محمد رضا هاديلو
گزارش روزنامه جوان از بیکاری افسارگسیخته در گیلان؛

بی توجهی به صنایع گیلان، بیکاری را به اوج رسانده است

اوایل آذر ماه بود که ائمه جمعه شهرستان‌های گیلان با تاکید بر اینکه بیکاری در این استان به اوج خود رسیده ولی صدایی شنیده نمی‌شود؛

بی توجهی به صنایع گیلان، بیکاری را به اوج رسانده است

به گزارش ۸دی، آمارها نشان می دهند نرخ تولید سرانه در استان گیلان طی دو دهه اخیر از رقم ۱۵ به ۲۱ کشوری تنزل کرده است. بر همین اساس متوسط نرخ بیکاری استان بالاتر از کشوری است و به عقیده کارشناسان ساختار موجود در صنایع و نوع حمایت از آنها هم نمی‌تواند در گیلان به ایجاد شغل منتهی شود.

*همه شاغلند حتی بیکارها!

در اصل بیست و نهم از قانون اساسی آمده است ” برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی،بی سرپرستی، در راه ماندگی حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی…” در تکمیل این قانون در بند دوم از اصل چهل و سوم قانون اساسی نیز آمده ” تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همۀ کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد…

با اینکه گیلان با دارا بودن پتانسیل های زیادی در دریا و جنگل و کوه و دشت هایش می تواند یکی از اشتغالزا ترین استان های کشور باشد، اما طی سالهای اخیر و به دلیل بی توجهی دولت و مسئولین استانی اوضاع طوری رقم خورده که می رود جوانان گیلانی را در صدر بیکاران کشور قرار دهد.

نا گفته نماند زمانیکه مرکز آمار ایران از افراد شاغل صحبت می کند، در آمارگیری خود تمامی افرادی را که تنها یک ساعت در هفته کار کنند را نیز شاغل محسوب می کند.

به گونه ای که طبق آخرین آمارها، بیش از نیمی از افرادی که به زعم مرکز آمار ایران شاغل محسوب می شوند زیر ساعت قانونی قانون کار، کار می کنند.

البته بخاطر محرمانه بودن جزئیات آمار، معلوم نیست که آیا مشاغل کاذب را نیز جزء افراد شاغل محسوب می کنند یا نه!

*بودجه را درست تقسیم کنید

“مشکل بیکاری عمدتا در زنان، تحصیلکردهها و گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال حاد است و باید با تلاش تمام مسئولان و دستگاه‌ها در جلسات خودمانی برطرف شود لذا باید به دستگاه مدیریتی استان اطمینان داشته باشیم که اجازه نخواهند داد هیچ حقی از استان تضییع شود.

اینها بخشی از حرف های رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان است که با اشاره به دغدغههای موجود پیرامون بودجه استان، می گوید: ” لایحه بودجه سال ۹۶ به مجلس ارائه شده و هنوز کم و کیف و نقاط ضعف و قوت آن در دست بحث و بررسی توسط نمایندگان است لذا دغدغههای مطرح شده را به فال نیک میگیریم. با توجه به دغدغه های موجود پیرامون بودجه استان، قطعا احتمال کوچکترین کم توجهی به منابع و منافع مردم گیلان وجود ندارد.

کیوان محمدی ، ۷۹ درصد از بودجه دولت را هزینهای و ۲۱ درصد را تملک دارایی و عمرانی دانسته و می افزاید: “نقطه ضعف اقتصاد ما همین است که میخواهیم با ۲۱ درصد بودجه دولت، کشور را بسازیم در حالی که برای توسعه باید نسبت بودجه هزینهای و بودجه عمرانی را تغییر دهیم. کاهش حداقل یک درصدی بودجه هزینهای در سال ما را به سمت توسعه سوق میدهد.

* ایجاد اشتغال با مراسمات ویدئو کنفرانسی

کارشناسان معتقدند خیلی نیاز نیست برای فهمیدن میزان بیکاری به آمار و ارقام رجوع کرد زیرا در آسیب شناسی اجتماعی ثابت شده که یکی از هماوردهای بیکاری، فقر است و فقر نیز ناهنجاری های گوناگونی نظیر فساد، فحشا، سرقت، اعتیاد و آسیب های دیگر را به همراه دارد. همچنین ریشۀ افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج و یا رشد چشمگیر خرید، فروش و مصرف مواد مخدر را هم می توان در معضل بیکاری جستجو کرد.

بنابراین بدون اینکه بخواهیم به سراغ آمار بیکاری در یک استان برویم، کافیست رقم آسیب های اجتماعی را در آن منطقه مورد بررسی قرار دهیم.

آمارهای بیکاری در شهرها و روستاهای گیلان در حالی خودنمایی می کند که چند روز پیش استاندار گیلان در مراسم افتتاح طرح روستای بدون بیکار که از طریق ویدئوکنفرانس و به صورت نمادین در روستای اسطلخ‌جان رودبار به بهره‌برداری رسید، شرکت کرد.

نمادین بودن مراسم خود گواه این ادعاست که مسئولان ترجیح می دهند بجای کارهای عملی و استفاده از نیروهای بالقوه، به همان بازی های ویدئو کنفرانس خود ادامه دهند تا حتی زحمت رفتن و حضور در روستا ها را هم به خود ندهند.

البته محمدعلی نجفی اعلام کرده:” با ایجاد طرح‌های بوم‌گردی، قالی‌بافی، پرورش ماهی، پرورش زالو، تولید و بسته‌بندی سبزیجات محلی، رستوران سنتی، توسعه واحد تولید شمع و لوازم تزیینی مستقر در روستاها با تسهیلات ۴۰ میلیارد ریالی قرض‌الحسنه صندوق کارآفرینی امید زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر از ساکنان روستا فراهم شده است.

گیلانی ها در شرایطی چشم به ایجاد اشتغال دوخته اند که می توان دید با بی توجهی به دو محصول عمده این استان یعنی برنج و چای و عدم کنترل واردات افسار گسیخته آنها، مهاجرت روستائیان به شهرها به شدت افزایش یافته است.

گیلان که می تواند برای اشتغالزایی در روستاهایش، توسعه صنایع دستی متنوع، انجام کشت دوم در شالیزارها، اشتغال خانگی و خرد در سطح خانه‌های روستایی را در برنامه قرار دهد و یا با توسعه و احیای تولید پیله ابریشم، توسعه فضای گردشگری روستایی و بوم‌گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستاییان از مهاجرت ها جلوگیری کند حالا به جایی رسیده که هیچ سرمایه گذاری رغبت به حضور در بهشت سبز ایران را ندارد.

کوتاه سخن اینکه در همین رابطه حجت‌الاسلام احمد عبدالله زاده امام جمعه لاهیجان با بیان اینکه کجاست کارنامه درخشان که بتوانید به مردم در آخر عمر دولت نشان دهید، گفت: “کارخانه ها تعطیل شده و در گیلان بیکاری در اوج خود قرار دارد ولی صدایی شنیده نمی‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
اخیرا مسئولان استان گفتند تعدادی از واحدهای تولیدی تعطیل شده را احیا کرده اند.خواهشم این است که نام واحدها را اعلام کنند و رسانه ها گزارشگران خود را به عنوان نماینده افکار عمومی به واحدهای مورد ادعا بفرستند. اگر واقعا واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل احیا شده باعث خوشحالی است ولی مسئولان باید درست گزارش دهند و ثانیا رسانه ها به وظیفه خود عمل کنند
در حاشیه