امام‌جمعه آستانه‌ در بزرگداشت آیت‌الله هاشمی:

تا دیروز سانسورش می‌کردید، احتمالا از فردا هم سانسورش کنید/ هاشمی همانند همه آدمها ضعف هم داشت

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه گفت: هاشمی رفسنجانی آدمی همانند همه آدم‌ها ولی با ویژگی‌های ممتاز بود او هم ضعف، کمبود و کاستی داشت.

تا دیروز سانسورش می‌کردید، احتمالا از فردا هم سانسورش کنید/ هاشمی همانند همه آدمها ضعف هم داشت

به گزارش ۸دی، به نقل از آستان‌خبر؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ساجدی امشب در مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مسجد چهار برادران (خاتم‌الانبیاء) رشت برگزار شد بابیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عمر بابرکت خود را درراه مجاهدت، مسیر حق و اعتلای ملت ایران صرف کرد اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از یاران صدیق و وفادار امام (ره) و مقام معظم رهبری بود و به‌پاس مجاهدت‌های خویش به دست میلیون‌ها نفر تشییع و بدرقه شد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره نور و ظلمت گفت: در مجموعه معارف اسلام و آموزه‌های نورانی قرآن دوگانه‌های متعدد و فراوانی مطرح‌شده است که نور و ظلمت یک نمونه بارز این دوگانه‌هاست.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه افزود: همه مؤمنان مأجور هستند و همه‌کسانی که در مسیر رسالت پیامبر (ص) قرارگرفته‌اند از اجر شایسته و لازم برخوردار هستند و کسانی که در این مسیر درصحنه جهاد و دفاع از دین و کیان آئین حضور یافته و جانبازی و ایثارگری کردند از دیگران که از این مسئولیت سر باز زده‌اند فضیلت و شرافت دارند.

وی بابیان اینکه جهاد به‌عنوان یکی از مصادیق مهم و بارز امربه‌معروف و نهی از منکر نقش اساسی در مجموعه معارف دین دارد تصریح کرد: باید اظهار تأسف کرد که این دو فریضه مهم و سرنوشت‌ساز را به نادرستی در جامعه ما تحریف و تبیین می‌کنند ولی متأسفانه این مقوله به‌صورت نازل و مخدوش در جامعه عرض شده است.

ساجدی با اشاره به اینکه درراه امربه‌معروف و نهی از منکر، نظام مقدس جمهوری اسلامی شهید داده است افزود: اکنون کار به‌جایی رسیده است که برای صیانت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قانون بنویسیم چون در این عرصه به‌گونه‌ای عمل شده است که جامعه در برابر آمران به معروف و ناهیان از منکر مقاومت می‌کند.

این سخنران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شخصیتی علمی و آرمانی یاد کرد و افزود: همه آدم‌ها محترم‌اند، همه‌کسانی که دغدغه اجتماعی و تعهد عملی دارند و در انجام وظایف و رسالت دینی عمل می‌کنند ارزشمند و شایسته تقدیرند.

وی بابیان اینکه به‌تصریح آیات قرآن میان مجاهدین قبل از فتح بعد از فتح تفاوت دارد گفت: خدایا تو شاهد باش که در میان جمعی از مؤمنان در خانه تو و از روی صدق و اعتقاد راسخ سخن میگویم که شایسته است بعضی از تازه به دوران رسیده‌ها، آدم‌های بی‌ریشه و غیر اصیل و مجهول‌الهویه در صدر بنشینند و هاشمی رفسنجانی که باید به‌عنوان یک نمونه و نماد از نسل اصیل یاران امام به نسل امروز معرفی‌شده این‌جور مظلومانه منکوب شود؟

خطیب جمعه آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه در تجلیل و تخطئه شخصیت‌ها نباید افراط‌وتفریط کرد اظهار داشت: باید مرزهای اعتدال و انصاف رعایت شود؛ چقدر از این افراط‌وتفریط‌ها چقدر از این نگاه صفر و صدی‌ها آسیب دیدیم؛ بعضی‌ها را تا مرز عصمت بالا می‌بریم و برخی را زبون و دستگیر می‌کنیم؛ این چه منطقی است؟

وی با اذعان به اینکه هاشمی رفسنجانی آدمی همانند همه آدم‌ها ولی با ویژگی‌های ممتاز بود گفت: او هم ضعف و کمبود و کاستی داشت؛ اما وقتی برآیند این عمر بابرکت طولانی در دوران زندگی اجتماعی او را در شش دهه ملاحظه می‌کنید، آنچه می‌درخشد ایثار، جهاد، فداکاری، ازخودگذشتگی انفاق، احسان و بزرگواری است.

ساجدی با اشاره به سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که گفت: در برابر عملکرد جمهوری اسلامی و ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها یکی از افرادی که باید پاسخگو باشد من هستم” گفت: اگر برپایی نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان ثمره قیام ملت ایران و مجاهدات مستمر امام (ره) و یاران صدیق امام یک نظام عزتمند در دوران معاصر است آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از سربازان به نام و خدمتگزاران صدیق بوده است و چرا ما ناسپاسی می‌کنیم.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه افزود: ببینید تلویزیون ما را در این روزها؛ تا دیروز سانسورش می‌کردید، به‌احتمال‌زیاد از فردا هم سانسورش خواهید کرد، هرچه می‌خواهید به هرکسی میگویید بدون اینکه مجالی به او دهید و کسانی که را در حق آن‌ها ظلم می‌کنید فرصت دفاع از خودشان داشته باشند؛ نسل امروز ما نشسته و نگاه می‌کند.

وی با تأکید بر پرهیز از افراط‌وتفریط گفت: وقتی فی واقع مسائل را گزارش نکرده و به‌درستی و صداقت مسائل جاری را در برخی موارد تحلیل نمی‌کنیم نسل جوان ما می‌گوید آقا دفاع مقدستان هم این‌جوری بود، انقلابتان هم این‌جوری بود و بعد کار به‌جایی می‌رسد که به مقدسات ما در برخی دانشگاه‌ها و نشریات دانشجویی ما تشکیک و تردید می‌کنند.

ساجدی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هرچه که در توان داشت و به هر میزان که تشخیص می‌داد در این مسیر فداکاری کرده و فرصت‌طلبی نکرد؛ خدا رحمت کند آقای مطهری را که درباره آفات انقلاب و نظام اسلامی در کتابش گفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بروز فرصت‌طلبان است.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه افزود: صحنه‌ها را به‌گونه‌ای می‌چینید که امروز شاید برخی از جوانان شهر ما آقای دکتر “اصغرنیا” از هم‌سنگر رفسنجانی، بهشتی، مقام معظم رهبری و جانبازان حادثه جنایت‌بار هفتم تیر را نمی‌شناسند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قبل از هر چیز و پیش از هر موقعیتی طلبه حوزه علمیه بود گفت: ایشان از دوره نوجوانی به عشق معارف و بصیرت در دین به حوزه علمیه رفت، اما هوشمندی، ذکاوت، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شخصی، روابط خانوادگی، ارتباط و آشنایی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با امام (ره) موجب شد تا در مسیری قرار بگیرد که هم برای خود، حوزه‌ها و روحانیت و ملت ایران افتخارآفرینی کند.

ساجدی بابیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارای دو ویژگی علمی و عملی بود افزود: وجه علمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به معارف یک نگاه متفاوت است و ایشان مصداقی از عالمان آگاه به زمان بود طلبه ساده روستایی دیروز دنیا را می‌گردد تا سرش در لاک خود نباشد، در شرایطی که برخی از حوزوی‌های ما افتخارشان این بود که ما ۳۰ سال در حوزه نجف بودیم یک صفحه روزنامه نخواندیم.

وی تصریح کرد: من برای رساله دکتری خودم یک مصاحبه علمی با ایشان کردم که متنش را هنوز دارم که خود مجمع تشخیص پیاده کرده و به من داده است و سؤالاتی را با تیزبینی، دقت و وسعت دید از من می‌پرسید که انگار خودش چند رشته دکتری را گذرانده است و به بنده سفارش می‌کرد که در برخی از بخش‌ها بیشتر کار کنم؛ موضوع من موضوع بین‌رشته‌ای جزا و حقوق بشر بود.

خطیب جمعه آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بعد عملی دارای دو جهت مبارز و حضور در عرصه جهاد در دوران قبل از انقلاب بود گفت: گفتنش راحت است، انسان متمکن و برخوردار از موقعیت اجتماعی ممتاز خودش را به آب‌وآتش بزند در شرایطی که برخی حاضر نبودند پای بعضی از بیانیه‌ها را امضا کنند.

وی با اشاره به اینکه آن‌قدر نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حساس و نافذ بود ساواک روی او حساس بود گفت: نقش وی آن‌قدر مؤثر و نافذ بود که ساواک به او حساس بود و بارها دستگیر و زندانی شد و زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسا مقاومت کرد.

ساجدی بابیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عالم آگاه به زمان و مجاهد نستوه بود افزود: برخی با امام (ره) شروع کردند، در میان راه بریدند ولی حالا نفس تازه کرده‌اند و ماشاالله سخنان قرا و خطاب‌هایی بلندو بالا می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درراه یاری امام لحظه‌ای تردید به خود راه نداده و هزینه‌های آن را نیز پرداخت گفت: بعد دیگر ویژگی عملی هاشمی رفسنجانی در بعد از پیروزی انقلاب و استمرار نظام جمهوری اسلامی متجلی شد، سیاست ورزی و مدیریت وی مهم‌ترین ویژگی این دوران از زندگی او بود.

این سخنران بابیان اینکه تمام این دوران دغدغه رفسنجانی رشد و بالندگی ایران اسلامی بود گفت: او می‌خواست نمونه‌ای از کارآمدی و ارزش‌ها و احکام نورانی اسلام را در عصر استیلای لائیسم و سکولاریسم در دنیا به دنبال امام به رخ بکشد.

وی افزود: برخی از فرصت‌طلب‌ها بیایند و با ژست انقلابی نه‌تنها هاشمی بلکه همه گذشته نظام را در طول چند دهه زیر سؤال ببرند تا چند رأی جمع کنند و به تعبیر یکی از دوستان ما کسی که خود فاقد متن باشد باید حاشیه‌سازی کند و وقتی خود دارای هویت نیست باید به چهره آدم‌های با هویت و اصیل چنگ بزند.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه گفت: نقش هاشمی را قبل از انقلاب عوامل رژیم فهمیده و آن بلا را بر سرش آوردند و پس از انقلاب نیز عوامل ضدانقلاب. منحرفان التقاطی کج‌اندیش تشخیص داده و جزو اولین اهداف ترور شد؛ آن ترور شخص و این هم ترور شخصیت در اوج مظلومیت که این بدتر از آن بود و امام پس از ترور وی فرمودند که «اینان با این تلاش‌های احمقانه نمی‏توانند انقلاب اسلامی ما را ترور کنند؛ نمی‏توانند شخصیت انسانی- اسلامی مطهری و هاشمی را ترور کنند».

ساجدی بابیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اجر مجاهدات خود را گرفت گفت: سرمایه بی‌بدیل انسانی که باید از او برای عروج از مشکلات و بحران‌ها بهره بگیریم به دست خود ما یا آدم‌های کج‌اندیش و فرصت‌طلب صنایعش می‌کنیم اما خدا نخواست و این نتیجه صبر رفسنجانی، صداقت، ایمان و برکت ایثارش بود؛ برخی که تا دیروز به رفسنجانی فحش می‌دادند تا به آن‌ها توجه شود که در زمان کوتاهی قبل از ایشان فوت شدند چه جوری بدرقه‌شان کردند و رفسنجانی را چگونه بدرقه کردند، آیا برنامه‌ریزی‌شده و هدایت‌شده و رسمی بود؟

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علی
سلام علیکم بنده یکی از طلاب حاضر در مجلس بودم متاسفانه سخنران محترم حاج آقای ساجدی که مدعی این بود که نباید در قضاوت های افراط و تفریط کرد آن قدر خودشان زیاده روی کردند در مدح آن مرحوم که ما گمان بر این بردیم که ایشان می خواهند بگویند آیت الله هاشمی معصوم بودند.
در حاشیه