“اردک سر سفید” گونه ای نادر در بین پرندگان مهاجر گیلان/ محیط زیست روستایی پشت خط انتظار

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: ” اردک سر سفید ” از گونه های بسیار نادر و در خطر انقراض پرندگان مهاجر استان است که می طلبد برای حفظ این گونه تدابیر خاصی اتخاذ شود.

“اردک سر سفید” گونه ای نادر در بین پرندگان مهاجر گیلان/ محیط زیست روستایی پشت خط انتظار

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، امید عبدوس  ظهر شنبه در مصاحبه با خبرنگاران از آغاز سرشماری سالانه پرندگان آبزی و کنار آبزی استان همزمان با سراسر دنیا خبر داد.

وی اظهارداشت: سرشماری نیمه زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در کشور از ۱۴ دی ماه امسال و بصورت همزمان در گیلان با شرکت کارشناسان و محیط بانان حفاظت محیط زیست در ۳۳ سایت در نظر گرفته شده در سطح استان با روش مشاهده مستقیم از ۱۵ دی آغاز و تا هشتم بهمن ماه امسال ادامه خواهد یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تاکنون این سرشماری در ۹ سایت از قبیل پناهگاه حیات وحش امیر کلایه، لاگون کیاشهر، آب بندان های شرق  و بخشی از سواحل استان انجام پذیرفته و تاکنون افزون بر ۴۶ هزار پرنده سرشماری شده است.

وی افزود: از گونه های شاخص می توان به قوی گنگ، قوی فریاد کش، پلیکان خاکستری، خوتکا، اردک بلوطی، اردک تاجدار، اردک سرحنایی، سرسبز ، سیاه کاکل و انواع کاکایی  را نام برد.

عبدوس با اشاره به سرشماری های سال های گذشته اظهارداشت: نتایج سرشماری در سال های ۸۹ ، ۹۰ و ۹۱ به ترتیب ۱۶۷ و ۲۰۱ و  ۲۰۶ هزار بوده و بررسی های انجام گرفته و نتایج اولیه سرشماری در سال جاری حاکی از اینکه میزان مهاجرت پرندگان به تالاب های استان در سال  جاری نیز چشمگیر  است.

وی  اذعان داشت: سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در سراسر دنیا بر اساس دستورالعمل های سازمان بین المللی تالاب ها  از اول ژانویه به مدت یکماه انجام می گیرد.

۳ قطعه اردک سر سفید در پارک ملی بوجاق حلقه گذاری و رها سازی شد

 مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سه قطعه اردک سر سفید که در یکی از بازارهای محلی  استان از سوی متخلفان درحال زنده فروشی بود با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست کشف و ضبط و پس از تیمار و حلقه گذاری در پارک ملی بوجاق کیاشهر رها سازی شدند.

وی افزود: اردک سر سفید از گونه های بسیار نادر و در خطر انقراض پرندگان مهاجر گیلان است که بصورت پراکنده و در تعداد کم در فصل مهاجرت در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان مشاهده شده است.

 عبدوس  اظهارداشت:  نام محلی این گونه  که ” خوکر گیلار ” در زمره  پرندگان در خطر انقراض جهان و ایران است، این پرنده  در تالاب های نیمه شور، دریاچه های شور و شیرین، سواحل دریا و تالاب های دارای نیزار به سر می برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: نخستین گزارش مشاهده این پرنده در سال های اخیر در استان مربوط به سال ۱۳۸۴  به تعداد پنج قطعه و از پناهگاه حیات وحش سرخانکل در تالاب انزلی بوده است و در سال های بعد نیز در تالاب بوجاق، تالاب امیرکلایه، سواحل کیاشهر و لاهیجان دیده شد، این گونه در ایران در تالاب های آذربایجان شرقی و فارس جوجه آوری می کند. 

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند در شهرستان لنگرود

وی افزود: کارگاه آموزشی مدیریت پسماندها با هدف گسترش آموزش های تخصصی با تمرکز بر مباحث پسماندهای روستایی در شهر لنگرود برای منتخبان دوره جدید شوراهای اسلامی روستا از سوی حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عبدوس تصریح کرد: این کارگاه در دو بخش ” آشنایی با روشهای مدیریت آلاینده های پسماند ” و ” مدیریت کاه و کلش ” ارائه شدکه در بخش نخست با هدف آشنایی دهیاران با  دسته بندی خطرات ناشی از این دو موضوع ، نحوه مدیریت انواع پسماندهای معمول و تخلیه شده در محدوده روستاها مطرح  و همچنین  ابهامات و انتقادات مربوطه از سوی حاضران بیان شد.

وی گفت:  همچنین با توجه به اهمیت مدیریت پسماندهای کشاورزی و مشکلات استان ناشی از پسماندهای ویژه این بخش و آتش زدن کاه و کلش که هرساله معضلات خاص خود را در پی دارد از سوی کارشناس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان راهکارهای مناسب برای کشاورزان بیان شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود:  در راستای برگزاری کارگاه و بنابر موضوعات مطروحه از سوی دهیاران می توان مهمترین مشکل مدیریت فعلی در روستاها را عدم تناسب اعتبار و تجهیزات لازم با نیازها و خواست عمومی دانست.

وی ادامه داد:  طرح مباحث اقتصادی و امکان اجرای ورمی کمپوست بعنوان راهکار در حال اجرا در کشور مطرح و تبیین شد.

 عبدوس بیان داشت: هدف گزاری نامناسب و عدم رعایت اولویت ها در اختصاص هزینه از سوی دهیاران و سیاست های ابلاغی از سوی مراجع کشوری و استانی و همچنین تعدد وظایف پیش بینی شده  معضلات اصلی مانند محیط زیست روستایی را در پشت خط انتظار قرار داده است.

تشکیل کارگروه ارزیابی محیط زیستی طرح های احداث بنادر کیاشهر و چمخاله

وی در ادامه گفت: دومین کارگروه ارزیابی استانی با حضور محیط زیست گیلان، نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط و مجری طرح های احداث بنادر کیاشهر و چمخاله در رشت تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: این جلسه پیرو دستورالعمل معاونت محیط زیست انسانی سازمان که تشکیل کارگروه ارزیابی استانی و بررسی پروژه ها  و طرح های عمرانی در استان را قبل از ارسال به دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید شد و در  دستور کار، دو پروژه بزرگ و مهم احداث بندر چمخاله و تبدیل بندر صیادی کیاشهر به تجاری قرار داشت.

وی اظهارداشت: دراین جلسه بنادر و دریانوردی استان به عنوان مجری طرح  توضیحاتی در خصوص نحوه  ساخت و اجرای دو بندر مورد اشاره  ارائه و سپس مشاور محیط زیست طرح در مورد اثرات منفی و مثبت اجرای طرح بر محیط زیست و راهکارها و اقدامات اصلاحی آن پرداخت.

عبدوس اذعان داشت: در این جلسه نمایندگانی از گروه های غیر دولتی مدافع محیط زیست نیز حضور داشتند و به بیان نگرانی های خود در خصوص اثرات سوء اجرای این طرح ها بر اکوسیستم و محیط زیست منطقه پرداختند.

وی تصریح کرد:  درنهایت پس از بحث و گفتگوی کارشناسی که ساعت ها بطول انجامید و با بررسی دقیق تمامی جزئیات پروژه ها، کارگروه ارزیابی استانی مصوباتی را متعاقب نظریات پیشنهادی اعضا، مقرر که بعد از تکمیل مستندات لازم به دفتر ارزیابی سازمان ارسال خواهد شد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: مطابق با ضوابط مصوب شورایعالی حفاظت محیط زیست طرح ها و پروژه های عمرانی بزرگ همچون بنادر، راه آهن، فرودگاه، کارخانجات فولاد و سیمان مناطق ویژه اقتصادی و آزاد، طرح های گردشگری بزرگ و غیره وفق بند الف ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم تنفیذی از قوانین برنامه سوم و چهارم، قبل از اجرا و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی  باید مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرند.

 وی افزود: طی این فرآیند مجریان طرح ها باید از سوی مشاوران ذیصلاح محیط زیستی به انتخاب گزینه مکانی برتر و منطبق با ضوابط محیط زیست اقدام و از تاثیرات سوء ناشی از اجرای پروژه های خود و راهکارهای اصلاحی آگاهی یابند.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل و سلکه محیطی امن برای میهمانان زمستانه تالاب های گیلان

عبدوس در ادامه از بازگشت دوباره امنیت زیستگاهی به پناهگاه حیات وحش سرخانکل پس از چندین سال خبر داد و گفت: وفق ماده ۲۹ قانون شکار و صید مقررات صید در تالاب انزلی از شمول این قانون مستثنی است بنابراین چند سالی بود که دستگاه قضایی باستناد این ماده قانونی از پذیرش پرونده های تخلفات صید در تالاب انزلی از سوی محیط زیست اجتناب می کرد.                                                

  وی تصریح کرد: امسال قبل از آغاز فصل مهاجرت پرندگان رایزنی ها و جلساتی با رئیس  کل دادگستری استان و دادستان شهرستان انزلی انجام شد و با توجهات ویژه این دو بزرگوار و تصمیمات متخذه مبنی بر پذیرش پرونده های تخلفات صید در تالاب انزلی از ضابطان محیط زیست پناهگاه حیات وحش سرخانکل با برپایی چندین عملیات، از سوی محیطبانان یگان حفاظت محیط زیست از وجود صیادان و تورآلات صید پاکسازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه به هماهنگی با دو کمیسیون امنیت دریا نوردی و کمیسیون تردد شناورها اشاره کرد و گفت: توقف تردد شناورهای بالای ۴۸ قوه اسب بخار درتالاب از دیگر عوامل ایجاد امنیت در منطقه سرخانکل است.

وی بیان داشت: هماهنگی با مرزبانی ناجا و یگان حفاظت آبزیان سازمان شیلات از دیگر عوامل برخورد قاطع با متخلفان بوده که هر آینه باحضور خود در تالاب یکپارچکی فیزیکی تالاب را مخدوش می کردند.

عبدوس همچنین گفت: در گذشته حضور چندین صیاد متخلف در حوزه این پناهگاه حیات وحش همواره محل تنش و درگیری با ماموران محیط زیست بود و تردد شناورهای صیادان و محیط زیست امنیت منطقه را مخدوش می کرد.

وی افزود:  امسال با به عضویت در آوردن همه این صیادان در آب بندان های تالاب انزلی، حفاظت محیط زیست گیلان موقعیتی را فراهم تا شبکه تخلف و بهره برداری ناپایدار، نا کارآمد و بی اثر ظاهر شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: بکارگیری این افراد را شاید بتوان یکی از مهمترین عملکردهای محیط زیست در منطقه به عنوان پدافندغیر عامل قلمداد کرد.

وی همچنین از سایر اقدامات مدیریتی موثر در این حوزه از مدیریت یکپارچه و قرارگرفتن مجموعه پاسگاه های فعال تالاب تحت فرماندهی مشترک یگان حفاظت محیط زیست استان یاد کرد و این تصمیم را از مهمترین تغییرات رویکردی اداره کل دانست که مانع پراکندگی در عملکرد و هرز رفتن انژری در حوزه حفاظت و موجب همپوشانی و همسویی همه پاسگاه های حفاظتی در حوزه دو شهرستان صومعه سرا و انزلی شده است.

عبدوی  اظهارداشت:  ازسوی دیگر احداث و راه اندازی پاسگاه محیط بانی ماهروزه که ازموقعیت حساس در رصد تردد در تالاب انزلی برخوردار است، این امکان را فراهم کرد که اقدامات حفاظتی با پوشش کاملتری در حوزه تالاب انزلی صورت گیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه