معاون محیط زیست گیلان در گفتگو با 8دی:

روزانه ۸۰۰ تن زباله وارد سراوان می شود / سوء مدیریت در پسماند زباله عامل آلودگی سراوان است

معاون محیط زیست گیلان گفت: روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله وارد سراوان می شود که با سوء مدیریت موجب آلودگی زیست محیطی شده است.

روزانه ۸۰۰ تن زباله وارد سراوان می شود / سوء مدیریت در پسماند زباله عامل آلودگی سراوان است

احسان الله شکری در گفتگو با خبرنگار ۸دی، در خصوص وضعیت رهاسازی زباله ها در منطقه سراوان و حاشیه راه ها اظهار داشت: زباله های شهری شهرستان های فومن، شفت، صومعه سرا، ماسال و شهر های رشت، سنگر، کوچصفهان، لشت نشا و خمام شهرستان رشت و توتکابن رودبار وارد سراوان می شوند.

 وی ورود زباله به سراوان را بسته به حضور گردشگران و مسافران به گیلان متغیر دانست و افزود: روزانه حدودا ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله وارد سراوان می شود و زمانی که مسافر همچون بهار و تابستان به گیلان می آیند زباله افزایش پیدا می کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص تبدیل زباله به ورمی کمپوست در کارخانجات لاکان رشت گفت: از این ۶۰۰ تن که وارد سراوان می شود ۲ خط تولید کارخانه تولید کمپوست در لاکان رشت وجود دارد که روزانه ۳۰۰ تن زباله وارد کارخانه کمپوست می شود که ۵۰ درصد آن تبدیل به کود می شود.

شکری با اشاره به اینکه در روز فقط ۵۰۰ تن زباله دفنی در سراوان داریم و به دلیل اینکه سیستم تخلیه شیرابه در آنجا وجود ندارد، وارد آب می شود، اظهار کرد:  هر یک تن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه دارد که وارد رودخانه سیاه رود و زرجوب و در نهایت وارد تلاب انزلی می شود که اثرات زیست محیطی هم در رودخانه دارد و هم در تالاب انزلی مشکلاتی را بوجود می آورد.

وی سوء مدیریت در پسماند زباله را عامل آلودگی زیست محیطی در سراوان دانست و گفت: به دلیل اینکه مدیریت صحیح در برخورد با پسماند زباله در سراوان اعمال نمی شود و زباله به صورت رو باز دپو می شود همین امر موجب می شود بوی حاصل از زباله مورد آزار و اذیت مردم شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در حوزه پسماند زباله سراوان گازهای متصاعد شده از زباله ها خصوصا گاز متان باعث آلودگی هوا می شود که از معضلات ما در آن منطقه است.

شکری با بیان اینکه متصدی امور مدیرت پسماند در قانون مشخص شده است، اذعان داشت: در قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماند در شهرها بر عهده شهرداری ها، روستاها بر عهده دهیاری ها و حاشیه راه ها و خارج از محدود شهر ها و روستاها بر عهده بخشداری ها است.

وی با اشاره به اینکه بخشداری ها نیز به علت نداشتن امکانات، لاجرم باید از امکانات دهیاری ها استفاده کند، ادامه داد: بعضی از مناطق بخاطر کمبود امکانات و نداشتن مرکز دفن موجب شده زباله ها در حاشیه جاده ها تخلیه شود که علاوه بر اینکه چشم انداز نامطلوبی را ایجاد می کند، آلودگی آب و خاک را هم عامل می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه