری جهنم» که نسخه‌ای از آن بدست کیهان رسید، خطاب به حجت الله ایوبی آمده است: «چنانچه استحضار دارید فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» از جمله پروژه‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که پاسخی به نیازهای منطقه‌ای و بین‌المللی است.
این فیلم به نقد عملکرد حکام آل‌سعود و فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروه‌های تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و آمریکا می‌پردازد و نگاهی دارد به پشت پرده‌های«پیوند عربی- عبری» و همکاری صهیونیسم بین‌الملل و خاندان آل‌سعود. اثری که به ضرس قاطع می‌توان گفت: نمونه آن را در سینمای منطقه نداریم.
به حسب ضرورت موضوعی و اهمیت استراتژیک این اثر؛ و نیز، فقدان آثار استراتژیک پیرامون موضوعات منطقه‌ای در سبد سینمای ایران، گروه سازنده با تشویق و استقبال دبیر محترم جشنواره و حضرتعالی بنا را براین گذاشت تا با تلاش‌های‌های شبانه روزی و با تمام انرژی فیلم را به جشنواره برساند تا سبد جشنواره خالی از این موضوع مهم نباشد.متاسفانه، با کج سلیقگی و بر اثر ناتوانی درک ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی و عدم تشخیص درست اولویت‌های مضمونی و موضوعی آثار، فیلم «امپراطور جهنم» نادیده گرفته شد. این رویه غلط بی‌سابقه هم نیست و بارها شاهد بوده‌ایم که آثار ارزشمند و مهمی همچون «بادیگارد»، «شیار ۱۴۳» و نمونه‌های دیگری از این طیف نادیده گرفته شده و رندانه و مهندسی شده، در مهجوریت، محاق و تحقیر قرار داده شده‌اند.
از این رو، بدینوسیله، مراتب اعتراض خویش را به این‌گونه رویکردهای غلط، ناشیانه و ناپخته اعلام می‌داریم و معتقدیم فیلم «امپراطور جهنم» نه به اقتضای استانداردهای سینمایی که به خاطر عدم درک درست از اتفاقات منطقه، ناتوانی در انطباق هوشمندانه ضرورت‌ها با مضامین آثار سینمایی؛ و نیز، به دلیل محافظه کاری، ترسویی و ضعف در تصمیم‌گیری‌های شجاعانه و جسورانه، غفلت از افق کلان فرهنگی و اجتماعی، عدم آگاهی از سینمای استراتژیک مبتنی بر بنیان‌های فرهنگ دفاعی کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته و قربانی شده است.به نظر می‌رسد با اتمسفر شکل گرفته جای فیلم «امپراطور جهنم» و آثاری از این دست در جشنواره نبوده و نیست و بدیهی است زمان، شایستگی و ارزش‌های فیلم را نشان خواهد داد.پس ترجیح می‌دهیم به صورت رسمی انصراف خود را از حضور در این رویداد سینمایی اعلام داریم و از حضرتعالی و دبیر محترم جشنواره به خاطر حمایت‌های لازم برای تولید اثر علیرغم همه سنگ اندازی‌ها تقدیر و تشکر می‌نماییم و معتقدیم بهترین قضاوت در مورد فیلم «امپراطور جهنم» و ویژگی‌های شاخص آن درنمایش اثر در مقابل مخاطبین مشخص خواهد شد و مورد نقد و کنکاش قرار خواهد گرفت که زیاد به طول نخواهد انجامید که اگر آن زمان شما بودید و در مسند سازمان سینمایی حضور داشتید در مورد فیلم قضاوت خواهید کرد. ساخت این فیلم یک وظیفه ملی و بین‌المللی بود که به ما رسید و هیچ منتی بر کسی نیست چون انتخاب اینچنین مضامینی همیشه با مشکلات، سنگلاخ‌ها و زخم‌ها همراه بوده و خواهد بود و هرچقدر راه مشکل‌تر ارج و قرب آن بیشتر خواهد شد.»

منبع: کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه