روایتی از بهلول؛

وقتی رضاخان وزیر دربار را به دلیل انکار خدا کشت

بهلول در خاطرات سیاسی خود ماجرایی را از نتیجه بی دینی تیمورتاش وزیر دربار رضاخان نقل می کند که در نهایت وی را به کشتن داد.

وقتی رضاخان وزیر دربار را به دلیل انکار خدا کشت

به گزارش ۸دی، علامه محمد تقی بهلول در خاطرات سیاسی خود ماجرایی را از نتیجه بی دینی و انکار خدای تعالی توسط تیمورتاش وزیر دربار رضاخان نقل می کند که در نهایت وی را به کشتن داد.

علامه بهلول می نویسد: بعد از آمدن حاج میرزا نورالله به قم، علما و طلاب از هر طرف برای دیدن او به قم آمدند و در قم هنگامه بزرگی برپا شد، رضاشاه پهلوی از وضعیت قم ترسید و تیمورتاش وزیر دربار خود را برای ساکت کردن علما به قم فرستاد.

تیمورتاش همان بی دین ملعونی است که می گفت: من با هفتاد دلیل ثابت می کنم که خدایی نیست و روز قیامت دروغ است، در اینجا بی مناسبت نیست که ختم کار تیمورتاش هم گفته شود تا مردم بدانند نتیجه بی دینی و انکار خدای تعالی چیست.

تیمورتاش پس از این که مدت ها وزیر بود، در بعضی از مسائل سیاسی با شاه مخالف شد و به رشوه خواری و تبانی با دول بیگانه متهم و زندانی گردید، از زندان عریضه ای به شاه نوشت که اگر من خطا کرده ام برای خدا مرا عفو کن.

شاه جواب نوشت که: تو به هفتاد دلیل ثابت می کردی که خدا نیست، برای کدام خدا تو را عفو کنم.

بالاخره تیمورتاش در زندان از دنیا رفت. معلوم نیست خودش مرد یا خودکشی کرد یا شاه او را کشت. تیمورتاش در دوره وزارت خود آنقدر خیانت به دین و وطن کرد و آنقدر صدمه به اهل ایران رساند که در این رساله نمی گنجد و برای شرحش کتابی لازم است.

گفتنی است تیمورتاش از کسانی بود که در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوی‌ها کوشش بسیار کرد. در دوره رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد. چند سال بعد مورد غصب رضاشاه واقع شد و در ۱۳۱۲ در زندان قصر کشته شد.

منابع

  1. کتاب خاطرات سیاسی بهلول با نگاهی به قیام مسجد گورشاد
  2. ویکی پدیا

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه