ایندپندنت؛

دوران بسیار دشوار اصلاح‌طلبان / خبری تلخ برای موافقین توافق هسته‌ای

«ما با دوره ای بسیار دشوار رو به رو خواهیم بود؛ درگذشت آقای هاشمی از یک طرف و از سوی دیگر به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا…»

دوران بسیار دشوار اصلاح‌طلبان / خبری تلخ برای موافقین توافق هسته‌ای

به گزارش ۸دی، روزنامه آنلاین “ایندپندنت” (Independent) با انتشار گزارشی به درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی و در دست گرفتن کاخ سفید توسط ترامپ پرداخته و این مورد را خبرهایی بد برای اصلاح طلبان دانسته است.

 

این گزارش که تحت عنوان “پس از انتخاب دونالد ترامپ، درگذشت آیت الله رفسنجانی خبری تلخ برای توافق هسته ای ایران است” منتشر شده، می خوانیم:

 

««درگذشت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی هنگامی رخ داد که احتمالا دوره ای سخت برای ایران در روابط این کشور با جامعه بین الملل است؛ چرا که دونالد ترامپ و تیم ریاست جمهوری او تهدید می کنند که توافق هسته ای ایران را پاره خواهند کرد. در گذشت هاشمی، همچنین بدان معنا است که حسن روحانی، رئیس جمهور میانه رو ایران، یک متحد بسیار مهم را در زمانی بسیار حساس از دست داده است.

 

این دو موضوع با یکدیگر بی ارتباط نیست. همانطور که برخی در آمریکا با تحریک اسرائیل و عربستان سعودی با توافق هسته ای مخالفت کرده اند، مخالفان داخلی در ایران نیز توافق هسته ای را ناقض استقلال و حق حاکیمت کشور معرفی کرده و به انتقاد شدید از روحانی پرداخته اند.
دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده است که با در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید، آمریکا را از توافق هسته ای کنار خواهد کشید. او در گفتگو با یک گروه لابی اسرائیلی عنوان کرده است که این توافق، بدترین توافقی است که تا کنون مورد مذاکره قرار گرفته است و اولین اولویت او، متوقف کردن توافق هسته ای خواهد بود. توافق هسته ای توسط ژنرال “مایکل فلین” که مسئولیت مشاور امنیت ملی ترامپ را بر عهده خواهد گرفت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین “مایک پمپئو” که احتمالا ریاست سازمان سیا را برعهده خواهد گرفت، عنوان کرده است که مشتاقانه در انتظار به عقب راندن این توافق فاجعه بار است. دولت ترامپ توسط اسرائیل که ایران را تهدیدی وجودی برای خود می داند و عربستان سعودی که رقیب منطقه ای ایران است، به اتخاذ موضعی سخت علیه توافق هسته ای تشویق شده است.

 

از سوی دیگر، دونالد ترامپ درخواست های جدی از سوی چهره های سرشناس ایرانی آمریکایی از جمله برخی مخالفان حکومت ایران، و ۳۷ دانشمند سرشناس [آمریکایی] از جمله برندگان جایزه نوبل، دریافت کرده است که خواستار پایبندی او به توافق هسته ای شده اند. ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع جدید و همچنین سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز نسبت به هر گونه اقدام شتابزده هشدار داده اند.

 

در عین حال، آنچه ترامپ در رابطه با توافق هسته ای انجام خواهد داد همچنان غیر قابل پیش بینی است. حتی اگر هیچ اقدام فوری در مخالفت با توافق هسته ای از سوی ترامپ صورت نپذیرد، او بارها اظهاراتی در رابطه با وضع تحریم های جدید علیه ایران به خاطر برنامه موشکی این کشور و حمایت از گروه هایی مانند حزب الله لبنان داشته است.

 

در حال حاضر مخالفان توافق هسته ای در ایران، از این فضا و شک و تردیدهای موجود در رابطه با توافق استفاده کرده و عنوان کرده اند که حسن روحانی از “آمریکای خیانتکار”، فریب خورده است.

 

جواد کریمی قدوسی، یکی از اعضای کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، اخیرا ادعاهایی در رابطه با اظهارات محمد جواد ظریف که از معماران توافق هسته ای است، مطرح کرده است که او به “سادگی” خود به خاطر اعتماد به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرده است.

 

به گفته برخی تحلیلگران، حتی در صورتی که این اظهارات جعلی باشد، بدگمانی که در فضای تب دار کنونی ایجاد کرده است، می تواند به شکست روحانی در انتخابات پیش رو بیانجامد.
تحلیلگران هشدار داده اند که روحانی یک پشتوانه حیاتی را، در زمانی که بیشترین نیاز را به او داشته از دست داده است و عنوان کرده اند: “درگذشت رفسنجانی موجب تضعیف دولت روحانی خواهد شد و تاثیر منفی بر جنبش اصلاح طلبان خواهد داشت.”

 

یک دانشجوی اصلاح طلب با اشاره به درگذشت هاشمی می گوید: “ما با دوره ای بسیار دشوار رو به رو خواهیم بود؛ درگذشت آقای هاشمی از یک طرف و از سوی دیگر به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا؛ ممکن است در این شرایط تمام آنچه به دست آمده بود، خراب شود.”»»

 

 

%image_alt%

انتهای پیام/

منبع: جام

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه